روند ابتلا به کرونا در مناطق جنوبی ایلام افزایشی است


روند ابتلا به کرونا در مناطق جنوبی ایلام افزایشی است

ایرنا - ایلام - رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: روند ابتلا به کرونا در شهرستان های جنوبی استان از جمله دهلران و آبدانان به تدریج در حال افزایش است و باید در این زمینه تدابیر و راهکارهای لازم اتخاذ شود تا بتوان مانع از گسترش بیشتر این ویروس در این 2 شهرستان شد.

دکتر محمد کریمیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام افزود: با توجه به اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی در این حوزه به دور دوم کشیده شده است و فضای بومی و شور انتخاباتی در این شهرستان ها وجود دارد، احتمال تجمعات شبانه کاندیداها برای کسب آرا وجود دارد و همین تجمعات باعث افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این شهرستان ها می شود.

وی از فرمانداران، مسوولان و مردم این شهرستان ها خواست که از این تجمعات خودداری کنند و فضای رقابتی را طوری ایجاد کنند که برای اخذ رای نیاز به اینگونه تجمعات نباشد.

شهرستان ایوان دارای بالاترین آمار ابتلا نسبت به جمعیت

شهرستان های ایلام، ایوان و مهران به ترتیب بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در استان را به خود اختصاص دادند اما بر اساس معیار جمعیت، بیشترین آمار ابتلا مربوط به شهرستان ایوان است بنابراین مردم این شهرستان باید نکات و دستورالعمل های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.

وی دلایل اصلی افزایش تعداد مبتلایان و فوت ناشی از کرونا در شهرستان ایوان را ناشی از مسافرت‌های شهروندان این شهرستان به شهر قم، عدم شناخت بیماری و دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی دانست و افزود: جهت کاهش این موارد ضمن جلسه با پزشکان شهرستان، جلسات آموزشی هم در این زمینه برگزارشد.

لباس و وسایل حفاظت فردی به اندازه نیاز در استان تولید می شود

دکتر کریمیان در خصوص وضعیت البسه و وسایل حفاظتی برای پرسنل ها و کادر درمانی بیمارستانها یادآور شد: در این خصوص یک سری پروتکل ها از طرف وزارتخانه به ما ابلاغ شده است که اگر براساس پروتکل وزارتخانه پیش برویم قطعا هیچ یک از کادر درمانی راضی نخواهند بود، بنابراین تمام تلاش ما فراهم کردن شرایط مناسب از نظر البسه و مسائل حفاظتی برای حافظان سلامت است.

وی تاکید کرد: در زمینه تهیه لباس های حفاظت فردی جهت استفاده کادر درمانی کمبودی نداریم و بر اساس نیاز بیمارستان ها، درمانگاه ها و سایز مناسب افراد به مقدار لازم در استان این لباس های حفاظت فردی تولید می شود.

حضور در اجتماعات مهمترین چالش و مانع قطع زنجیره ابتلا/جدیدترین متدهای پزشکی برای بیماران کرونا استفاده می شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام حضور در اجتماعات را مهمترین چالش و مانع در قطع زنجیره بیماری کرونا در استان دانست و تاکید کرد: مردم از تجمعات غیر ضروری بکاهند تا با کمک هم به قطع زنجیره این بیماری کمک کنیم.

کریمیان در ادامه با اشاره به اینکه در روزهای اخیر سوالاتی در فضای مجازی مطرح شده است که آیا داروها و امکاناتی که در استان های دیگر در خصوص درمان کرونا تجویز شده و مفید بوده در استان ایلام هم موجود است یا خیر، افزود: همکاران ما و پزشکان استان از جدیدترین متدهای پزشکی و داروهای درمانی جهت تسریع در درمان این بیماری براساس ضرورت و نیاز بیمار در بیمارستان شهید مصطفی خمینی(ره) استفاده می کنند.

قول مساعد رییس جمهوری برای رفع مشکلات زیرساختی حوزه سلامت ایلام

وی مشکلات حوزه درمان استان را در ۲ بخش، بیماری کرونا و کمبودهای آن و مشکلات حوزه زیرساخت این حوزه نیز دانست و عنوان داشت: بیماری کرونا یک بیماری دوره‌ای است که دیر یا زود زنجیره آن قطع می شود ولی باید به حوزه زیرساخت توجه ویژه ای داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام به جلسه ویدئو کنفرانس با حضور رییس جمهوری اشاره کرد و گفت: در این نشست مشکلات حوزه زیرساختی استان از جمله بحث بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی، نبود آنژیوگرافی در مرکز استان، جراحی قلب و نداشتن پرتو درمانی مطرح شد که رییس جمهوری جهت برطرف کردن این مشکلات قول مساعد دادند.

۲ آزمایشگاه تشخیص کرونا در ایلام فعال است

کریمیان در خصوص کیت های تشخیصی بیماری کرونا در استان نیز اظهار داشت: این کیت ها که درکل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند کیت های مورد اعتمادی جهت تشخیص بیماری کرونا هستند.

وی یادآور شد: در حال حاضر استان ایلام دارای ۲ آزمایشگاه تشخیص کروناست که در ابتدای شیوع بیماری مجهز به چنین آزمایشگاه‌هایی در استان نبودیم و به ناچار آزمایش ها را به تهران، اهواز و کرمانشاه ارسال می شد و نتیجه آنها نیز بسیار کند بود اما هم اکنون طی ۲۴ ساعت نتیجه آزمایشات بیماری در استان آماده می شود و این مدت زمان نتیجه آزمایش شاید حتی از میانگین کشوری هم مناسب تر باشد.

شناخت زوایای کرونا به تدریج/ برخی با پنهان کردن بیماری به گسترش آن دامن می زنند

دکتر کریمیان با اشاره به مشخص نبودن مدت زمان این بیماری، افزود: تاریخ دقیق اتمام این بیماری مشخص نیست، اما به تدریج با شناخت زوایای این بیماری، نحوه سرایت و علائم آن، تمام تلاش خود را بکار خواهیم گرفت که با قرنطینه، اجتناب از تجمعات غیرضروری ‌و دیگر موارد از جمله رعایت دستورالعمل های بهداشتی بتوانیم هر چه زودتر شاهد قطع زنجیره این بیماری باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص افرادی که با پنهان نمودن این بیماری ضمن انتقال آن به سایر اعضای خانواده و سایرین جان خود را هم به خطر می اندازند، گفت: متاسفانه تصور بدی در عموم مردم از مبتلا شدن به این بیماری به وجود آمده که برخی این بیماری را مایه بدنامی خانواده قلمداد می کنند که این تصور واقعا یک تصور اشتباه است، امیدوارم مردم به این باور برسند که این بیماری همانند بیماری های دیگر تفاوتی ندارد.

وی افزود: شاید نحوه دفن فوتی های این بیماری باعث این رعب و ترس بین مردم شده است که سعی بر این است در این خصوص بوسیله روانشناسان، روانپزشکان و فضاهای فرهنگی به این مسائل ورود کنیم.

بر اساس پروتکل جدید وزارت بهداشت از این پس از تمامی اطرافیان مبتلا نمونه گرفته می شود

کریمیان ادامه داد: در خصوص افرادی که تست کرونای آنان مثبت اعلام می شود از طرف مراکز بهداشتی و درمانی بلافاصله با خانواده آنها تماس گرفته شده و اگر هر کدام از اعضای خانواده شخص مبتلا، علامت دار باشد آن شخص به مراکز درمانی ارجاع و از وی تست کرونا گرفته می شود.

وی تصریح کرد: اما بر اساس پروتکل جدید وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی که بصورت شفاهی اعلام شده و بزودی ابلاغ می شود، از تمامی اطرافیان فرد مبتلا نمونه گرفته می شود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت دیروز (پنجشنبه ) اعلام کرد: تاکنون ۶۶ هزار و ۲۰۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت ۱۱۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان ناشی از این ویروس به چهار هزار و ۱۱۰ تن رسید و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هزار و ۶۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی شدند.

کیانوش جهانپور افزود: روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفت که تاکنون۳۲ هزار و ۳۰۹ نفر بهبود یافته و ترخیص شدند و سه هزار و ۹۱۸ تن در وضعیت شدید بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری