شکستن همزمان 20 استخوان محسن تنابنده بعد از سریال پایتخت!


شکستن همزمان 20 استخوان محسن تنابنده بعد از سریال پایتخت!

یادداشت - مجتبی احمدی دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛

همزمان با روزهایی که سریال پایتخت حواشی‌اش را پشت سر می‌گذارد و به رغم اینکه این سریال محبوب و پرطرفدار توانست حجم وسیعی از مخاطب تلویزیون را معطوف به خود بسازد اما اتفاقات سکانس پایانی و چند مورد پیش آمده در این مجموعه کماکان زیر ذره بین مدیران سیما و دیگر منتقدان است اگرچه مشاور و کارگردان این سریال تلویزیونی پاسخگوی ریز به ریز نکات این مجموعه تلویزیونی هستند.

البته که محسن تنابنده به عنوان طراح این سریال می‌تواند پاسخ‌های دقیق‌تری به این نکات بدهد اما نکته‌ اینجاست که تنابنده به جز انتشار چند پست انتقادی در صفحه اش همزمان با حواشی سریال پایتخت واکنش دیگری به خصوص بعد از پایان سریال نداشته است .

اما فیلم سینمایی شکستن همزمان 20 استخوان به کارگردانی و تهیه‌کنندگی برادران محمودی با بازی محسن تنابنده همزمان با حواشی سریال محبوب پایتخت به شبکه نمایش خانگی آمد فیلمی که در زمان اکران شاید با سر و صدای زیادی همراه نبود اما در چند جشنواره خارجی خوب دیده شد .

جدا از مباحث مربوط به سوژه و ایده این فیلم که از چند جنبه قابل بررسی است و کارگردانی این فیلم سینمایی که دارای نکات و لحظات جالب و جذابی است می‌توان به بازی درخشان محسن تنابنده جلوی دوربین برادران محمودی دقت ویژه‌ای کرد.

بازی در نقش شخصیت "عظیم" یک کارگر افغانستانی که درگیر ماجرایی خانوادگی و احساسی می شود و نمونه ایی از آن خیلی در دسترس بازیگر این نقش نبوده قطعا کار راحتی نبوده است.

کاراکتر دارای ویژگی های خاصی است و اجرای آن قطعا به ریزه کاری هایی احتیاج داشته که تیم کارگردانی و بازیگر نقش با تفکر و تمرکز و وسواس بسیار روی آن فیلم را به انتها رسانده اند.

هر چند بازیگران حرفه ایی و غیر حرفه ای این فیلم به لطف هدایت تیم کارگردانی حضوری در حد و اندازه های یک ستاره دارند اما اگر قرار باشد محسن تنابنده را در دو اتفاق اخیر بازیگری اش یعنی بازی در نقش نقی سریال پایتخت و عظیم در فیلم سینمایی شکستن همزمان 20 استخوان مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد او در افای نقش های خاص و عجیب فرمول هایی در آستین دارد که هنوز بکر است و دست نخورده.

محسن تنابنده در ایفای نقش عظیم مشخصا با سختی‌هایی همراه بوده است. کاراکتری افغانستانی که به لحاظ استایل و تیپ با تنابنده ی طناز فاصله دارد و قرار است بازیگر در نوع راه رفتن، سبک نگاه و لحن و گویش که لهجه خاص افغانستانی را می طلبد تلاش بسیاری کرده است.

تنابنده در این فیلم سینمایی نقشی به یاد ماندنی از خود به جا گذاشته است و جلوه‌های مختلف و قابل باور یک مرد افغانستانی را در شرایطی مشابه با دیگر اتباع این کشور که به سختی گذران زندگی می کنند به تصویر کشیده است.

او در لحظات خاص و درام این فیلم به خصوص در روابط با مادر و همسر و برادرش طوری بازی کرده است که تمام تعاریفی که از او در نقش های مختلف سراغ داریم را کنار می گذاریم و به سرعت با عظیم و قصه ی او همراه می شویم.

بازی او پر از اتفاقات درونی و احساسی است که نمی توان تنها با تکیه بر تکنیک صرف در بازیگری به تماشاگر القا کرد . نگاه و مینیک صورت او به شدت با کاراکتر ممزوج است طوری که شخصیت نقی کاراکتری که همیشه با تنابنده همراه بوده است در این فیلم به سرعت فراموش شده و به لطف گریم مناسب در طول فیلم و از لحظه ابتدایی با یک افغانستانی قابل باور مواجه می‌شویم.

او در اجرای نقش به شدت بر ویژگی‌های این اتباع خارجی که در کشور ما زیاد هم دیده می‌شوند اما دغدغه و مخاطراتشون هر گز به چشم نمیاید نزدیک شده است و حتی در لهجه و نوع گویش هم تماشاگر او را جدا از باور می فهمد.

مشخصا تنابنده برای ایفای این نقش تلاش بسیاری کرده و به کاراکترهای شبیه به این شخصیت بسیار نزدیک شده و بسیار هوشمندانه بدون بازی اضافی و خارج شدن از لحظات جدی و درام کار این نقش و لحظات احساسی و درونی اش را به اجرا دراورده است .

پیشنهاد می‌کنم فیلم سینمایی شکستن همزمان 20 استخوان را در شبکه نمایش خانگی تماشا کنید تا متوجه هنرنمایی او و البته تیم سازنده که کارشان را به زودی تحلیل و بررسی خواهیم کرد ، بشوید. به خصوص اینکه اخیرا شخصیت نقی و سریال پایتخت با بازی او در ذهن مخاطب از این بازیگر طناز سینما و تلویزیون وجود دارد و تفاوت کار و توانمندی یک بازیگر در انتخاب نقش، اجرای نقش، نزدیک شدن به جهان نقش به لحاظ حس و موقعیت و طراحی لحظات کاراکتر در ارتباط با تقسیم حس و رفتار آن هم با گویشی سخت محسوس تر خواهد بود .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر