باید از کلی‌گویی و کلیشه‌گویی درباره مهدویت پرهیز شود/ مورخان و علما اصلاحات حضرت(عج) در عصر غیبت را تبیین کنند


باید از  کلی‌گویی و کلیشه‌گویی درباره مهدویت پرهیز شود/ مورخان و علما اصلاحات حضرت(عج) در عصر غیبت را تبیین کنند

حجت‌الاسلام بهتاش با بیان‌اینکه مورخان و علما ما با پرهیز از کلی‌گویی و کلیشه‌گویی باید روند اصلاح جامعه بشری در عصر غیبت توسط امام زمان(عج) را برای عموم مردم تبیین کنند، گفت: در بحث مهدویت باید نگاه سازنده به آینده داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام بهتاش به مناسبت ماه شعبان شامگاه سه‌شنبه، ۱۹ فروردین در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخته و گفت: ما درباره مباحث مهدویت بسیار دچار کلیشه‌گویی یا کلی‌گویی هستیم.

این استاد حوزه علمیه افزود: باید مباحث مهدویت تحلیل و به خوبی تبین شود، باید ما دوره و زمان خود را بشناسیم ویژگی‌ها، نواقص و عیوب عصر و زمان خود را بشناسیم.

حجت‌الاسلام بهتاش با بیان اینکه اگر انسان نواقص و عیوب عصر و زمان خود را بشناسد احساس نیاز می‌کند، تصریح کرد:‌ درباره منجی انسان به خصوص جوانان باید در وجود خود احساس نیاز کرده و ظهور او را از خداوند درخواست کنند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما نباید فکر کنیم که امام زمان(عج) می‌آید که مشکلات اقتصادی ما را حل کند، ابراز کرد: در تعابیر شیعه برای امام زمان(عج) بیشتر مصلح به کار برده می‌شود که در آن تدریج، تربیت و تلاش قرار دارد، تعبیر منجی بیشتر در یهود و مسیحیت کاربرد دارد که انتظار دارند با یک معجزه یعنی آمدن منجی بشریت نجات یابد.

وی با بیان اینکه مصلح یک کار درازمدت انجام می‌دهد که از همان زمان غیبت آغاز شده است، گفت: از همان ابتدای غیبت آموزه مهدویت جهان را به سوی اصلاح برده است.

حجت‌الاسلام بهتاش ادامه داد: کسانی که به امام زمان(عج) باور دارند به جای شاهد امام زمان(عج)‌ بودن بیشتر توجه دارند که مشهود امام زمان(عج) باشند، در این حالت انسان باید طبق دستورات اسلام به خودسازی بپردازد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه درباره مهدویت نباید خیلی ساده صحبت کنیم، تصریح کرد: این مساله باید کاملا تحلیل و تبین شود سطحی نگری به مهدویت برای جامعه بسیار مضر است.

وی افزود: مصلح بر خلاف منجی همواره در جامعه بشری حضور دارد و در فضای غیبت به اصلاح مردم کمک می‌کند هر عقل سلیمی این امر را تایید می‌کند.

حجت‌الاسلام بهتاش با بیان اینکه باید روند کلی اصلاح را در طول تاریخ نشان دهیم، گفت: مورخان و علما ما با دوری از کلی‌گویی و کلیشه‌گویی باید این روند اصلاح در عصر غیبت را برای عموم جامعه تبین کنند.

وی با بیان اینکه در بحث مهدویت باید نگاه سازنده به آینده داشته باشیم، اظهار کرد: مدل‌هایی که بشر درباره همه عرصه‌های زندگی برای اداره جامعه و جهان تا امروز ارائه کرده است بی‌کفایتی خود را به مرور نشان داده است. علل گرایش به مادی‌گری این است که خدا در زندگی بشر صرفا به شعار تبدیل شده است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هر چیزی فایده، کارآیی و اثر خود را از دست بدهد به مرور تاریخ مصرف آن تمام می‌شود حتی اگر این موضوع دین یا با ور مهدویت و امام زمان(عج) باشد، ابراز کرد: اگر نتوانیم کارآمدی امام زمان(عج) را ثابت کنیم بسیاری اعتقاد خود به آن را از دست می‌دهند.

حجت‌الاسلام بهتاش در پایان خاطرنشان کرد: باید روش های جدید را به کار گرفت که اثر داشته باشد، امروز برخی هیات‌ها کارآیی ندارند زیرا مطالعه، مباحثه علمی و تفکر ندارند، امروز ضرورت دارد از هست‌ به باید‌ها برسیم باید نیازها معلوم و مدل‌های دیگر تاریخ را نقد کرده و کارآیی مهدویت را اثبات کنیم.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق