زنجیره انتقال ویروس کرونا به مراکز بهداشتی و بیمارستانی را قطع کنید!


زنجیره انتقال ویروس کرونا به مراکز بهداشتی و بیمارستانی را قطع کنید!

سلامت نیوز- *حسن جان فدا: زنجیره چرخه انتقال ویروس کرونا به مراکز بهداشتی و بیمارستانی باید قطع شود، جدی گرفتن افراد سطح یک مواجهه با این ویروس از طرف دولت و مردم می تواند از وارد شدن خسارت های سنگین بر نظام سلامت جلوگیری کند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، اگر کادر بهداشت سطح یک اعم از مطب ها، درمانگاه ها و مراکز 16 ساعته به دلایلی که در...

سلامت نیوز- *حسن جان فدا: زنجیره چرخه انتقال ویروس کرونا به مراکز بهداشتی و بیمارستانی باید قطع شود، جدی گرفتن افراد سطح یک مواجهه با این ویروس از طرف دولت و مردم می‌تواند از وارد شدن خسارت‌های سنگین بر نظام سلامت جلوگیری کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، اگر کادر بهداشت سطح یک اعم از مطب‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز ۱۶ ساعته به دلایلی که در ذیل به آن اشاره می‌شود به ویروس مبتلا شوند چه پیامدهایی بدنبال دارد؟ آیا مراجعه کنندگان در مراجعه به مراکز درمعرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند؟

پیامد اول

بیماران مشکوک به کرونا یا داوطلبانه و یا از طریق تماس سامانه ۴۰۳۰ به مراکز مراجعه می‌نمایند، قطعا در مراکز شرایط حضور ویروس با وجود ضدعفونی کردن، محتمل تر است اما اگر بیماران مراجعه کننده بسته محافظتی نداشته باشند یا به هر دلیل به آنها داده نشده باشد تا استفاده کنند ۲ حالت پیش می‌آید، اگر بیمار هستند ویروس را درفضا رها می‌کنند و احتمال آلوده کردن کادر بهداشتی اعم از پزشک، مراقب سلامت، متصدی پذیرش و یا غیره را دارند و اگر هم بیمار نباشند ممکن است از بیماران دیگری که آنجا هستند و آنها هم وسایل پیشگیری مثل ماسک ندارند، ویروس را بگیرند.

وضعیت سطح ۲ که بیمارستان‌ها را شامل می‌شود برای پرسنل به مراتب عالی است. الان بیمارستان‌ها به نسبت ماه اول شیوع کرونا شرایط بهتری از لحاظ تجهیزات بهداشتی اعم از ماسک،گان، شیلد، دستکش و غیره برای پرسنل فراهم کرده و در مواجهه با بیمار کرونایی سطح ایمنی پرسنل را افزایش داده‌اند، اما این خطای فاحش برای بیماران از بدو ورود به بیمارستان نباید وجود داشته و تکرار شود، بیمار یا همراه مراجعه کننده به بیمارستان در معرض ویروس کروناست در بدو ورود باید"بسته بهداشتی" شامل ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده در اختیارشان گذاشته شود و از همان ابتدا آموزش لازم داده شود.

آیا واقعیت موجود این چنین است؟

اما واقعیت در درمانگاه‌ها و مراکز ۱۶ ساعته که خط اول جبهه مبارزه با کروناهستند، چیز دیگری است و اگر عالی عمل نکنیم محل انتشار ویروس می‌شویم و قطعا با فشارهای مضاعفی که بر بدنه بیمارستان‌ها وارد خواهد شد، اوضاع بهبود نخواهد یافت.

رویکرد بهداشت محور و تقویت این تفکر و تشویق و تقدیر مادی و معنوی مشابه حوزه درمان و بیمارستانی اتلاف منابع نیست بلکه سرمایه گذاری برای مردم و کشور است.

سعدی علی الرحمه ۷ قرن پیش در گلستان سعدی باب هشتم در آداب سخن فرموده است:

ای سلیم آب ز سرچشمه ببند که چو پر شد نتوان بستن جوی

پیامد دوم:

اگر پزشک یا کادر بهداشتی سطح یک مبتلا شود و بدون علامت باشد، قطعا افراد زیادی را آلوده می‌کند که جدا از خسارت‌های بعضا جبران ناپذیری که به همراه دارد، غیبت ناشی از بیماری در این شرایط و کمبود جایگزین بر مشکلات و نیازهای بهداشتی می‌افزاید.

لذا در آخر با قدردانی از تلاش‌های آقای دکتر نمکی وزیر محترم وزارت بهداشت درمان و آموزش و معاونان محترم انتظار می‌رود، تمهیداتی اندیشه شود تا به بیماران مشکوک یا قطعی که برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی به مطب‌ها، درمانگاه‌ها و یا مراکز ۱۶ ساعته و یا بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند در بدو ورود "بسته بهداشتی" شامل ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی تحویل شود و از همان ابتدا آموزش لازم با آنان داده شود، چراکه فردا خیلی دیراست.

*دکترای تخصصی مدیریت بهداشت و درمان، مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید