بهبودی از ویروس کرونا چه معنایی دارد؟


بهبودی از ویروس کرونا چه معنایی دارد؟

مرکز کنترل‌ و‌ پیشگیری از بیماری درباره‌ی بهبودی از کووید 19 معیارهایی مشخص کرده است و هر فرد برای آنکه رسما بهبودیافته از عفونت ویروس کرونا در نظر گرفته شود، باید واجد آن‌ها باشد.

ویروس کرونا مطمئنا ترسناک است. هرچند شمار افراد عفونی و تلفات ناشی‌ از بیماری کووید ۱۹ هرروز افزایش می‌یابد، واقعیت آن است که بیشتر افراد دچار کووید ۱۹ از آن جان سالم به‌در می‌برند. همان‌طورکه شمار موارد مبتلا افزایش می‌یابد، شمار افراد بهبودیافته نیز بیشتر می‌شود. تا اواسط مارس، تعداد بیمارانی که در آمریکا رسما از ویروس بهبود می‌یافتند، تقریبا صفر بود. این تعداد اکنون ده‌هاهزار نفر و هرروز نیز در حال افزایش است؛ اما بهبودی از کووید ۱۹ پیچیده‌تر از حس ساده‌ی بهترشدن است و بهبودی بیولوژی و اپیدمیولوژی و کمی بوروکراسی را شامل می‌شود.

بدن چگونه با کووید ۱۹ مبارزه می‌کند؟

وقتی فردی درمعرض ویروس کرونا قرار می‌گیرد، بدن شروع به تولید پروتئین‌هایی می‌کند که پادتن (آنتی‌بادی) نامیده می‌شوند و در مبارزه با عفونت مؤثر است. ازآنجاکه پادتن‌ها به‌طورموفقیت‌آمیزی ویروس را مهار و از تکثیر آن در بدن جلوگیری می‌کنند، علائم بیماری معمولا رو به کاهش می‌گذارد و شما حس بهبودی می‌کنید. سرانجام اگر همه‌چیز به‌خوبی پیش رود، سیستم ایمنی شما تمام ویروس‌های موجود در بدن را کاملا تخریب می‌کند.

شخصی که با ویروس عفونی شود و بدون بروز اثرهای طولانی‌مدت سلامتی یا ناتوانی از آن جان سالم به‌در می‌برد، بهبودیافته تلقی می‌شود. به‌طورمتوسط، فردی که دچار ویروس کرونا جدید (SARS-CoV-2) می‌شود، از زمان آغاز علائم بیماری، حدود هفت روز احساس بیماری خواهد کرد. حتی پس از ناپدیدشدن علائم، ممکن است مقدار کمی ویروس در بدن بیمار وجود داشته باشد و او باید سه روز دیگر برای اطمینان از بهبودی واقعی و عفونی نبودن در حالت ایزوله بماند.

بهبودی از ویروس کرونا چه معنایی دارد؟

سیستم ایمنی شما ویروس‌ها را در بدن پیدا می‌کند و از بین می‌برد و مهاجمانی را به‌خاطر می‌آورد که قبلا دیده است.

دربرابر ویروس کرونا مصونیت کسب می‌کنیم؟

به‌طورکلی، وقتی از عفونت ویروسی بهبود می‌یابید، بدنتان سلول‌هایی به‌نام لنفوسیت‌ را در خود حفظ می‌کند. این سلول‌ها ویروس‌هایی را به‌خاطر می‌آورد که قبلا دیده‌اند و می‌توانند به‌سرعت دربرابر آن‌ها واکنش نشان دهند و با آن‌ها مبارزه کنند. اگر درمعرض ویروسی قرار گیرید که قبلا نیز دچارش شده‌اید، پادتن‌های شما احتمالا قبل از اینکه ویروس موجب بروز علائم بیماری شود، آن را متوقف می‌کنند. در این وضعیت، گفته می‌شود دربرابر آن ویروس ایمنی (مصونیت) کسب کرده‌اید. این امر اساس عملکرد بسیاری از واکسن‌ها را شکل می‌دهد.

متأسفانه مصونیت کامل نیست. برای بسیاری از ویروس‌ها مانند ویروس اوریون، ایمنی می‌تواند با گذشت زمان کاهش پیدا کند و موجب آسیب‌پذیری شما دربرابر ویروس در آینده شود. به‌همین‌دلیل، گاهی لازم است مجددا واکسینه شوید تا سیستم ایمنی خود را ترغیب کنید تا پادتن و سلول‌های حافظه‌ی بیشتری بسازد.

ازآنجاکه ویروس کرونای عامل همه‌گیری کووید ۱۹ عامل بیماری‌زای جدیدی است، دانشمدان هنوز نمی‌دانند افراد بهبودیافته از این بیماری دربرابر عفونت‌های آینده‌ی همین ویروس‌ ایمن هستند یا نه. پزشکان مشغول یافتن پادتن‌ها در افراد بیمار و بهبودیافته هستند و این نشان‌دهنده‌ی ایجاد مصونیت است. بااین‌همه، پرسش بدون پاسخ این است: این ایمنی تا کِی دوام می‌آورد؟ پاسخ ایمنی ایجادشده پس از ابتلا به ویروس‌های کرونای دیگر مانند سارس و مرس، دست‌کم تا مدت کوتاهی از افراد محفاظت می‌کند. کارشناسان حدس می‌زنند همین امر درباره‌ی ویروس کرونا جدید نیز صدق کند؛ اما با‌توجه‌به آنکه هنوز مطالعاتی در‌این‌زمینه انجام نشده است، نمی‌توان با اطمینان دراین‌باره سخن گفت.

بهبودی از ویروس کرونا چه معنایی دارد؟

برای اینکه بهبودی فرد رسما تأیید شود، به انجام آزمایش نیاز است.

علت ‌اندک‌بودن شمار افراد رسما بهبودیافته در آمریکا

ویروس کرونا جدید ویروسی خطرناک است؛ بنابراین، مرکز کنترل‌ و‌ پیشگیری از بیماری درزمینه‌ی تصمیم‌گیری دباره‌ی بهبودی از کووید ۱۹ بسیار محتاط است. قبل از تأیید رسمی بهبودی، لازم است معیارهای پزشکی و آزمایشی خاصی برآورده شود. ازنظر پزشکی، فرد باید سه روز متوالی و بدون مصرف داروهای کاهنده‌ی تب بدون تب باشد و پیشرفتی در علائم دیگر بیماری مانند کاهش سرفه و تنگی‌نفس نشان دهد. همچنین، از زمان آغاز علائم بیماری حداقل هفت روز کامل باید گذشته باشد.

علاوه‌بر این الزامات، دستورالعمل‌های مرکز کنترل‌و‌پیشگیری از بیماری می‌گوید نتیجه‌ی آزمایش ویروس کرونا در فرد باید دوبار منفی شود و این آزمایش‌ها به فاصله‌ی حداقل ۲۴ ساعت انجام شوند. تنها اگر موارد ذکرشده درباره‌ی علائم و آزمایش وجود داشته باشد، ازنظر مرکز کنترل‌ و‌ پیشگیری از بیماری، فردی رسما بهبودیافته در نظر گرفته می‌شود.

نیاز به انجام آزمایش دوم احتمالا علت این است که چرا موارد بهبودیافته‌ی رسمی در آمریکا تا اواخر مارس این‌قدر کم بوده است. در آغاز، کمبود گسترده‌ای ازنظر آزمایش در آمریکا وجود داشت؛ بنابراین، درحالی‌که مطمئنا شمار زیادی از مردم در چند هفته‌ی گذشته در حال بهبودی بودند، این مسئله رسما تأییدکردنی نبود. با واردشدن کشور به اوج همه‌گیری در هفته‌ی آینده، تمرکز هنوز روی آزمایش کسانی است که به این بیماری مبتلا شده‌اند و نه کسانی که احتمالا بهبود یافته‌اند. با دسترسی بیشتر به آزمایش‌ها، افراد بیشتری آزمایش شدند.

با افزایش تعداد آزمایش‌های موجود و درنهایت کاهش روند همه‌گیری در این کشور، تعداد بیشتری آزمایش برای کسانی دردسترس خواهد بود که به‌نظر می‌رسد بهبود یافته‌اند. همان‌طورکه افراد قبلا بهبودیافته‌ آزمایش می‌شوند، بروز هرگونه عفونت جدید به پژوهشگران کمک خواهد کرد درباره‌ی مدت موردانتظار دوام مصونیت دانش بیشتری کسب کنند.

بهبودی از ویروس کرونا چه معنایی دارد؟

با دسترسی بیشتر به آزمایش‌ها در کشور آمریکا، ایستگاه‌های آزمایش حین رانندگی بیشتری در سرتاسر آمریکا باز می‌شوند.

افراد بهبودیافته چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

آگاهی از این موضوع که افراد پس از بهبودی از کووید ۱۹ دربرابر آن ایمن هستند یا نه، مشخص می‌کند افراد و جوامع پس از آن چه کاری می‌توانند انجام دهند. اگر دانشمندان بتوانند نشان دهند بیماران بهبودیافته دربرابر ویروس کرونا ایمن هستند، فرد بهبودیافته ازنظر تئوری، می‌تواند با مراقبت از افراد عفونی، به حمایت از سیستم مراقبت‌های بهداشتی کمک کند.

وقتی جوامع از اوج همه‌گیری عبور کردند، تعداد عفونت‌های جدید کاهش و شمار افراد بهبودیافته افزایش خواهد یافت. با تداوم این روند، خطر انتقال نیز کاهش می‌یابد. وقتی خطر انتقال به حد کافی کم شود، از شدت جداسازی در سطح جامعه و دستورهای فاصله‌گیری اجتماعی کاسته می‌شود و مشاغل مجددا فعالیت‌های خود را از سر خواهند گرفت. براساس روندی که در کشورهای دیگر دیده می‌شود، کشور آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر با رسیدن به مرحله‌ی کاهش خطر انتقال ماه‌ها فاصله دارند؛ اما قبل از اتفاق این موارد، این کشورها باید از اوج این همه‌گیری عبور کنند. فاصله‌گیری اجتماعی در کاهش انتشار بیماری‌های عفونی مانند کووید ۱۹ اثر دارد. بسیاری از افراد برای بهبودی به کمک پزشکی نیاز خواهند داشت و فاصله‌گیری اجتماعی باعث کاهش سرعت انتشار بیماری می‌شود و به بیماران کمک می‌کند بخت بیشتری برای دریافت کمک پزشکی و بهبودی داشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید