برنامه صلح افغانستان دستاویز ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا


برنامه صلح افغانستان دستاویز ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

کابل - ایرنا - دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درصدد است با استفاده ابزاری از برنامه صلح افغانستان به منظور پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 ،این کشور آسیای میانه را با بحرانی خطرناک و تشدید جنگ داخلی مواجه کند.

گزارش‌های رسانه‌ای حاکی است: دونالد ترامپ قصد دارد با وارد کردن فشار بر دولت افغانستان وتحمیل خواسته‌های مشروع و نامشروع طالبان بر کابل برای صلح در این کشور نه تنها به جایزه صلح نوبل بلکه به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۲۰ دست یابد.

گزارش شبکه خبری «ان بی‌سی» که در رسانه‌های افغانستان بازتاب یافته، بیانگر آن است که آمریکایی‌ها در پی حل بحران سیاسی و صلح پایدار در افغانستان نبوده بلکه می‌خواهند از صلح افغانستان به عنوان ابزار تبلیغات انتخاباتی به نفع دونالد ترامپ بهره‌برداری کنند.

ان بی‌سی گزارش داد: مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در سفر اخیر خود به افغانستان پیام ترامپ را به رهبران افغان رساند مبنی بر اینکه اشرف غنی و عبدالله عبدالله مشکلات خود را حل کنند و اگر این کار انجام نشود آمریکا تمامی سربازان خود را از افغانستان خارج می‌کند.

خبرگزاری صدای افغان به نقل از ان بی‌سی گزارش داد: رئیس جمهوری آمریکا به همکاران خود به طور خصوصی فشار آورده تا نمایشی از ختم جنگ افغانستان ترتیب دهند که عملی‌شدن قول انتخاباتی خود برای مردم کشورش را تجلی سازد و به این ترتیب جایزه صلح نوبل را با این نمایش بدست آورد.

این گزارش به صورت واضح بیانگر آن است که آمریکا نیت واقعی برای تأمین صلح پایدار و پایان جنگ در این کشور ندارد بلکه تلاش می‌کند با وارد کردن فشار بر دولت افغانستان و استفاده ابزاری از نام صلح این کشور همه خواسته‌های طالبان را برآورده سازد تا فرصت تبلیغاتی ترامپ برای انتخابات امسال و رسیدن به جایزه صلح نوبل همزمان فراهم شود.

چنین نیتی نتیجه خطرناک و جبران ناپذیری برای آینده افغانستان در پی خواهد داشت که می‌تواند به تشدید جنگ و حضور پرقدرت طالبان در برابر نیروهای دولتی منجر شود.

«آلیس ویلز» معاون وزارت خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و افغانستان نیز طی دو روز گذشته در توئیت‌های پیهم در باره افغانستان، گفته است که رهبران افغان در حال که جهان در مبارزه با ویروس کرونا گرفتار هستند، برنامه و منافع شخصی خود را دنبال می‌کند و این موضوع آمریکا را ناامید ساخته است.

ویلز افزود: اگر رهبران افغان موفق به تشکیل دولت فراگیر و معامله درست با طالبان نشود، نه تنها کمک‌ها را قطع و نظامیان خود را از افغانستان خارج خواهند کرد بلکه از متحدان خود نیز خواهند خواست که در کمک‌های خود با افغانستان تجدید نظر کنند.

مردم افغانستان هم در این شرایط به نحوی نظر آمریکایی‌ها تائید می‌کنند و باور دارند که رهبران افغان در بحران سیاسی کنونی منافع ملی و کشوری را در نظر ندارند، بلکه تلاش می‌کنند در تقسیم قدرت سهم بیشتر بدست آورند.

بدبینی مردم افغانستان هم در این روزها نسبت به رهبران دولتی رو به افزایش بوده و از آن‌ها انتقاد می‌کنند که با گسترش ویروس کرونا، گرسنگی مردم و چالش امنیتی آن‌ها، تنها به فکر سهم خود در قدرت هستند.

همچنین روند گفت وگوی رهایی زندانیان طالبان نیز به شکست مواجه شده و سخنگوی طالبان امروز چهارشنبه در توئیتی نوشت: که هیأت مذاکره کننده خود را از کابل به دوحه فراخوانده است.

سهیل شاهین افزود: این گروه از آمریکایی‌ها خواسته است تا بن بست رهایی زندانیان طالبان حل کنند.

آمریکا و طالبان پس از یک سال و ۱۱ دور گفت وگو در ۲۹ فوریه۲۰۲۰/ ۱۰ اسفند۹۸ توافق نامه‌ای را امضا کردند که براساس آن تمام نیروهای آمریکایی و پیمان ناتو افغانستان در ۱۴ ماه آینده ترک می‌کنند. در این توافق نامه رهایی ۵ هزار زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان هم گنجانیده شده که در حال حاضر جزئیات و چگونگی رهایی زندانیان به چالشی بین دولت افغانستان و طالبان مبدل شده و باعث تأخیر گفت وگوی بین افغانی گریده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره فوق جذاب الهه جعفری بازیگر سریال نوروز رنگی بیرون سریال + بیوگرافی و عکس های زیبا