برخورد تبعیض‌آمیز آل‌خلیفه با اتباع بحرینی مقیم ایران


برخورد تبعیض‌آمیز آل‌خلیفه با اتباع بحرینی مقیم ایران

سخنگوی جنبش حق بحرین با تأکید بر اینکه «آل‌خلیفه شهروندان خود و به‌خصوص شیعیان را شهروندان درجه دوم و سوم به‌حساب می‌آورد» برخورد آل‌خلیفه با اتباع بحرینی مقیم ایران را تبعیض‌آمیز دانست.

به گزارش مشرق، "عبدالغنی الخنجر" سخنگوی جنبش حق بحرین به موضوع زائران بحرینی به‌جای‌مانده در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و در این خصوص گفت: از ابتدای بروز بحران کرونا و زائران بحرینی به‌جای‌مانده در جمهوری اسلامی ایران، برخورد دولت بحرین با این مسئله سیاسی بود و راشد بن عبدالله آل‌خلیفه وزیر کشور طی سخنانی اظهار کرد که مسئله بازگرداندن اتباع بحرینی موجود در جمهوری اسلامی جنگ بیولوژیکی ایران علیه بحرین و کشورهای منطقه است. این سخنان به‌دور از انسانیت بود و وزیر کشور سعی داشت با این اظهارات از یک مسئله انسانی که کل دنیا با آن دست به گریبان است استفاده‌های سیاسی کند.

بیشتر بدانید:

فیلم/ تظاهرات شبانه مردم بحرین

وی ادامه داد: پس از این اظهار نظر مشکلات و سختی‌های زائران بحرینی در ایران دوچندان شد و مشاهده کردیم که ویدئوهایی از افراد سالمند به‌جای‌مانده در ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و سالمندان در این ویدئوها با تأکید بر شرایط سخت خود خواستار بازگشت هرچه سریعتر به کشورشان بودند. پس از آن بود که دولت اعلام کرد یک هواپیما اولین گروه از این افراد را از ایران به بحرین باز خواهد گرداند و این اتفاق روی داد اما پس از رسیدن اولین گروه به بحرین دولت اعلام کرد که نیمی از آنان به کرونا دچار شده‌اند و به همین دلیل پروازهای بازگشت به کشور متوقف خواهند شد.

او همچنین توضیح داد: دامن زدن به مسائل قومیتی و توهین به بحرینی‌های به‌جای‌مانده در ایران در حالی صورت می‌گیرد که رژیم حاکم در مورد بحرینی‌های به‌جای‌مانده در سایر کشورهای جهان همچون مصر، مغرب، اردن و کشورهای اروپایی هیچ سخنی به میان نمی‌آورد. رسانه‌های دولتی افکار عمومی را علیه مسافران باقی‌مانده در جمهوری اسلامی ایران تحریک می‌کنند و خواهان ممنوعیت سفر به ایران و همچنین عدم اجازه بازگشت شهروندان بحرینی باقی‌مانده در ایران به کشورشان می‌شوند.

عبدالغنی الخنجر در تشریح وضعیت زائران موجود در ایران گفت: بحرینی‌های باقی‌مانده در شهر مقدس مشهد خواهان بازگشت به کشورشان هستند زیرا تعداد زیادی از این زائران با بیماری‌های مزمن دست و پنجه نرم می‌کنند، همچنین تعداد زیادی از آنان را افراد سالخورده تشکیل می‌دهند. بر اساس اطلاعاتی که داریم آستان قدس رضوی از همان روزهای نخست به‌سرعت وارد عمل شد و به امور این زائران رسیدگی کرد همچنین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز به این مسئله ورود کرد و علی‌رغم وجود شرایط ویژه در کل کشور روند اسکان این زائران در هتل‌های شهر مشهد و امور اقامتی و ویزای آنان را سهولت بخشید.

وی ادامه داد: همچنین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمادگی داشت برای بازگرداندن هرچه سریع‌تر این افراد به کشورشان علی‌رغم قطع بودن روابط دیپلماتیک میان دو کشور، با مقامات بحرین رایزنی کند.

سخنگوی جنبش حق در بخش دیگری از سخنانش گفت: پس از افزایش فشارها به دولت بحرین، بازگشت تعدادی از شهروندان به‌جای‌مانده در ایران از طریق عمان و همچنین دوحه قطر به کشورشان و بروز اختلافات میان دوحه و منامه در پی این امر، سرانجام دولت بحرین برنامه بلندمدت دوماهه‌ای را برای بازگرداندن اتباع خود به کشور اعلام کرد. با توجه به اینکه شرایط سخت تعداد زیادی از زائران اجازه بیش از این دور ماندن از خانواده‌هایشان را به آنان نمی‌دهد و ماه مبارک رمضان را نیز پیشِ‌رو داریم می‌توان گفت که این برنامه مناسب نیست.

وی همچنین با اشاره به جان باختن تعدادی از شهروندان بحرینی گفت: به‌دلیل کارشکنی‌های دولت بحرین تاکنون ۷ نفر از زائران در غربت جان خود را از دست داده‌اند این افراد تلاش می‌کردند که به کشورشان بازگردند اما به‌دلیل بی‌توجهی دولت بحرین موفق به این کار نشدند. رژیم حاکم حتی در خصوص مرگ این افراد ابراز تأسف نکرد.

عبدالغنی الخنجر در پایان تأکید کرد: خانواده‌های مسافران و خود این افراد تأکید دارند که بازگرداندن ۲هزار مسافر به دو ماه زمان نیاز ندارد. کشورهای زیادی همچون کویت و عربستان شهروندان خود را که به کشورهای دیگر مسافرت کرده بودند به کشورشان بازگردانده در برخی هتل‌ها قرنطینه کردند در حالی که رژیم حاکم نمی‌تواند شهروندانش را به کشور بازگرداند، بر همین اساس است که می‌گوییم دولت بحرین شهروندان خود و به‌خصوص شیعیان را شهروندان درجه دوم و سوم می‌داند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس