نظارت دقیق بر بازار پادزهر گرانفروشی


نظارت دقیق بر بازار پادزهر گرانفروشی

شهرکرد- ایرنا- در این روزها که مردم درگیر شیوع ویروس کرونا هستند در کنار صحنه‌های زیبایی از همدلی و کمک به هم‌نوع، مواردی از گرانفروشی برخی سودجویان در بازار گاهی از سوی مردم اعلام می‌شود، که راهکار رفع این گرانفروشی ، اهتمام جدی و دقیق در حوزه نظارت بر بازار است.

حدود دو ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و در این میان با اجرای برنامه‌های مختلف از جمله طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تلاش شده است تا از تجمع مردم در بازار جلوگیری شود و اصناف غیرضروری تعطیل و تنها واحدهایی که کالاهای اساسی و مصرفی مردم را ارائه می‌دهند حق فعالیت در بازار داشته باشند.

پیرو این طرح، به گفته استاندار چهارمحال و بختیاری ۹۰ درصد بازار این استان تعطیل شد که نقش بسیار مهمی در قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا داشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، تعطیلی بازار و همراهی اصناف و بازاریان را یکی از مهمترین عوامل کنترل و مدیریت شیوع ویروس کرونا در این استان عنوان کرده است و می‌گوید: اگر این همراهی ادامه داشته باشد و اصناف پرخطر همچنان تعطیل باشند و مردم قرنطینه خانگی را جز برای موارد ضروری نقض نکنند، می‎توان به کاهش روند ابتلا به ویروس کرونا در استان در زمان سریع‌تری امیدوار شد.

اما در چنین شرایطی که بیشتر اصناف تعطیل شده است و فعالیتی ندارند، می‎طلبد نظارت بر واحدهای عرضه کننده اقلام مصرفی و اساسی مردم بیش از گذشته انجام گیرد تا هم در نحوه خدمات‌رسانی خللی وارد نشود و مردم نگران تامین مایحتاج خود نباشند و از سوی دیگر قیمت‌هایی که به مردم عرضه می‌شود، متناسب با قیمت‌های استاندارد باشد و تخلفاتی نظیر گرانفروشی رخ ندهد.

تفاوت قیمت‌ها و گرانفروشی موجب نگرانی مردم می‌شود

نظارت دقیق بر بازار پادزهر گرانفروشی

با این وجود در روزهای گذشته با بررسی قیمت اقلام مصرفی به ویژه میوه و سبزی در مناطق مختلف شهر و صحبت‌های مردم مبنی بر وجود برخی از گرانفروشی محصولات، مردم خواهان نظارت بیشتری بر قیمت‌ها هستند.

هر چند مدام از سوی استاندار و دادستان عمومی و انقلاب شهرکرد بر تشدید نظارت‌ها و کنترل قیمت‌ها در بازار تاکید شده است و خواهان جدیت بیشتر و گسترده‌تری نسبت به روند این نظارت‌ها ،در نشست‌های ستاد استانی پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا شده‌اند، اما می‌طلبد تا در این نظارت‌ها بیش از پیش جدیت به کار گرفت.

مردم: نظارت بر بازار بیشتر شود

یکی از شهروندان شهرکردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: از یک سو اعلام می‌شود که شیر با کاهش تقاضا مواجه شده و قیمت آن کاهش یافته است اما برخی مغازه‌داران ،محصولات لبنی خود را به همان قیمت سابق می‌فروشند و وقتی به آنها گفته می‌شود که چرا قیمت تغییر نکرده مغازه‌دار عنوان می‌کند که دامدار به همین قیمت شیر را به وی فروخته و می‌تواند فاکتورش را هم ارائه ‌دهد.

خانم حسینی افزود: مشخص نیست برخی کالاهایی که عنوان می‌شود کاهش قیمت داشته‌اند به واقع عرضه این محصولات در بازار هم متاثر از این کاهش قیمت بوده است و یا برخی در این خصوص کوتاهی می‌کنند و محصولات را با قیمت بیشتر به مردم می‌فروشند.

این بانوی شهرکردی خاطر نشان کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون گاهی شاهد افزایش قیمت میوه و سبزی هستیم و قیمت این اقلام گران‌تر از قبل شده است و وقتی به فروشنده اعتراض می‌کنیم و می‌گوییم که چرا به طور مثال پیاز این قدر گران شده است، مغازه‌دار جواب می‌دهد که بار کم می‌آید و همین موضوع سبب شده تا میوه و سبزی گران شود.

یک شهروند دیگر نیز نسبت به قیمت مرغ و اعمال نشدن کاهش قیمت آن در یکی از مغازه‌های شهرکرد گلایه کرد و گفت: در خصوص قیمت مرغ اخباری مبنی بر کاهش شدید قیمت منتشر شده است اما موقع خرید مغازه‌دار می‌گوید، هنوز کاهش قیمت به وی اعلام نشده و اکنون در حد حرف و در رسانه‌ها عنوان شده است.

آقای رنجبر، نظارت دقیق‌تر و بیشتر بر بازار عرضه محصولات مصرفی مردم را خواستار شد و گفت: مسئولان عنوان می‌کنند که مردم هرگونه تخلف و گرانفروشی اصناف را با شماره ۱۲۴ گزارش دهند اما آیا این گزارش‌ها نتیجه‌ای هم دارد؟ چرا قبل از اینکه مردم با گرانفروشی مواجه شوند مسئولان جلوی آن را نمی‌گیرند؟

وی افزود: استرس ناشی از شیوع ویروس کرونا بر آرامش مردم تاثیر گذاشته است، اما برخی هم در این میان با گرانفروشی در بازار بر این استرس و اضطراب می‌افزایند و مسئولان باید در نظارت‌های خود همت بیشتری به کار گیرند.

در این میان سازمان صنعت، معدن و تجارت مهمترین متولی نظارت بر بازار است که می‌تواند در شناسایی گرانفروشی و معرفی افراد متخلف در بازار به تعزیرات حکومتی گام موثری در حفظ آرامش بازار ایفا کند.

انجام بیش از ۷ هزار بازرسی از اصناف استان

نظارت دقیق بر بازار پادزهر گرانفروشی

معاون نظارت، بازرسی و مبارزه با کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با شیوع ویروس کرونا و ضرورت تشدید نظارت‌ها بر بازار از ابتدای اسفند تا ۱۹ فروردین ۷ هزار و ۱۹ مورد بازرسی از فروشگاه‌های عرضه مواد بهداشتی، داروخانه‌ها و اصناف عرضه‌کننده مواد غذایی، میوه و تره‌بار، انبارها و کارخانجات تولیدی استان انجام گرفته است.

شناسایی ۲۹۵ واحد متخلف گرانفروش

بیژن بهرانی افزود: از این تعداد بازرسی ۳۱۸ گشت مشترک با سایر نهادهای نظارتی از جمله اماکن ناجا، تعزیرات حکومتی و علوم پزشکی بوده است و به دنبال آن ۲۹۵ واحد متخلف شناسایی و تشکیل پرونده شده است.

وی اظهار داشت:ارزش ریالی این تخلفات ۵۰۵ میلیارد و ۵۹۳ میلیون ریال بوده است.

معاون نظارت، بازرسی و مبارزه با کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: از تعداد پرونده‌های متخلف، ۲۸ مورد مربوط به گرانفروشی و ارائه نکردن فاکتور خرید دستکش و ماسک و ۱۷ مورد مربوط به گرانفروشی و درج نکردن قیمت مواد ضدعفونی کننده بوده است.

بهرامی افزود: همچنین ۷۳ پرونده نیز مربوط به گرانفروشی و درج نشدن قیمت و ارائه نکردن فاکتور از سوی میوه‌فروشی‌های سطح استان بوده است.

وی، با بیان اینکه نظارت‌ها بر بازار استان از سوی ۲۰ گروه ۲ نفره انجام می‌گیرد، خاطر نشان کرد: با شیوع ویروس کرونا تلاش شد تا با اضافه کردن شیفت‌های بازرسی به ۳ نوبت، بازرسی بر بازار استان با نظارت بیشتری انجام گیرد.

بهرامی گفت: در هر استانی، افرادی سودجو نیز پیدا می‌شود که با گرانفروشی و احتکار دنبال منافع شخصی خود هستند و به ویژه در شرایط فعلی دنبال سواستفاده هستند و ممکن است در برخی موارد در نظارت‌ها مورد شناسایی قرار نگیرند از همین رو از مردم استان تقاضا می‌شود تا چنانچه با تخلفاتی روبرو شدند آن را به سامانه ۱۲۴ گزارش دهند.

معاون نظارت، بازرسی و مبارزه با کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: اختلاف یک تا ۳ درصدی قیمت‌ها قابل قبول است اما بیشتر از آن تخلف آشکار به شمار می‌رود و باید با واحد متخلف برخورد شود.

با این وجود برخی واحدهای صنفی نیز علت گران شدن کالاها را کمبود بار عنوان می‌کنند که در خصوص صحت آن موضوع را از مسئولان اداره‌کل راهداری وحمل و نقل جاده ای استان پیگیری شد.

جابجایی بار در چهارمحال و بختیاری عادی است

نظارت دقیق بر بازار پادزهر گرانفروشی

معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در خصوص حمل کالا به ویژه کالاهای اساسی و مصرفی استان هیچ خللی وجود ندارد و روند جابجایی کالا در استان تفاوتی با روزهای عادی نداشته است.

حسین مالکی افزود: در روزهای عادی، متوسط صدور بارنامه در استان ۹۰۰ مورد است این در حالی است که در ۱۹ فروردین امسال یک هزار بارنامه از استان صادر شده که این موضوع حاکی از آن است که در روند حمل و نقل کالا کوتاهی نشده است.

ناوگان حمل بار در استان بیش از ۲ برابر نیاز است

وی با بیان اینکه کمبودی در خصوص ناوگان حمل و نقل بار و مسافر در استان وجود ندارد، تصریح کرد: تعداد ناوگان حمل بار در استان بیش از ۲ برابر نیاز است، از همین رو اگر تعدادی راننده هم به دلایلی در ایام نوروز و در شرایط بحران کرونا فعالیت خود را متوقف کرده باشند باز هم در این خصوص کمبودی وجود ندارد.

معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری افزود: البته حمل میوه و تره‌بار بیشتر با وانت‌بارهای شخصی انجام می‌گیرد اما در این خصوص نیز با کمبود ناوگان مواجه نیستیم و نمی‌تواند باعث افزایش فاحش قیمت‌ها شود.

ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.
شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی