آیا ضدعفونی کردن معابر به محیط زیست آسیب می zwnj;زند


آیا ضدعفونی کردن معابر به محیط زیست آسیب می zwnj;زند

سلامت نیوز: استفاده از مواد ضد عفونی کننده در عملیات گندزدایی و تاثیر آن بر روی محیط زیست به یکی از دغدغه های اصلی دوستداران طبیعت تبدیل شده است چرا که این مواد بر پایه کلر هستند و جای سوال است که آیا استفاده از این مواد به محیط زیست آسیب می رساند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، گندزدایی معابر یکی از اقداماتی است که با شیوع ویروس کرونا در...

سلامت نیوز: استفاده از مواد ضد عفونی‌ کننده در عملیات گندزدایی و تاثیر آن بر روی محیط زیست به یکی از دغدغه‌های اصلی دوستداران طبیعت تبدیل شده است چرا که این مواد بر پایه کلر هستند و جای سوال است که آیا استفاده از این مواد به محیط زیست آسیب می‌رساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، گندزدایی معابر یکی از اقداماتی است که با شیوع ویروس کرونا در کشور از سوی نهادهای مختلف در دستور کار قرار گرفته، اما تاثیر مواد ضدعفونی کننده بر روی محیط زیست به یکی از دغدغه‌های اصلی دوستداران محیط زیست تبدیل شده است. محمدحسین بازگیر، رئیس سابق اداره محیط زیست شهر تهران درباره تاثیر محلول‌های ضدعفونی در عملیات گندزدایی بر روی محیط زیست به پانا گفت: اکنون اولویت مسئولان در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، موضوع مقابله با ویروس کرونا است و طبیعی است که اولویت اقدامات نیز با این مساله است، بنابراین آنچه اهمیت دارد ضدعفونی کردن سطوحی است که ممکن است این ویروس بر روی آن قرار بگیرد.

این کارشناس محیط زیست با تاکید بر اینکه مواد ضدعفونی کننده آلودگی‌هایی دارد، گفت: مواد ضد عفونی کننده یا شوینده مواد شیمیایی هستند که آب و خاک را آلوده می‌کنند و استفاده بی‌رویه از این مواد بر زندگی موجودات زنده تأثیرات منفی دارد.

رئیس سابق اداره محیط زیست شهر تهران تاکید کرد: در عملیات گندزدایی، مقدار موادهایی که استفاده می‌شود اهمیت دارد. اکنون نمی‌دانیم معابر را با چه ماده‌ای ضدعفونی می‌کنند آیا با آب ژاول این کار را می‌کنند یا با ترکیبات دیگری از جمله هیدروکلرید یا کلر انجام می‌دهند و هر کدام از اینها هم بر سلامت افراد اثراتی دارد و هم می‌تواند بر روی موجودات زنده و آب و خاک و هوا تاثیرات منفی خودش را بگذارد.

وی گفت: طبق دستورالعمل باید حدود مجاز و غلظت آن مشخص باشد و به شکل صحیح مورد استفاده قرار بگیرد و قطعا افرادی که اکنون این عملیات را انجام می‌دهند این مساله را هم مد نظر قرار داده‌اند ولی نباید فراموش کنند که استفاده بیش از حد این مواد آسیب‌های دیگری هم ایجاد می‌کند.

اخیرا شیوه اجرای عملیات گندزدایی با انتقاد برخی کارشناسان بهداشت محیط مواجه شده است و این کارشناسان معتقدند؛ هدف از گندزدایی در کنترل کووید19 حذف عامل بیماری‌زا از روی سطوحی است که مردم در تماس با آن قرار می‌گیرند، در حالی که در گندزدایی عمومی خیابان‌ها و معابر شهری و روستایی بخش اعظم ماده گندزدا بر روی سطوحی مصرف می‌شود که مردم با آن تماس چندانی ندارند و لذا این نوع گندزدایی در کاهش تماس مردم با سطوح آلوده تأثیر اندکی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش