ضمن اینکه تعداد مبتلایان در ۸ روز متوالی مسیر کاهشی را ترسیم کرده است: از ۳۱۸۶ تن در ۱۱ فروردین به ۲۰۸۹ تن در ۱۹ فروردین. علاوه‌بر اینها، نرخ مرگ‌ومیر کرونا در آمارهای تجمیعی نیز در ۵ روز متوالی در عدد ۲/ ۶ درصد ثابت شده است؛ ثباتی که تاکنون تجربه نشده بود. با همه این تحولات مثبت، اما همچنان روزی بیش از ۲ هزار نفر به تعداد مبتلایان افزوده می‌شود و در طول ۱۹ روز اول سال، به‌طور میانگین روزی ۱۳۶ هموطن را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌ایم؛ روند کاهشی مبتلایان در قربانیان دیده نشده و همین باعث شده تا دیروز، نسبت مرگ‌ومیر روزانه به بالاترین حد در ۱۲ روز اخیر برسد؛ پس بیماری هنوز تا مرحله مهار فاصله زیادی دارد.

روند کاهشی مبتلایان

دیروز ۲۰۸۹ تن به تعداد مبتلایان کرونا در کشور افزوده شدند؛ رقمی کمتر از روز دوشنبه و کمتر از ۱۲ روز قبلش. در حقیقت تعداد مبتلایان افزوده شده دیروز، کمترین مقداری بود که از ۵ فروردین به بعد، ثبت شده است. در دهه اول فروردین، با توجه به رشد تعداد کیت‌های شناسایی و افزایش قابلیت انجام تست از افراد مشکوک به کرونا، میزان مبتلایان روزانه که در محدوده ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ تن در روز بود، خیلی سریع به محدوده ۳ هزار تن رسید. اما در طول ۸ روز اخیر، میزان مبتلایان روزانه از ۳۱۸۶ تن دائما کاهش یافت تا اینکه دیروز به ۲۰۸۹ مورد برسد؛ یعنی ۳۴ درصد کمتر از ۱۱ فروردین. ثبت این روند کاهشی تاکنون در داده‌های کرونایی ایران سابقه نداشته است که می‌تواند متاثر از تعطیلات نوروز و کاهش رفت و آمد در سطح شهرها و تماس بین مردم باشد. با وجود این آمار کاهشی، مقامات وزارت بهداشت دائما هشدار می‌دهند که با آغاز برخی فعالیت‌های اقتصادی در روزهای اخیر، می‌تواند موج دوم شیوع بیماری در کشور پدیدار شود. با این حال، آمار رسمی نشان می‌دهد سرعت شیوع کرونا نسبت به هفته گذشته کمتر شده است. اما در مورد آمار مرگ‌ومیر نمی‌توان با این قاطعیت سخن گفت؛ مرگ‌ومیر کرونا در ایران روند پرنوسانی را طی می‌کند اما بازه اعداد عموما بین ۱۱۰ تا ۱۵۰ تن حرکت کرده است. در واقع روند کاهشی ایجاد شده در تعداد مبتلایان روزانه، قرینه‌ای در آمار فوت‌شده‌ها ندارد. دیروز متاسفانه ۱۳۳ تن به آمار قربانیان اضافه شد، البته این عدد کمترین مقدار فوتی‌های روزانه در طول یک هفته اخیر بوده است. اما در طول همین هفته، تعداد فوتی‌های روزانه تا ۱۵۸ تن نیز بالا رفته بود تا بیشترین تعداد قربانی گزارش شده در طول ۲۴ ساعت، در هفته جاری ثبت شود. دیروز نسبت جان‌باختگان به مبتلایان جدید، ۴/ ۶ درصد بود که بالاترین میزان در طول هفته جاری و ۱۲ روز اخیر به حساب می‌آمد. در واقع، میزان فوتی‌ها پا به پای میزان مبتلایان کاهش نیافته است.

رکوردهای مثبت در آمارهای تجمیعی

روز گذشته مجموع تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در ایران به ۶۲ هزار و ۵۸۹ تن رسید. از این رقم، متاسفانه ۳ هزار و ۸۷۲ نفر جان خود را از دست دادند. در واقع ۲/ ۶ درصد مبتلایان کرونا در ایران، تاکنون جان باخته‌اند. نسبت مرگ و میر کرونا در ایران در ۵ روز متوالی در همین عدد تثبیت شده که تاکنون سابقه نداشته است. در طول ۵۰ روز شیوع کرونا در کشور (از زمان اعلام رسمی) هیچ‌گاه نرخ مرگ و میر در این حد ثابت نشده بود. در طول دو روز اخیر، هم رشد مجموع مبتلایان و هم رشد مجموع فوت‌شده‌ها زیر ۴ درصد گزارش شده است. این اتفاق نیز در طول دوران شیوع کرونا سابقه نداشته است. همچنین در طول یک هفته منتهی به روز سه‌شنبه، هر روز ۵ درصد به تعداد مبتلایان کرونا در کشور افزوده شده که کمترین سرعت رشد مبتلایان بوده است.

آمار کمی از علائم بیماری

در آخرین گزارش کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، داده‌هایی از استان لرستان ارائه شده است. وزارت بهداشت از چهارم فروردین تصمیم گرفت اعلام آمار مبتلایان به تفکیک استان را متوقف کند. با این حال، در گزارش‌های اپیدمیولوژی برخی آمار استان‌ها ارائه می‌شود. در گزارش روز گذشته، به استان لرستان پرداخته شده است. در این استان تا ۱۳ فروردین، در حدود ۲۷۰۰ تن به بیماری کرونا مبتلا شده‌‌اند. در مورد فوت‌شده‌های این استان آمار دقیقی در گزارش قابل رویت نیست. داده‌ای که می‌تواند حائز اهمیت باشد، علائم ثبت شده بیماری در موارد فوت شده است. در بین علائم گوناگون بیماری در موارد فوت‌شده، تب‌ولرز و سرفه بیشترین فراوانی را داشته است. به‌طور دقیق‌تر، ۸/ ۸۶ درصد از قربانیان کرونا دارای تب و لرز بوده و ۸/ ۸۳ درصد آنها سرفه داشته‌اند. همچنین تنگی نفس علامت شایع دیگری بوده که در بین فوت شده‌ها مشاهده شده است. ۶/ ۷۰ درصد بیماران جان‌باخته، دچار تنگی نفس شده بودند. گلودرد، ضعف عمومی، درد قفسه صدری، سردرد، درد و کوفتگی، درد مفاصل، گیجی یا تحریک‌پذیری و اسهال، علائم دیگری بوده که در بین فوت‌شده‌ها دیده شده است، البته با فراوانی کمتر.

همچنین داده‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد ۹/ ۳۰ درصد افراد فوت شده، دارای بیماری‌های قلبی-عروقی بوده‌اند. البته طبق نظر وزارت بهداشت، علت بالا بودن درصد بیماری‌های قلبی-عروقی در افراد فوت شده می‌تواند به علت فراوانی بیشتر بیماری‌های قلبی در جمعیت بوده و این درصد بالا لزوما نمی‌تواند به معنای کشندگی بیشتر کووید-۱۹ در این گروه از بیماران باشد. ۷/ ۱۴ درصد از جان‌باختگان نیز به دیابت مبتلا بوده‌اند. بیماری‌های مزمن ریوی، بدخیمی، ضعف سیستم ایمنی و بیماری‌های کبدی جزو دیگر بیماری‌های زمینه‌ای بوده که در بین قربانیان کرونا گزارش شده است. طبق آخرین داده‌های اعلامی، اکنون میانگین سن مرگ‌ومیر در کشور برابر با ۴/ ۶۷ سال است که تقریبا در طول دوران شیوع کرونا در همین محدوده قرار داشته است.

داده‌های کرونا در مرحله مدیریت بیماری؟

این مطلب برایم مفید است
بلی
0 نفر این پست را پسندیده اند