اخبار مستند|«دیرین دیرین» کرونایی شد/ یک «مهمان ناخوانده» در سبزوار!


اخبار مستند|«دیرین دیرین» کرونایی شد/ یک «مهمان ناخوانده» در سبزوار!

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مجموعه انیمیشن «کووید 19 ثانیه» را تولید می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگیباشگاه خبرنگاران پویا، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در حال تولید یک مستند و یک انیمیشن با موضوع کرونا است.

«دیرین دیرین» کرونایی شد

علی درخشی (کارگردان و انیماتور) و محمد ابوالحسنی (تهیه‌کننده) که تجربه موفقی در ساخت مجموعه معروف «دیرین دیرین» را دارند، این روزها مشغول تولید مجموعه انیمیشن‌های کوتاه «کووید 19 ثانیه» با سرمایه‌گذاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی‌اند.

«کووید 19 ثانیه» در قالب انیمیشن‌های کوتاه 19 ثانیه‌ای به بیان اموری می‌پردازد که باید در زمان قرنطینه جدی گرفته شوند؛ این انیمیشن‌های کوتاه با تکنیک دیجیتال کات‌آوت ساخته می‌شوند و علاوه بر کاراکتر اصلی «شیر» که خود را در خانه قرنطینه کرده، یک «گورخر» که شکار شیر است و یک «گاومیش» آفریقایی، کاراکترهای فرعی «کووید 19 ثانیه»اند.

عوامل اصلی تولید این مجموعه که در 15 قسمت ساخته می‌شود، عبارتند از: کارگردان و انیماتور: علی درخشی، تهیه‌کننده: محمد ابوالحسنی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

سبزوار؛ کرونا؛ "ناخوانده در شهر"

جابر مطهری‌زاده مستندی را با موضوع شیوع ویروس کرونا در شهر سبزوار در دست تولید دارد؛ او در ارتباط با ساخت این اثر مستند با عنوان «ناخوانده در شهر» گفت: من قبل از شروع قرنطینه به سبزوار سفر کرده بودم که ویروس کرونا به این شهر رسید و به سرعت شیوع پیدا کرد.

مطهری‌زاده افزود: وارد قرنطینه که شدیم، هر از چند گاهی اخبار ناگواری از تعداد بالای مبتلایان به این ویروس و جان باختگان آن می‌رسید؛ من مردد بودم که برای حفظ جان خودم و خانواده در قرنطینه بمانم یا دوربین به دست بگیرم و در بیمارستان شهر شروع به ضبط این برهه‌ تاریخی و تأثیری که این ویروس بر شهر گذاشته، بکنم.

این مستندساز ادامه داد: در نهایت با هماهنگی‌، فیلمبرداری مستند «ناخوانده در شهر» را به‌صورت فیلمسازی تک‌نفره شروع کردم، برای این که عوامل کمتری وارد این فضای پر خطر شوند.

مطهری‌زاده درباره ساختار فیلم خود توضیح داد: در این فیلم مشاهده‌گر، ما افرادی را دنبال می‌کنیم که همه با یک لباس متحدالشکل و ماسک به صورت، طوری که چهره و حتی جنسیت آنها مشخص نیست، برای یک هدف واحد که شکست این ویروس کشنده است، جانفشانی می‌کنند؛ گویا همه‌ مردم، اعم از پزشک و پرستار و خدمه بیمارستان، حتی نیروی انتظامی که مسئولیت قرنطینه شهر را برعهده دارد و نیروهای داوطلبی که هر روز و هر شب، سطح شهر را ضدعفونی می‌کنند، تبدیل به شخصیت واحد و برای یک هدف متحد مشترک بسیج شده‌اند.

وی یادآور شد: در این روزها که فیلمبرداری این مستند را شروع کرده‌ام، سه چهار پزشک و پرستار که در بخش بیماران کرونایی مشغول خدمت‌رسانی بوده‌اند، خودشان و حتی خانواده‌شان به این ویروس مبتلا شده‌اند و در واقع پزشک و پرستار و بیمار در یک نقطه به هم رسیده‌اند.

این مستندساز در پایان گفت: در این مستند تلاش کردیم تا کار و زحمت شبانه‌روزی و طاقت‌فرسای کادر درمان را با وجود کمبود امکانات به تصویر بکشیم؛ به عقیده من این برهه‌ای مهم از تاریخ معاصر ما است که تا سالیان سال از یادها نخواهد رفت و تأثیر آن بر زندگی مردم و جامعه تا مدت‌های طولانی باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟