سد مجن سرریز شد


سد مجن سرریز شد

سمنان- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان گفت: سد تنظیمی- مخزنی مجن شهرستان شاهرود، پس از آبگیری در سال آبی، سرریز کرد.

ایرج حیدریان عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پس از بارهای مطلوب در سال آبی گذشته و جاری ذخیره سد مجن شهرستان شاهرود به تراز عادی رسید.

وی بیان کرد: کل مخزن سد مجن بر اثر بارش‌ها در مدت ۲ سال آبی، لبریز از آب شد و برای اولین بار این سد با ۱۸۰ لیتر در ثانیه سرریز کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان یادآور شد: سد مجن پس از افتتاح در سال ۹۷ بر اساس دستوالعمل آبگیری و زیر نظر مشاور طرح در ترازهای مختلف پس از انجام بررسی‌های لازم در زمان‌های مقتضی، در نهایت به تراز عادی رسید.

سد مجن شاهرود از نوع سد تنظیمی- مخزنی است، طول تاج ۲۷۶ و عرض آن هشت متر، عرض کف ۱۶۰ متر، ارتفاع از بستر ۳۸ متر و حجم قابل تنظیم مخزن ۴.۷۵ میلیون مترمکعب است.

برای ساخت این سد حجم مصالح بدنه ۵۱۱ هزار مترمکعب و بتن ریزی به حجم ۱۲ هزار متر مکعب و عملیات حفاری تزریق به حجم ۱۰ هزار و ۳۰۰ متر طول انجام شده است .

اهداف اولیه سد مجن تنظیم آب رودخانه مجن به میزان ۴.۷۵ میلیون مترمکعب در سال، تغذیه آبخوان دشت مجن و افزایش بهره وری و در نتیجه افزایش محصولات کشاورزی و دامی است.

سد تنظیمی - مخزنی مجن در ۴۲ کیلومتری شاهرود و ۷.۵ کیلومتری شهر مجن قرار دارد، رودخانه مجن از دامنه های جنوبی کوه سرتنگه در شمال شاهرود سرچشمه می گیرد و از بهم پیوستن دو سرشاخه داستان و تنگه اسمال تشکیل می شود.

حوضه آبریز این رودخانه حدود ۵۲.۲ کیلومتر مربع و میانگین بارندگی آن هم ۲۹۵میلی متر است.

در استان سمنان سالانه یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب تولید می شود که ۷۰ درصد از منابع زیر زمینی است و این استان سالانه با کسری مخزن سالانه ۴۵۰ میلیون مترمکعبی مواجه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان