برگزاری بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه قرآن شاید در 1400


برگزاری بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه قرآن شاید در 1400

خبر لغو برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن طی سال 99 به دلیل نامشخص بودن وضعیت کشور و در کنار آن خبرهای خوب همراهی تشکل‌های قرآنی با وجود همه کمّی‌ها و کاستی‌ها با مدافعان سلامت، برای تهیه وسایل بهداشتی را در گروه فعالیت‌های قرآنی ایکنا داشتیم.

برگزاری بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه قرآن شاید در 1400

به گزارش ایکنا؛ همچنان در اولین هفته پس از تعطیلات نوروز، تدابیر ستاد ملی مبارزه با کرونا اعمال می‌شود. فعالیت‌های اجتماعی هنوز کمتر از سابق است. روندی برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و مدیریت این بیماری در سطح کشور و استان‌های پیک در نظر گرفته شده و فعالیت‌های قرآنی کشور همانند اماکن مذهبی تعطیل و محدود در فضای مجازی شده است. در ذیل نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته سوم فروردین‌ماه داشتیم.

برگزاری نمایشگاه قرآن در سال ۹۹ لغو شد

طی تدابیر اندیشیده شده در مجموعه معاونت قرآن وعترت ارشاد و تصمیم نهایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقرر شد تا نمایشگاه قرآن در سال 99 به دلیل شیوع ویروس کرونا و نامشخص بودن وضعیت عمومی کشور برگزار نشود. همچنین بنابر گفته معاون اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن«برنامه‌های جانبی در فضای مجازی و حقیقی در ماه مبارک رمضان و یا خارج از این ماه در نظر گرفته شده است تا جایگزین نمایشگاه باشد».

پویش خانه‌های نورانی

عنوان عیدانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹ است که به دلیل حمایت از پویش #درخانه_بمانیم، با همکاری ایکنا و دیگر نهادهای قرآنی و فرهنگی اجرا می‌شود. براساس این طرح از ابتدای تعطیلات نوروز تا پایان فروردین‌ماه هر روز شاهد انتشار فایل تصویری از یکی از اساتید قرآنی کشورمان هستیم.

اما در هفته سوم فروردین‌ماه، شاهد بارگذاری فایل‌های ویدئوهایی از محمدهادی صلحجو، مجری معارفی صدا و سیما و مدیرگروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن با موضوع «نشانی‌های رسیدن به ملت تراز قرآنی را بیابیم»، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، قاری ممتاز قرآن کریم با موضوع «فعالیت‌های ویژه قرآنی در روزهای کرونا»، رضا نباتی، از مؤلفان کتب درسی و کارشناسان آموزش قرآن با موضوع «ضرورت ایجاد تحول جدی در حوزه آموزش عمومی قرآن»، محمودرضا بیژنی، قاری قرآن با موضوع « آداب سخن گفتن از نگاه آیات کلام وحی» بودیم.

اعلام نتیجه مسابقه «فرازخوانی قرآن»

شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان اسلامشهر مسابقه فرازخوانی قرآن کریم را طی ایام نوروز و به نیت شفای عاجل بیماران، به ویژه بیماران مبتلا به ویروس کرونا برگزار کرد. مسابقه‌ای که طی آن شرکت‌کنندگان باید فایل صوتی تلاوت تحقیق خود از آیه 62 سوره مبارکه نمل را تا پایان اسفندماه 98 ارسال کردند و فایل‌های ارسالی تا هشتم فروردین‌ماه در کانال تلگرامی مسابقه بارگذاری شد تا نظرسنجی مردمی صورت گیرد. این امر با آرای مردمی انجام شد که بر این اساس به شش نفر هدایای نقدی اهدا شد.

روایت زندگی احمد ابوالقاسمی در «ترکش دوست‌داشتنی»

کتاب ترکش دوست‌داشتنی به قلم محمد خسروی‌راد این روزها آماده چاپ شده و به زودی منتشر می‌شود تا با خاطرات و سال‌ها فعالیت احمد ابوالقاسمی، از قاریان بین‌المللی کشورمان، آشنا شویم.
بنابر اذعان قاری بین‌المللی و مدرس کشورمان «هنگامی که خاطراتم از مجالس قرآنی و تجربیاتم از سفر به 35 کشور دنیا را بیان می‌کردم و یا به بیان خاطراتی از حضورم در جنگ تحمیلی و جهبه‌‌های حق علیه باطل می‌پرداختم، بسیاری می‌گفتند که خاطراتم را بنویسم و منتشر کنم.»

رئیس سازمان دارالقرآن از وزیر بهداشت قدردانی کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با ارسال نامه‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن بیان خدمت‌رسانی این سازمان قرآنی و مجموعه‌های وابسته در حمایت از نظام سلامت کشور در برابر ویروس کرونا، از تلاش‌های مجاهدانه مجموعه بهداشتی کشور و مدافعان سلامت در دفاع از حریم سلامت مردم قدردانی کرد.

فعالیت دارالقرآن خانه کارگر در سال ۹۸

این دارالقرآن با فعالیت بین جامعه کارگری توانست آموزش‌های کوتاه مدت رایگان را در 20 نقطه کشور برگزار کند. همچنین دوره‌های حضوری این دارالقرآن نیز به مانند دیگر دستگاه‌های آموزشی کشور تعطیل شده است، اما طرحی با عنوان «نوروز 99 با قرآن» از طریق کانال دارالقرآن خانه کارگر در پیام‌رسان سروش اجرا شد.

بودجه قرآنی هست؛ مدیریتش صحیح نیست!

عنوان یادداشت وارده‌ای است که به قلم شاهین عابدین‌پور، عضو مرکز راهبردی طارق نگاشته شده است تا به جدول «اعتبارات قرآنی بر حسب برنامه دستگاه‌های دولتی در بودجه ۹۸» نگاه شود. جدولی که نشان می‌دهد، در لایحه بودجه سال ۹۸ بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان بودجه برای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته شده که با ادعای بعضی از مسئولان بر نبودن بودجه قرآنی هم‌خوانی ندارد.
نگارنده در این یادداشت در نظر دارد تا بگوید «عدم انس عموم مردم با قرآن بیش از آنکه به بودجه مربوط باشد، در ناکارآمدی سیاست‌ها و برنامه‌های قرآنی، که منجر به ایجاد قواعدی معیوب در این زمینه شده است، ریشه دارد. از این رو باید تمرکز اصلی مسئولان قرآنی بر ارتقای مدیریت کلان قرآنی کشور باشد و نه صرفاً بر تغییر بودجه‌های قرآنی».

برگزیدگان دوره دوم مسابقه «نفس‌های طلایی»

مسابقه نفس‌های طلایی کاری از گروه تلاوت شبکه رادیویی قرآن است که طی آن دو بخش کوتاه از دو تلاوت قاریان مشهور جهان شامل چند نفس طلایی پخش می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند یک یا دو تلاوت را اجرا و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه رادیویی قرآن ارسال کنند. متقاضیان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این مسابقه می‌توانند به نشانی radioquran.ir مراجعه کنند.

گزارشی از فعالیت‌های شورای عالی قرآن و کمیته اعزام در سال ۹۸

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، ضمن ارائه گزارش اجمالی از فعالیت‌های شورا و کمیته اعزام در سال ۱۳۹۸ به تبیین چشم‌انداز و رویکرد شورا در سال ۹۹ پرداخت.
تغییرات در ساختار شورا و جایگزینی تعدادی از مدیران ارشد این مجموعه(که بازنشسته شده بودند)، توسعه آموزش‌های تخصصی قاریان و دعاخوانان در سطوح مختلف، برنامه‌ریزی و ورود جدی به تولید آثار قرآنی برای پخش از صدا و سیما، بازنگری در آئین‌نامه‌های نظارتی و تولیدی، طراحی پروژه‌های پژوهشی مورد نیاز جامعه قاریان و توسعه تعاملات شورا با نهادهای قرآنی و فرهنگی کشور جهت اجرای برنامه‌های مشترک، از محورهای اصلی فعالیت‌ها در سالی که گذشت بود.
همچنین برگزاری مراسم دیدار جامعه قرآنی کشور با رهبر معظم انقلاب در طلیعه ماه مبارک رمضان، نظارت پویا بر تولید و پخش برنامه‌های قرآنی در بیش از صد شبکه رادیویی و تلویزیونی، برگزاری دوره‌های تخصصی إقراء و دریافت ۱۰۳ اجازه قرائت توسط تعدادی از اساتید، قاریان و حافظان ممتاز کشور، شامل دو اجازه‌نامه قرائات عشر، ۲۵ اجازه‌نامه روایت ورش از نافع، یک اجازه‌نامه روایت خلف از حمزه و ۷۵ اجازه‌نامه روایت حفص از عاصم از اهم فعالیت‌های شورای عالی قرآن بود.
استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی و فراهم کردن سازوکاری برای دریافت پیشنهادها و انتقادهای سازنده مخاطبان از مهم‌ترین رویکردها برای سال 99 است.

اجرای پویش معنوی ختم قرآن

طرح و پویش ختم قرآن کریم در راستای تعجیل در فرج امام زمان(عج) و سلامتی مدافعان سلامت، جهادگران خط مقدم مبارزه با کرونا ویژه پرسنل و اعضای خانواده بیمارستان خاتم‌الانبیا اجرا می‌شود.

جشنواره «۷ دقیقه تا آرامش»

جشنواره قرآنی سوره مبارکه یاسین با عنوان «هفت دقیقه تا آرامش» بخش‌های حفظ سوره مبارکه یاسین، تفسیر مفاهیم آیات سوره مبارکه یاسین، خوشنویسی و طراحی و نقاشی یک آیه یا چند آیه از سوره یاسین، مسابقه بهترین عکس از محافل قرآنی خانوادگی، روان‌خوانی سوره مبارکه یاسین به همت مرکز افق آستان مقدس حضرت علی‌بن جعفر(ع) قم در حال برگزاری است.

همکاری سازمان تبلیغات و شبکه قرآن سیما

طی دیدار جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بر تعامل و هم‌افزایی فی مابین بحث و تبادل نظر شد. آمادگی شبکه قرآن و معارف سیما برای برنامه‌ریزی و ساخت برنامه‌های فاخر قرآنی و معارفی حول مباحث مقاوت، صبر و استقامت قرآن در همکاری با سازمان تبلیغات اسلامی، هماهنگی بین این شبکه و سازمان دارالقرآن برای ساخت ویژه‌برنامه سحرگاهی ماه مبارک رمضان با محتوا و مضامین قرآنی و معارفی با موضوع استقامت در قرآن از جمله موضوعات مطرح شده در این جلسه بوده است.

عملکرد فرهنگ‌سرای قرآن در سال ۹۸

فرهنگسرای قرآن در سال ۹۸ با نظارت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، برنامه‌های مختلفی را با رویکرد برنامه‌های شاخص شهری، برنامه‌های محله‌ای و منطقه‌ای، برگزاری کارگاه هنر تلاوت، برگزاری کارگاه مهارت‌های زندگی با عنوان «قرآن و زندگی»، برگزاری نمایشگاه‌های هنری و برنامه‌های مشارکتی این مرکز با سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای رده‌های مختلف سنی انجام داده است.

برگزاری پویش «زیباترین آرزو»

پویش ملی «زیباترین آرزو» در آستانه نیمه شعبان به همت اداره اوقاف استان تهران و با مشارکت سایت عقیق و خیریه حضرت رقیه (س) برگزار شد.
کاربران می‌توانند به دلیل عدم امکان تشرف به امامزادگان، با پویش زیباترین آرزو همراه شده و فیلمی از قرائت دعای فرج در صفحه شخصی خود به اشتراک بگذارند و در مسابقه «زیباترین آرزو» شرکت کنند.

آموزش حفظ موضوعی قرآن در ایتا

کانال آموزشی «حفظ موضوعی قرآن کریم» با ارائه مشاوره حفظ و بیان نکته‌های تربیتی - تفسیری آیات با تدریس حجت‌الاسلام سیدابوالفضل حکیمی و براساس کتاب «درسنامه حفظ موضوعی قرآن کریم در پیام‌رسان ایتا تشکیل شد.

همراهی تشکل‌های قرآنی برای مبارزه با کرونا

اما حوزه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی نیز همراهی خوبی با مدافعان سلامت داشته‌اند به‌ گونه‌ای که با اجرای طرح‌ها و پویش‌هایی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، سعی بر تشویق مردم بر خانه ماندن داشتند از جمله این طرح‌ها و برنامه‌ها می‌توان به راه‌اندازی پویش تولید ماسک، اختصاص هزینه‌های مناسبت‌های ماه رجب و شعبان به مقابله با ویروس کرونا و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، حرکت‌های جهادی و خودجوش برای تهیه بسته‌های بهداشتی و اقلام مورد نیاز و توزیع میان مناطق محروم، ضدعفونی معابر و مکان‌های پر تردد و ... اشاره کرد.

مخاطبان می‌توانند اخبار حوزه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی مردم‌نهاد کشور را در صفحه مؤسسات قرآنی ایکنا به نشانی https://iqna.ir/fa/services/35/213 دنبال کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا