کرونا چگونه از خفاش به انسان منتقل شد؟


کرونا چگونه از خفاش به انسان منتقل شد؟
دانشمندان احتمال می‌دهند که ویروس کرونای جدید از طریق خفاش ها به انسان منتقل شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ویروس کرونا به احتمال بسیار زیاد از خفاش به انسان منتقل شده است. خفاش (Bat) ها ویروس های زیادی را حمل می کنند که سبب مریض شدن آنها می شود.

ویروس کرونا (corona) هم خانواده ویروس هایی است که قابلیت انتقال از حیوان به انسان را دارند و بیماری هایی مثل سارس و مرس را ایجاد می کنند.

تازه ترین ویروس کرونا از ووهان کشور چین شیوع پیدا کرد. دانشمندان به دنبال راهی برای درمان این ویروس هستند. طبق بررسی های ژنتیکی نخستین و موارد موجود قبلی، احتمال می‌دهند این ویروس از خفاش منتقل شده باشد. ولی معلوم نیست که این ویروس مستقیما از خفاش به انسان منتقل شده یا با واسطه انتقال پیدا کرده است.

یک نوع یا گونه خاص از خفاش ها در انتقال همه ویروس ها دخیل نیستند. برای ویروس های نیپا و هندرا، خفاش های بزرگ میوه دخیل بودند، ولی در سارس و مرس و این ویروس جدید گونه کوچکتر خفاش ها یعنی حشره خوار ها عامل بیماری هستند.

حیوانات دیگر نیز ویروس ها را میان خفاش و انسان منتقل کرده اند. سارس از طریق گربه وحشی به انسان منتقل شد. ولی اکنون می دانیم که ویروس در جایی از خفاش به گربه وحشی منتقل شده و منبع اصلی این بیماری خفاش ها بوده اند.

اتفاقی که در مرس افتاد این بود که ویروس در جایی از خفاش به شتر منتقل شده و سپس انسان را بیمار کرده است.

اکنون دانشمندان چینی می گویند که واسطه در انتقال ویروس کرونا به انسان، مورچه خوار بوده است. ولی این تحقیقات هنوز بصورت علنی منتشر نشده اند. مورچه خوار بیش از هر حیوانی در دنیا قاچاق می شود. آنها بسیار شبیه آرامدلو هستند که زره دارند. آنها پولک های بسیار بلندی دارند که در پزشکی سنتی کشور چین ارزشمند است.

متمایز کردن ویروس کرونا از بقیه ویروس ها اندکی مشکل زا است؛ به دلیل آن که واکنش های مختلفی در مورد این مسأله وجود دارد. هر چه اطلاعات ژنتیکی بیشتری مطرح شود درگیری جامعه علمی بیشتر می شود؛ بدین ترتیب تا هنگامی که تحقیقات تکمیل نشده باید در مورد صحبت از منشأ این بیماری کمی محتاط تر بود.

برای تولید واکسن نیازی به دانستن منشا ویروس نیست. ولی شناخت منشأ میتواند برای کنترل شیوع کنونی و جلوگیری از موارد آینده مفید باشد. در زمان شیوع سارس دولت ها فروش گربه وحشی را ممنوع کردند به دلیل آن که مطمئن بودند گربه های وحشی در انتقال و گسترش شیوه ویروس مؤثر هستند. در نتیجه اگر الان از منشأ ویروس کرونا خاطرجمع شویم می توانیم شیوع این ویروس را کنترل و مهار کنیم.

نخستین گزارشات ، بیماران را به بازاری در ووهان کشور چین مرتبط میکرد که خفاش بعنوان غذا در آن جا فروخته می شد. ولی آزمایش های جدید شبهاتی را در مورد نقش این بازار در شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده است. پختن گوشت ها ویروس کرونا را از بین می برد، برای این که ویروس ها دربرابر حرارت مقاوم نیستند. ولی کار با گوشت خام یا آماده کردن آن میتواند شما را در خطر بیندازد.

دانشمندان مکانیزم های بیولوژیکی را در خفاش شناسایی کرده اند که ویروس را سرکوب می کند. خفاش ها سیستم ضد ویروسی خوبی دارند که در مبارزه به آنها کمک می کند.

با وجود ارتباط احتمالی حیوانات با ویروس کرونای جدید، بیولوژیست ها نمی خواهند مردم خفاش ها را مقصر بدانند، برای این که ۹۰ گونه آنها در معرض انقراض اند. شهرت خفاش ها بسیار نگران کننده است، ولی آنها نقش مهمی در اکوسیستم دارند. به عنوان مثال بعضی خفاش ها عامل مهمی در انتقال گرده هستند. همچنین از خفاش ها بعنوان مدل درک تکامل پستانداران استفاده می شود.

هر چه تعامل انسان و حیوان بیشتر می شود ویروس های جدید نیز افزایش می یابند. فقط خفاش ها که عامل انتقال بیماریها نیستند. درواقع انسان به علت ورود به قلمرو حیوانات به خطر افتاده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !