ترشحات کرونایی با عطسه تا 2 متر پرتاب می شود


ترشحات کرونایی با عطسه تا 2 متر پرتاب می شود
یک متخصص عفونی خاطرنشان کرد: هنگامی که شخص مبتلا به کرونا (corona) سرفه یا عطسه می کند، ذرات ریزی از بینی و دهانش خارج و به اطراف پرتاب می شود. این ذرات حدود یک تا دو متر می تواند در هوا معلق بماند و پس از آن روی سطوح یا زمین می نشیند.

دکتر لیدا محفوظی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در گفت وگو با ایسنا، به راه های انتقال ویروس کرونا اشاره نمود و خاطرنشان کرد: هنوز معلوم نیست که چطور نخستین بار یک انسان به کرونا مبتلا شد، ولی بنظر می رسد این ویروس با اندکی تغییرات از حیوان به انسان سرایت کرده است.

او با بیان این که کرونا یک بیماری تنفسی است، ادامه داد: در آب دهان ، آب بینی ، خلط و سایر ترشحات تنفسی فرد مبتلا به کرونا مقدار زیادی از این ویروس وجود دارد و از این طریق می تواند به سایر اشخاص منتقل کند.

این متخصص بیماری های عفونی افزود: هنگامی که شخص مبتلا سرفه یا عطسه می کند، ذرات ریزی از بینی و دهانش خارج و به اطراف پرتاب می شود. این ذرات حدود یک تا دو متر می تواند در هوا معلق بماند و پس از آن روی سطوح یا زمین می نشیند.

محفوظی، با تأکید بر لزوم رعایت فاصله دو متری از اشخاص بیمار، گفت: افرادی که در نزدیکی مریض کرونایی قرار گرفته باشند، خیلی در معرض خطر هستند، زیرا ذرات آلوده تنفسی شخص بیمار در هنگام عطسه و سرفه و حتی حرف زدن می تواند وارد چشم و بینی و دهان دیگری شود و وی را آلوده کند.

او با بیان این که ذرات آلوده تنفسی همچنین بر سطوح می نشیند و سطوح را آلوده می کند، اظهار کرد: افرادی که با سطوح آلوده به کرونا در تماس باشند و دست های خود را به چشم و بینی و دهان نزدیک کنند، بدون این که شست و شوی دست داشته باشند، حتماً مبتلا خواهند شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به مدت زمان ماندگاری ویروس کرونا بر روی سطوح، اضافه کرد: این ویروس از چند ساعت تا چند روز می تواند بر روی سطوح زنده بماند، ولی بستگی به نوع سطوح دارد و هرچقدر صاف تر باشد، ویروس مدت طولانی تری باقی می ماند.

این متخصص عفونی یادآور شد: درصورتی که شخصی مستقیما با فرد مبتلا به کرونا در تماس نباشد، ولی دست هایش را به سطوح آلوده زده باشد، پس از چند ساعت یا چند روز مبتلا به کرونا خواهد شد.

او با بیان این که در شرایط همه گیری تمامی اشخاص جامعه در معرض خطر ابتلا قرار دارند، گفت: ارتباط با شخص بیمار جهت مراقبت یا قرار گرفتن در مکان هایی که افراد زیادی در آن حضور دارند، احتمال انتقال ویروس کرونا را زیاد می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...