هشدار آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد درباره احتمال وقوع سیل


هشدار آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد درباره احتمال وقوع سیل

یاسوج- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد از احتمال وقوع سیل، طغیان رودخانه ها و افزایش ظرفیت دبی سدهای موجود در استان به ویژه سد شاه قاسم و کوثر از امروز جمعه تا یکشنبه هفته آینده هشدار داد.

علی داودی مهر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مردم و شهروندان خواست با توجه به ورود سامانه بارشی قوی در ۲ روز آینده به جو استان و احتمال وقوع سیلاب، از تردد در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها به طور جد خودداری کنند.

وی اظهار داشت: بر اساس هشدارهای سازمان هواشناسی و پیش بینی بارندگی، به میزان تقریبی (تجمیع حداکثر نقطه‌ای) تا بالای ۱۵۰ میلیمتر در سطح استان در همین راستا بالا رفتن سطح آب رودخانه ها و احتمال وقوع سیلاب بویژه از امروز تا روز یکشنبه ۲۳ فروردین ۹۹ دور از انتظار نیست.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بارش‌ها از حجم بالایی برخوردار هستند ، با ادامه بارش‌ها، بر میزان آبدهی آنها افزوده می‌شود، از تمام هم استانی‌ها خواهشمندیم از اسکان، تردد و گردش در سطح رودخانه‌های استان خودداری کنند.

داودی‌مهر با بیان اینکه اکیپ‌های گشت و بازرسی شرکت آب منطقه‌ای استان به منظور پایش رودخانه‌ها و سیلاب احتمالی و همچنین برای پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی حضور میدانی دارند از اشخاص حقیقی و حقوقی خواست با این اکیپ‌ها همکاری لازم را انجام دهند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: تیم مدیریت بحران این شرکت جهت هر گونه رخدادی به صورت آماده باش حضور فعال دارد.

داودی‌مهر در خصوص سد کوثر و شاه قاسم نیز گفت: تدابیر لازم برای سیلاب احتمالی از جمله رهاسازی آب این سدها انجام شده است.

سامانه های بارشی فروردین امسال تاکنون رقمی افزون بر ۱۸۵۰ میلیارد ریال به بخش های مختلف و راه، آب، کشاورزی و حوزه های زیربنایی این استان خسارت وارد کرده است.

سامانه های بارشی علاوه بر ایجاد خسارات وارده به بخش های مختلف برکات زیادی نیز به همراه داشت و سبب پرشدن بیش از ۹۰درصد ظرفیت سدهای مهم و بزرگ در کهگیلویه وبویراحمد از جمله سد مخزنی کوثر گچساران و شاه قاسم در یاسوج شده است.

بارندگی های سال آبی جاری (اول مهر تاکنون) ۲۰۸.۵۱ میلیون متر مکعب آب وارد سد کوثر کرده است که از این میزان ۳۶.۶۱ میلیون متر مکعب آن در بهار امسال بوده است.

میزان بارندگی ثبت شده از ابتدای سال جاری تاکنون در ایستگاه هواشناسی سد کوثر ۳۵۹میلیمتر بوده که ۹۴میلیمتر از این میزان مربوط به بارندگی فروردین بوده است.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیشترین بارش های سامانه اخیر استان تا شب گذشته در مارگون شهرستان بویراحمد با حدود ۴۰ میلی متر ثبت شده است.

ولی بهره مند با بیان اینکه این سامانه بارشی تا اواخر روز یکشنبه هفته آینده ادامه دارد ، گفت: در این مدت شاهد بارش باران، رگبار، رعد و برق و در ارتفاعات بارش برف و در نقاط مستعد تگرگ و گاهی وزش باد پیش بینی می شود.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط