مرمت قلعه تاریخی حیدر آباد خاش به اتمام رسید


مرمت قلعه تاریخی حیدر آباد خاش به اتمام رسید

زاهدان- ایرنا- رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خاش گفت: عملیات مرمت قلعه حیدرآباد این شهرستان که با اعتباری بالغ‌ بر یک میلیارد ریال از شهریور سال گذشته آغاز شده بود پایان یافت.

ملک مسعود ریگی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در این فصل از مرمت قلعه حیدرآباد، آجر فرش بخشی از محوطه، گچ کاری ۱۴ اتاق، کاهگل پشت‌بام و لکه‌گیری دیوارهای بیرونی این قلعه انجام شده است.

وی بیان کرد: این بنا در سال ۱۲۹۶ شمسی ساخته‌ شده و در سال ۸۰ با شماره ۳۸۲۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاش گفت: قلعه حیدرآباد در جنوب شرق خاش از آثار تاریخی باقیمانده از دوره متقدم اسلامی است که در سال ۱۲۹۹ شمسی از جانب فردی به نام عیدوخان ساخته شد و تا سال ۱۳۰۷ هجری شمسی به‌عنوان محل سکونت از این قلعه استفاده می‌کرد.

وی تصریح کرد: مصالح به کار رفته در این قلعه خشت خام و کاهگل بوده و دارای برج و طاق‌های هلالی شکل است.

به گزارش ایرنا؛ قلعه های حیدرآباد، ایرندگان، کمال آباد، ناصری و برجک قدیمی بلو نشان از قدمت و تاریخ پر فراز و نشیب شهرستان خاش دارد.
قلعه 'حیدرآباد' در جنوب شرق خاش از جمله آثار تاریخی مهم این شهرستان و یکی از قدیمی ترین قلعه های منطقه سرحد به شمار می رود.
بلوچستان شامل دو بخش ˈسرحد و مکرانˈ است که ˈزاهدان، خاش، سراوان و بخشهایی از ایرانشهرˈ به عنوان سرحد و ˈسرباز، نیکشهر، کنارک و چابهارˈ محدوده مکران نامیده می شود.
این قلعه درسال۱۹۲۰میلادی توسط شخصی به نام 'عیدوخان' ساخته شد و تا سال ۱۳۰۷ ه.ش به عنوان محل سکونت همین شخص و خانواده اش مورد استفاده قرار می گرفت.
تاریخ ساخت این قلعه تاریخی با معماری جالب و دیدنی مربوط به اواخر دوران حکومت قاجار بوده و مصالح این بنا بطور کامل از خشت خام و گل است.
نیروهای انگلیسی به سرپرستی ژنرال دایر که در سال ۱۲۹۵ به بهانه همکاری سرداران بلوچ با قوای آلمانی به بلوچستان حمله کردند مدتی از این قلعه به عنوان محل نگهداری آذوقه و مهمات استفاده می کردند.
قلعه حیدرآباد دارای برجها و طاق‌های هلالی زیبایی است که از سوی سازمان میراث فرهنگی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.
نقشه اصلی قلعه حیدرآباد به صورت مستطیل بوده که با اضافه شدن چند اتاق و دیوار در قسمت جنوب شرقی آن نقشه به بنایی ذوزنقه ای شکل تبدیل شده است.
در ساخت و تکمیل این بنا از تزئینات معماری خاصی بهره گرفته نشده لذا تنها تزئینات کنگره ای شکل نیم دایره ای متمایل به بیضی و تیرکش‌های تعبیه شده در قسمت فوقانی حصار خارجی و تزئینات کادربندی اتاقک‌های نگهبانی بالای سردر ورودی‌ها و همچنین خشت چینی نیم دایره ای، قوس سردر ورودی اتاق هشت ضلع غربی حیاط مرکزی بخش سوم قلعه و تزئینات کاربردی آن از عناصر تزئین معماری این اثر است.
پس از آن که این قلعه به صورت نیمه مخروبه رها شد اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اقدام به مرمت و بازسازی آن کرد و هم اینک نیز از این مکان بعنوان ساختمان اداری اداره میراث فرهنگی خاش استفاده می شود.
خاش با ۲۱۵ اثر تاریخی و طبیعی از جمله قله آتشفشانی نیمه فعال تفتان به عنوان بام شرق ایران، گل فشان پیرگل، رودخانه های زیبای ایرندگان و کارواندر، دریاچه سردریا، غارهای متعدد، چشمه های آب معدنی سرد و گرم و نیز قلعه های متعدد تاریخی، بازارچه سرپوش و مسجد جامع یکی از مناطق مهم گردشگری سیستان و بلوچستان محسوب می شود.
خاش در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403