معافیت ایران از توافق کاهش 10 میلیون بشکه‌ای عرضه نفت اوپک


معافیت ایران از توافق کاهش 10 میلیون بشکه‌ای عرضه نفت اوپک

در حالی نشست فوق العاده اوپک پلاس با توافق کلی 23 کشور برای کاهش 10 میلیون بشکه ای عرضه نفت همراه بوده که به گفته وزیر نفت، ایران، ونزوئلا و لیبی از این کاهش تولید معاف هستند.

معافیت ایران از توافق کاهش 10 میلیون بشکه‌ای عرضه نفت اوپک
به گزارش پول نیوز، ایستادن چرخ اقتصاد چین و بعد از آن سایر اقتصادهای دنیا در پی شیوع ویروس کرونا موجب شد تا تقاضا برای نفت و متعاقب آن قیمت نفت به شدت کاهش یابد و از این طریق اقتصادهای نفتی نیز دچار شوک شوند.
در واقع به دنبال شیوع ویروس کرونا بازارهای نفت با کاهش شدید قیمت مواجه شدند زیرا کرونا تقاضای سوخت در سراسر جهان را بشدت کاهش داد و تقریباً حمل و نقل تجاری هوایی را در سرتاسر جهان فلج کرد. همچنین با اعمال قرنطینه و محدودیت‌های ضروری برای مقابله با کرونا، خانه‌نشین شدن مردم و تعطیلی مشاغل، مصرف بنزین و گازوئیل در سراسر دنیا کاهش یافت.

همزمان با آنکه بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در هفته جاری با محمد عرقاب، رئیس دوره‌ای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و وزیر انرژی و معادن الجزایر، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه و خالد الفاضل، وزیر نفت کویت مذاکره کرد، عربستان درخواست برگزاری نشست اضطراری اوپک پلاس را مطرح کرد و پس از برقراری تماس های تلفنی متعددی بین وزرای کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، در نهایت عصر روز گذشته اولین جلسه ویدئوکنفرانس اوپک پلاس با حضور ویدئویی و از راه دور وزرای 23 کشور تولیدکننده نفت عضو و غیرعضو اوپک، آغاز به کار کرد.

تأثیر ویروس کرونا، کاهش جهانی تقاضای نفت، افزایش بی سابقه مازاد عرضه و افزایش سطح ذخیره سازی تجاری کشورهای OECD از مواردی بود که در شب گذشته در نشست اوپک پلاس به بحث و بررسی گذاشته شد و کشورهای حاضر بر سر کاهش تولید، به منظور ترمیم قیمتی بازار نفت، به توافق رسیدند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت، شب گذشته در حاشیه نشست اوپک پلاس در خصوص این نشست گفت: پیشنهاد کاهش 10 و 12 میلیون بشکه‌ای عرضه روزانه نفت مطرح است و این رقم، غیر از میزان عرضه‌ای است که قرار است از سوی کشورهایی مثل کانادا، نروژ، برزیل و حتی ایالات متحده کاهش یابد؛ چون آنها نیز برای کاهش عرضه اعلام آمادگی کرده‌اند.

زنگنه افزود: بر مبنای پیشنهادات در حال بررسی، این میزان کاهش را قرار است در ماه‌های مه و ژوئن داشته باشیم؛ سپس از جولای تا پایان سال جاری میلادی (2020) عرضه روزانه به میزان هشت میلیون بشکه کاهش خواهد یافت که بر سر این رقم اختلاف نظری وجود ندارد و از ژانویه 2021 تا آوریل 2021 نیز عرضه روزانه به میزان 6 میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: آنچه مهم است این است که بر اساس برآوردهایی که دبیرخانه اوپک ارائه داده، اگر در ماه مه 15 میلیون بشکه کاهش عرضه نداشته باشیم، شاهد اضافه عرضه نسبت به تقاضا خواهیم بود و بازار دچار شوک جدی از نظر قیمتی خواهد شد.
زنگنه با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای حصول توافق، ادامه داد: 80 درصد عدم هماهنگی‌ها مرتفع شده است و مذاکرات درباره باقی موارد از جمله پایه کاهش تولید ادامه دارد.

وزیر نفت ایران با بیان اینکه "در صورت توافق بر سر کاهش 10 میلیون بشکه‌ای عرضه، سهم هر کشور 22 درصد خواهد بود"، گفت: پیشنهاد کاهش حداقل 10 میلیون بشکه‌ای عرضه روزانه نفت اوپک و متحدانش مطرح است و ایران، ونزوئلا و لیبی به‌طور طبیعی مستثنا هستند.

همچنین وال استریت ژورنال از توافق عربستان و روسیه برای کاهش تولید نفت خبر داد. طبق این گزارش، عربستان و روسیه در روز پنج شنبه 21 فروردین، بر سر موارد کلی مربوط به کاهش تولید نفت توافق کردند. عربستان براساس این توافق، از سطح تولید روزانه خود در ماه آوریل 4 میلیون بشکه و روسیه نیز 2 میلیون بشکه را کاهش می دهد.

وال استریت ژورنال همچنین اعلام کرد که امریکا در روز شنبه، میزان کاهش تولید نفت خود را اعلام می کند.

رویترز نیز از واشنگتن گزارش داد که وزیر انرژی ایالات متحده اعلام کرد که تولیدکنندگان ائتلاف اوپک پلاس به‌راحتی می‌توانند روزانه 10 میلیون بشکه از تولید خود بکاهند.

دن برویلت، وزیر انرژی امریکا با بیان اینکه "خوش‌بین هستیم که آنها (اوپک پلاس) در تلاش برای تثبیت بازارها می‌توانند توافق عربستان و روسیه را جلب کنند"، گفت: فکر می‌کنم آنها به‌راحتی می‌توانند کاهش تولید خود را به 10 میلیون بشکه در روز و حتی بیشتر از آن برسانند و اگر دیگر کشورهای تولیدکننده نفت مانند کانادا، برزیل و دیگران را نیز در نظر بگیریم این میزان بیشتر هم خواهد شد.

در نهایت، نشست فوق العاده ای که حدود ساعت 19 به وقت تهران آغاز شده بود، در حدود ساعت یک بامداد روز جمعه به توافق 22 کشور عضو بر سر کاهش 10 میلیون بشکه ای عرضه روزانه نفت جهان رسید اما کماکان مکزیک به عنوان تنها کشوری که هنوز اعلام موافقت نکرده بود و با نحوه سهمیه بندی کاهش جهانی عرضه نفت مخالفت نمود.

مخالفت مکزیک عامل طولانی شدن نشست شده است به طوری که مذاکراتی که از ساعت 19 شب گذشته به وقت تهران آغاز شده بود، تا ساعت 5 بامداد امروز ادامه یافت و قرار است مذاکرات میان وزرای انرژی ارشد دنیا در روز جمعه از سر گرفته شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟