مسافران مترو از دستکش و ماسک استفاده کنند


 مسافران مترو از دستکش و ماسک استفاده کنند

افرادی که مجبور به تردد با مترو هستند باید برخی نکات بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش بهداشت نیوز در شرایطی که مدارس و دانشگاه های پایتخت برای جلوگیری از انتشار هرچه بیشتر ویروس کرونا تعطیل شده است، هنوز برخی مردم تهران به دلایل مختلف از مترو برای تردد خود استفاده می کنند.
نکاتی که باید در ایستگاه های مترو رعایت شوند

کلیه منافذ مشترک کابین ابتدا و انتهای قطار با سالن مسافری اعم از دریچه درب حائل، زیر در و سایر منافذبا روش مناسب مسدود شود و کابین از نظر هوایی کاملاً از سالن مسافری ایزوله شود.

خود کابین، درب و دستگیره کابین، تجهیزات، پنل و گوشی تلفن داخل کابین در هر سفر کامل و در حین تعویض راهبر با مواد مناسب گندزدایی شود. در صورت امکان در هر کابین یک دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا قرار داده شود.

برای هر راهبر در هر شیفت به تعداد سفرهایش دستکش یک بار مصرف توزیع شود. همچنین در هر شیفت یک ماسک N۹۵، FFP۲، یا معادل آن‌ها و یا یک ماسک ساده معمولی به ازای حداکثر هر دو ساعت استفاده داده شود. به علاوه مواد ضدعفونی کننده دست در اختیار راهبران گذاشته شود. لازم به ذکر است که ماسک¬ها در حین استفاده نباید بیش از حد مرطوب شوند و پس از مرطوب شدن باید تعویض شوند. همچنین در افراد مشکوک و دارای علائم، استفاده از ماسک سوپاپ دار ممنوع است.

لباس کار با لباسی که تا منزل پوشیده می شود تفکیک شود و امکان شستشوی آن لباس در محل کار فراهم گردد. کلیه اماکن مشترک راهبران، اعم از سرویس بهداشتی، غذاخوری، اتاق‌های استراحت به طور مرتب گندزدایی شوند. کلیه لوازم مشترک مثل اسکاچ ظرفشویی و ظروف مشترک جمع آوری شود و ظروف یک بار مصرف جایگزین شوند. همچنین پک‌های تغذیه ای در کابین میل نشوند. در‌های مشترک و عمومی جهت جلوگیری از تماس دستگیره‌ها باز بمانند، سرویس‌های بهداشتی و وسایل موجود در آن‌ها باید به دفعات بیشتر گندزدایی شوند.


پرسنل راهبری ۱۲ ساعته و پایانه حتی الامکان شب ها در محل کار نخوابند و به منزل بروند. در صورتی که امکان رفتن به منزل برای فرد فراهم نبود، در محل خواب شبانه تهویه و تصفیه هوا به طور مرتب انجام شود. نیرو‌های خدماتی در هنگام نظافت و جمع آوری پسماند باید از لباس حفاظتی، ماسک، چکمه و دستکش استفاده کنند. افراد مسئول نظافت در هنگام نظافت باید از وسایل حفاظت فردی شامل ماسک، دستکش و لباس کار مناسب و مقاوم در برابرخوردگی آب ژاول استفاده کنند.

مأموران فروش بلیت و گیت های ورود و خروج مسافران ضمن حفظ رعایت بهداشت عمومی از جمله شستشوی مرتب دست ها و پرهیز از دست زدن به چشمان، بینی، یا دهان خود با دست‌های نشسته، لازم است از دستکش و ماسک ۵/۱ متری را با مسافران رعایت نمایند. دریچه های ارتباط مأموران با مسافران تا حد ممکن و لازم کوچک شود و تمهیدات لازم به منظور کاهش این ارتباط انجام شود.

فضا و تجهیزات ایستگاه ها اعم از پله برقی ها، گیت ها، صندلی ها، دیوار‌ها و کف زمین مکرراً با محلول‌های مناسب گندزدایی شوند. دستگاه‌های فروش خودکار بلیط کاغذی و شارژ اعتباری به صورت مرتب گندزدایی شوند. فروش کاغذی بلیت باید ممنوع شود و اقدامات جایگزین برای فروش بلیت در نظر گرفته شود. همه دریچه‌های موجود در بدنه و یا سایر منافذ احتمالی واگن‌ها باید باز باشند تا فشار مثبت در واگن‌ها ایجاد نشود. فن‌های مکشی واگن‌ها (دکمه sa۲ داخل واگن) همزمان با سیستم تهویه مورداشاره بند قبل فعال باشند و دائم هوای واگن را به بیرون تخلیه نمایند.

سیستم تهویه مطبوع به طور مداوم روشن باشد و در دمایی فعال باشد که آسایش حرارتی مسافران فراهم شود و همیشه هوای تازه به هوای واگن اضافه شود. کلیه المان‌های داخل قطار مرتباً (در صورت امکان بعد از هر نیم راه در ابتدا و انتهای خط) توسط فردی با لوازم حفاظت فردی مناسب گندزدایی شوند. این کار باید در موقعیت و زمان شانت قطار‌ها صورت پذیرد و از تخلیه و مسافرگیری همزمان خودداری شود. حتی الامکان از سطل‌های زباله درب دار در ایستگاه‌ها استفاده شود.

کیسه‌های زباله به همراه رعایت احتیاط‌های لازم (از جمله لزوم داشتن ماسک و دستکش برای کارگر خدماتی) مرتب تعویض شوند و از استفاده چند باره از کیسه‌های زباله جداً خودداری شود. پیام‌های بهداشتی در رابطه با احتیاط‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا از جمله استفاده از دستکش یا دستمال کاغذی برای گرفتن دستگیره ها، نرده‌های پله و از طریق تابلو‌ها و ویدئو مانیتور‌ها به مسافران آموزش داده شود.
مسافران مترو

رد و بدل پول بین مأموران فروش بلیت مترو باید حتی الامکان حذف شود و بلیت کاغذی صادر شده توسط خود مسافر از دستگاه برداشته شود. مسافران مترو در صورت امکان از دستکش استفاده کنند. مسافران هرگز صورت خود و بخصوص چشم ها، بینی و صورت خود را لمس نکنند. مسافران در مترو از ماسک استفاده کنند.

مسافران دست‌های خود را مکرر بعد از استفاده از مترو در هر ایستگاه بشویند یا با مواد ضدعفونی کننده در کیف شخصی خود برای ضدعفونی دست-های خود استفاده کنند. رعایت فاصله ایمن یک متر در مترو بین محل قرار گرفتن مسافران رعایت شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کودکان قربانیان قلدری اینترنتی