تبدیل بنادر کوچک هرمزگان به کانون فعال صادرات در سال جهش تولید


تبدیل بنادر کوچک هرمزگان به کانون فعال صادرات در سال جهش تولید

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان کالاهای تقویت بنادر کوچک در شرق و غرب استان با هدف پشتیبانی و تسهیل در امر صادرات محصولات کشاورزی و غیرنفتی، مبتنی بر سیاستهای ابلاغی سال جهش تولید را چشم انداز مهم و نقشه راه سال جاری عنوان کرد.

اله مراد عفیفی پور در گفت و گو با ایسنا، یکی از موضوعات مهم و حائز اهمیت توجه به بنادر کوچک با هدف رونق صادرات محصولات کشاورزی و کالاهای غیرنفتی با برخورداری از مزیت هایی چون مسیر کوتاه دریایی با کشورهای همسایه برشمرد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه تقویت زیرساختها و بهره گیری از قابلیت های ایجاد شده در بنادر کوچک با هدف تسریع در امر صادرات محصولات باغی و زراعی می تواند گامی مهم در جهت تحقق شعار سال (جهش تولید) بشمار آید، تصریح کرد: در سالی که خوشبختانه استان هرمزگان و استان های همجوار از بارندگی بسیار مناسبی برخوردار بوده و به زعم تجار، رونق صادرات محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست، با تقویت بنادر کوچک و مشارکت دستگاههای مرتبط می توان اقدام مهمی را در ایجاد اشتغال‌، توسعه اقتصادی و اجتماعی و به تبع آن بهبود معیشت و زندگی مردم منطقه انجام داد.

این مقام مسئول با بیان اینکه توجه به بنادر کوچک در کنار ایجاد ظرفیت های توسعه ای در بنادر بزرگ، کمک شایانی را در راستای جهش تولید و تسریع در امر صادرات محصولات غیرنفتی می نماید، خاطرنشان کرد: مجموعه اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی و نیز دستگاه های ذیربط به عنوان یک چشم انداز به شکل ویژه و هدف گذاری درقالب طرح جامع بنادر کوچک ترسیم شده است.

عفیفی پور بندر شیوء واقع در غرب استان را بعنوان مصداق عینی یک بندر کوچک در حال توسعه مورد اشاره قرار داد و گفت: فعالیت در این بندر از سال گذشته با احداث یک رمپ خاکی آغاز شد و طی یکسال اخیر، یک هزار و ۵۶۰ TEU کانتیتر یخچالی از این بندر به بازارهای هدف صادر شده است.

وی تدوین مطالعات طرح جامع بندر، اختصاص ۲۷میلیارد ریال از سوی سازمان بنادر ودریانوردی جهت انجام پروژه‌های زیر ساختی، ساخت یک فروند اسکله شناور برای پهلوگیری لندینگ کرافت ها، استقرار نرم افزار حوزه دریایی و بندری و نصب چراغ های موج شکن بندر شیوء را از اقداماتی عنوان کرد که در سال گذشته صورت گرفت.

این مقام مسئول به رشد قابل توجه در بندر جاسک نیز اشاره کرد و افزود: در ۱۲ماهه سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار تن کالا توسط لنج های باری و لندینگ کرافت از بندر جاسک به بنادر کشور های همسایه صادر شده که این میزان صادرات در همسنجی با مدت مشابه سال قبل رشد ۹۸ درصدی را نشان می دهد.

عفیفی پور با بیان اینکه عمده محصولات منطقه شامل انواع میوه و تره بار، آب معدنی، سیمان، گچ و انواع مصالح ساختمانی می‌باشد، با توجه به زیرساخت های موجود از بندر جاسک صادر می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اشاره به بندر جاسک در شرق و شیوء در غرب استان را بیانگر ظرفیت‌های بالقوه بنادرکوچک دانست و اظهار کرد: فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در بنادر کوچکی همچون جاسک و شیوء و نظایر آن که دراستان هرمزگان کم نیستند مانند بندر در حال ساخت خمیر، سیریک، تیاب و آفتاب مبین این موضوع است که با توسعه همه جانبه می توان این بنادر را به عنوان کانون فعال صادراتی و پایانه‌های جابجایی محصولات تولیدی منطقه و کشور از جمله محصولات کشاورزی معرفی کرد.

عفیفی پور توسعه زیر ساخت های بنادر کوچک ازشرق تا غرب استان هرمزگان را زمینه ساز تحولی چشمگیر به منظور جهش تولید، رونق صادرات غیرنفتی و تجارت دریایی با کشورهای منطقه خلیج فارس قلمداد کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر بهار + مجموعه اشعار بلند، کوتاه، دو بیتی و شعر نو از شاعران مختلف با موضوع بهار