کرونا در کهگیلویه و بویراحمد از نگرانی ها تا مدیریت بحران موفق


کرونا در کهگیلویه و بویراحمد از نگرانی ها تا مدیریت بحران موفق

گچساران - ایرنا - مقابله با ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد اگرچه نمونه ای از مدیریت موفق در زمان بحران است اما شروع طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی باعث نگرانی برخی از مردم و مسئولان در مورد موج دوم همه گیری در این استان شده است.

آمار ابتلا به ویروس کرونا در این استان اگرچه کم تعداد است اما سیر صعودی دارد و مسئولان همچنان نگران موج دیگری از شیوع این بیماری در صورت کمرنگ شدن مشارکت های مردمی با بازگشایی مدارس،دانشگاه ها،بازارها و فعالیت های اقتصادی هستند.

همکاری مثال زدنی شهروندان و تلاش شبانه روزی مسئولان باعث شده ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد در مرحله مدیریت باشد،مدیریتی که حتی مورد توجه رییسجمهوری هم قرار گرفته است اما لازمه عبور از بحران کرونا جدی گرفتن طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی تا ریشه کنی این دشمن نامرئی است.

یک شهروند یاسوجی با اشاره به تردد زیاد خودروها در جاده های استان پس از بازگشایی اداره ها گفت: اگرچه بیشتر این سفرهای درون شهری به مقصد محل کار است اما شکستن قرنطینه از سوی برخی از شهروندان نگران کننده است.

مجید حسین پور افزود: باید همه برای شکست ویروس کرونا همدل شویم و اگر همدلی خود را از دست دهیم یکی یکی کم خواهیم شد.

وی تاکیدکرد: احتمال انجام سفرهای پایان هفته پس از برداشته شدن محدودیت های ترافیکی بین شهری باعث نگرانی بسیاری از مردم شده است.

یک شهروند باشتی با یادآوری برگزاری چندین آیین ختم در این شهرستان با حضور تعداد زیادی از شهروندان گفت: برگزاری برنامه های دسته جمعی نگرانی ها را برای افزایش ابتلا به این بیماری در کهگیلویه و بویراحمد افزایش داده است.

ن - م با اشاره اینکه کهگیلویه و بویراحمد استانی چهار فصل است و همیشه فرصت برای طبیعت گردی و سفر وجود دارد از شهروندان خواست حتی پس از برداشته شدن محدودیت های ترافیکی جز برای کارهای ضروری از خانه خارج نشوند.

در شرایطی که در روزهای نخست ورود کرونا به کشور کمبود برخی اقلام بهداشتی نظیر ماسک، ژل شست و شو، دستکش و الکل باعث سردرگمی مردم شده بود اما با پیگیری مسئولان ،کارخانه تولید لوازم آرایشی استان خطوط تولید خود را تعطیل و برای برطرف کردن نیاز اصلی مردم یعنی ژل شست و شو اقدام کرد.

دستگاه های اجرایی چون میراث فرهنگی،فنی و حرفه ای در کنار سپاه پاسداران و خیران نیز اقدام به تولید ماسک کردند.برخی دستگاه های اجرایی خدمات رسان چون آب و فاضلاب هم برای تولید آب ژاول مشارکت کردند.

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز بیکار ننشستند و برای تامین اعتبارات مورد نیاز حوزه سلامت دست بکار شدند.این انسجام و تلاش برای مهار دشمن نامرئی ویروس کرونا با اقدام جوانان برای ضدعفونی معابر عمومی در شهرها و روستاها به اوج خود رسید.

برخی شهرداری ها و خیران هم با بخشیدن اجاره بهای مجتمع های تجاری به تعطیلی بازارهای استان کمک کردند.تعطیلی بازارهای استان،مکان های عمومی پرتردد چون آرامستان ها، پارک ها و لغو همه فعالیت های دسته جمعی فرهنگی و اجتماعی در کنار غربالگری مسافران در ورودی شهرها و سرانجام محدودیت های ترافیکی گام تکمیل کننده مدیریت بحران کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

حالا نه تنها شرایط نسبتا خوبی برای تامین اقلام بهداشتی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد بلکه در مدت زمان کوتاهی آزمایشگاه ویروس شناسی استان راه اندازی شده است.

بخش خصوصی در خدمت نیازهای بهداشتی

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت:تغییر خط تولید یک کارخانه تولید لوازم آرایشی به تولید اقلام بهداشتی چون ژل و الکل نخستین اقدام مهمی بود که انجام آن نقش مهمی در کنترل شیوع ویروس کرونا در استان بود.

امام بخش قائدی افزود:در همان روزهای نخست ۱۲۰ هزار لیتر الکل در یک کارخانه استان تولید و توزیع شد.وی بیان کرد: توزیع ماسک های فیلتردار چند لایه مخصوص مراکز درمانی از ۵۷ عدد در استان به ۱۷۹ عدد رسیده است.

امام بخش قائدی اظهار داشت: با پیگیری های های معاونت پژوهشی و استانداری دستگاه تولید ماسک خریداری شده است.

وی بیان کرد: با راه اندازی این دستگاه می توانیم ماسک مورد نیاز مردم عادی را نیز در کهگیلویه و بویراحمد تولید کنیم.

قائدی گفت: تاکنون۵۰ هزار عدد ماسک در این استان با مشارکت سپاه،فنی و حرفه ای و سایر دستگاه های اجرایی تولید و بین داروخانه ها توزیع شده است.

امام بخش قائدی اظهار داشت: از اواخر سال گذشته تاکنون کار تولید و توزیع ماسک در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه این ماسک ها تحت نظارت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مراحل تولید و استریل را طی می کنند، افزود: ماسک های تولیدی برای استریل به واحد CSR بیمارستان امام سجاد(ع)یاسوج تحویل و پس از استریلیزاسیون نهایی برای توزیع در داروخانه ها آماده می شوند.

کهگیلویه و بویراحمد موفق درمدیریت بحران کرونا

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت:براساس بررسی های انجام شده استان از نظر اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی از مناطق برتر کشور است و در جلسه ویدئو کنفرانس با رییس جمهوری از ستاد کرونای استان قدردانی شد.

پرویز یزدانپناه بیان کرد:براساس این طرح استان ها از نظر تعداد بیماران شناسایی شده،تعداد مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا و میزان نمونه گیری های انجام شده ارزیابی شده اند.

وی ابراز داشت: نسبت به افزایش جهشی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در صورت بی توجهی به طرح فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم هشدار داد و افزود: شهروندان باید فاصله ۱.۵ متری را حتما رعایت کنند.

یزدانپناه تاکید کرد: تعداد نمونه گیری از بیماران مشکوک به کرونا در استان که در روزهای نخست ۴۶ مورد بود هم اکنون به روزانه ۱۶۰ تا ۲۵۰ مورد افزایش یافته که این امر نقش مهمی در کشف بیماران مبتلا به ویروس کرونا دارد.

یزدانپناه عنوان کرد: راه اندازی آزمایشگاه ویروس شناسی در استان هم از نظرکاهش مدت زمان دریافت پاسخ ها نمونه ها و هم از نقطه نظر کمتر شدن هزینه تمام شده دارای اهمیت است.

وی بیان کرد: به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت ۴۵۰ نمونه گیری برای افراد مشکوک در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ هزار کیت تشخیص به آزمایشگاه تازه تاسیس این استان اختصاص یافته است.

پرویز یزدانپناه اظهار داشت: نتایج ۴۶ نمونه آزمایشگاهی که برای نخستین بار در آزمایشگاه ویروس شناسی یاسوج انجام شده از سوی آزمایشگاه پاستور تهران تایید شده است.

وی بیان کرد: تاکنون سه هزار نمونه آزمایشگاهی مشکوک به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد انجام و برای تست به تهران و شیراز ارسال شده است.

بسیج همه ظرفیت های مردمی و دولتی

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای شیوع بیماری ویروس کرونا ۹۰میلیارد ریال برای مبارزه و پیشگیری از انتشار ویروس کرونا از سوی دولت و خیران در این استان تخصیص یافته است.

جلال پوران فرد اظهار داشت: از این میزان اعتبار ۵۰میلیارد ریال از سوی وزارت بهداشت و درمان دریافت شده و ۴۰ میلیارد ریال نیز از سوی خیران به طور مستقیم به بیمارستان ها و مراکز درمانی کهگیلویه و بویراحمد اهدا شده است.

وی بیان کرد: این میزان اعتبار برای خرید ابزارهای پزشکی چون تجهیزات آزمایشگاه ویروس یابی استان و خرید وسایل حفاظت فردی نظیر ماسک،دستکش و سایر وسایل مورد نیاز مراقبت های بهداشتی تخصیص یافته است.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با تلاش نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی ۷۰میلیارد ریال اعتبار جهت درمان و پیشگیری از ویروس کرونا از محل اعتبارات سازمان برنامه و بودجه به استان اختصاص یافته است.

پوران فرد با اشاره به روزهای سخت پرسنل علوم پزشکی استان از اسفند ماه تاکنون افزود: شهروندان با مشارکت قعال در طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی به فعالان نظام سلامت کمک کنند.

وی مشارکت خیران، مسئولان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی درباره ویروس کرونا در استان را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: بخشی از اعتبارات اختصاص یافته به پیشگیری و درمان ویروس کرونا و بخشی از اعتبارات اهدایی خیران باپیگیری نمایندگان حوزه های انتخابیه بویراحمد و دنا و کهگیلویه بزرگ محقق شده که جای قدردانی دارد.

شمار مبتلایان به بیماری کرونا در این استان هم اینک ۱۹۵ نفر هستند که ۹ نفر از آنها در بیمارستان بستری هستند.

۷۶ نفر از آنها نیز بهبودی کامل یافته اند و مابقی نیز با نظارت کادر درمانی و پزشکان مراحل درمانی خود را در منزل سپیری می کنند.

فاصله گذاری هوشمند اجتماعی در ادامه راه

استاندار کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: دستگاه‌ های اجرایی در ساعات اداری و تا روز ۲۳ فروردین همچنان با یک سوم کارکنان خود فعالیت می کنند.

حسین کلانتری افزود: واحدهای اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد ازتاریخ بیست و سوم فروردین با رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز به کار می کنند.

وی با اشاره به اینکه شعار «در خانه بمانیم» به قوت خود باقی است، اظهار داشت: براساس تصمیم ستاد ملی کرونا تا ۲۳ فروردین ماه طرح فاصله گذاری اجتماعی با اعمال محدودیت ها ادامه دارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از اجرایی شدن طرح فاصله گذاری هوشمند در روزهای آینده خبر داد و گفت: تعطیلی مدارس و دانشگاه های استان تا ۳۰ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه آموزش ها برای دانش آموزان و دانشجویان به صورت مجازی برقرار است، گفت: بعد از ۳۰ فروردین ماه و براساس مصوبات ستاد ملی کرونا در خصوص بازگشایی مدارس و مراکز آموزش عالی تصمیم گیری می شود.

نماینده عالی دولت افزود: تاکنون در بررسی های مختلف استان جزو رتبه های اول و دوم کشور بوده که این مهم بدون همکاری ستودنی مردم و تعامل همه جانبه مسئولان امکان پذیر نبود.

کلانتری در خصوص فعالیت کادر اداری در دستگاه های اجرایی، گفت: تعداد کارکنان حاضر در محیط ‌های اداری از طریق نوبت‌ بندی و اعطای مرخصی و یا انجام دورکاری به میزان یک سوم کاهش یابد.

وی اظهار داشت: از ۲۳ فروردین ساعت کاری از ۷ صبح تا ۱۴ است.

کلانتری با تاکید بر اینکه روند شیوع ویروس کرونا در استان کاهش یافته است، گفت: به نسبت سایر استان های کشور در وضعیت قابل قبولی قرار داریم و در حال حاضر هیچ بیمار بدحال کرونایی در ICU نداریم.

تاکنون ۶۲ هزار و ۵۸۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده که از این تعداد سه هزار و ۸۷۲ نفر از بیماران، جان خود را از دست داده اند.

۲۷ هزار و ۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند و سه هزار و ۹۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان»واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قاره های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه، کشورمان را هم تحت تاثیر قرار داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته