وضعیت فاویپراویر قاچاق در بازار به طور ویژه در حال بررسی است | مصاحبه اختصاصی


وضعیت فاویپراویر قاچاق در بازار  به طور ویژه در حال  بررسی است | مصاحبه اختصاصی

امکان ندارد فاویپراویر از داخل کشور به بیرون نشت کرده باشد. ولی باز هم در حال بررسی مسأله به طور دقیق هستیم.

خبرنگار بهداشت نیوز گفتگویی اختصاصی با دکتر علی رزازان، مسئول توزیع دارویی سازمان غذا و دارو انجام داده و در رابطه با خبری که امروز در خصوص نشت داروی فاویپراویر در بازار سیاه توسط دلالان آن هم به قیمت گزاف مطرح شده، صحبت کردند؛

احتمال قاچاق فاویپراویر زیاد است!

وی در مقدمه گفت: یک تیم بازرسی ویژه در حال بررسی ذقیق و کارشناسی این موضوع هستند که من نیز عضو این تیم هستم. نتایج بررسی هایمان را حتما و به زودی به مردم اعلام خواهیم کرد.

او اضافه کرد: حدس می زنیم که در واقع این تعداد دارو به صورت قاچاق و توسط مسافران به صورت شخصی وارد کشور شده است. در واقع چون سابقه قبلی در مورد این دارو نداشته ایم و از این تعداد هم که به صورت اهدایی وارد کشور و به چند بیمارستان داده شده، وضعیت همه ی آن ها کنترل شده و کاملا مشخص است.

امکان ندارد این دارو از داخل کشور به بازار سیاه نشت کرده باشد

دکتر رزازان افزود: بخش دولتی بسیار دقیق اقلام پزشکی و دارویی را کنترل و مدیریت می کند و ناظران مختلفی دارد. در واقع اینکه چه دارویی را به چه بیماری داده ایم و چه تعداد موجودی داریم کاملا مشخص است. امکان ندارد این دارو از داخل کشور به بیرون نشت کرده باشد. ولی باز هم در حال بررسی مسأله به طور دقیق هستیم.

همچنین مسئول توزیع داروی سازمان غذا و دارو در اینباره به بهداشت نیوز گفت: حتی احتمال اینکه خیلی از این داروها که به صورت قاچاق وارد کشور می شود، تقلبی باشد زیاد است یعنی از نظر ظاهری شبیه است ولی در اصل هیچ اثری ندارد.

وضعیت فاویپراویر قاچاق در بازار  به طور ویژه در حال  بررسی است | مصاحبه اختصاصی

داروهای قاچاق و سوداگری دارویی خط قرمز سازمان غذا و دارو است!

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اصلا توصیه نمی کنیم که مردم فاویپراویر را بدون تشخیص پزشک متخصصی که دارد کارآزمایی بالینی این دارو را روی بیمار انجام می دهد، استفاده کنند، چون هنوز شواهدی بر اثرگذاری آن بیرون نیامده است. به عبارتی مردم اصلا به دنبال داروهایی که جزء پروتکل درمانی نیستند و از مجاری غیرقانونی تهیه می شود نباشند زیرا قطع به یقین این داروها تقلبی است.

در ادامه رزازان با بیان اینکه داروهای قاچاق و سوداگری دارویی، خط قرمز سازمان غذا و دارو است، گفت: ما همیشه یک سری سوداگر مرگ در کشور داریم که فقط به دنبال این هستند که به هر نحوی و با به خطرانداختن جان مردم پول کثیف دربیاورند!

هنوز تأثیر فاویپراویر تأیید نشده است

او تأکید کرد: تا جایی که ما اطلاع داریم پزشکان ما که با بیماران کرونایی سر و کار دارند نیز فاویپراویر را برای بیماران تجویز نکرده اند، چون هنوز تأثیر این دارو برای اینکه وارد پروتکل درمانی بیماری کرونا شود، تأیید نشده است.

مسئول توزیع دارویی سازمان غذا و دارو در آخر به بهداشت نیوز گفت: ضمنا برای واردات ماده اولیه و تولید فاویپراویر در کشور اقدامات خیلی خوبی انجام شده که احتمال دارد در صورت اثرگذاری و تأیید کمیته ی علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، وارد پروتکل درمانی شده و تولید آن آغاز شود.

گفتگو: مشکات سخاوتی


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس