اهمیت کار مستندساز ثبت این‌روز‌ها است/ اسنادی برای آیندگان


اهمیت کار مستندساز ثبت این‌روز‌ها است/ اسنادی برای آیندگان

محسن خان‌جهانی ساخت مستندهایی، چون «آزادراه»، «صندلی 257»، «یک میخ و چند کت»، «برد برد»، «کلاه شیشه‌ای»، «ارتفاع 437» و … را در کارنامه فیلم‌سازی خود دارد و مستند‌های «آزاد راه» و «انت‌های خیابان پاستور» او در گروه هنروتجربه اکران شده است. خان‌جهانی شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی را اتفاق خاص و تجربه نشده می‌داند و از اهمیت کار مستندسازی و ثبت این...

اهمیت کار مستندساز ثبت این‌روز‌ها است/ اسنادی برای آیندگان

محسن خان‌جهانی در پاسخ به سوالی درباره اهمیت ساخت مستند در شرایطی که دنیا با کرونا در حال مبارزه است، به سایت هنروتجربه گفت: «دوستی چند روز پیش می‌گفت که مستندسازان اغلب منتظر اتفاقی خاص و ناخوشایندی مثل شرایط شیوع ویروس کرونا هستند تا فیلمی بسازند و من در جوابش گفتم که تمام اهمیت و کار مستندسازی، ثبت و ضبط همین شرایط خاص است. زندگی و کار مستندسازی از خبرنگاری هم سخت‌تر وخطرناک‌تر است. فرض کنید خبرنگاری در حوزه پزشکی، گزارش و خبری از این شرایط تهیه می‌کند و در نهایت یک عکاس در کنارش حضور دارد و کارش تمام می‌شود، اما مستندساز با گروهی از همکاران تهیه فیلم، جانش را کف دستش می‌گذارد و ساعت‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول فیلم‌برداری می‌شود که هر لحظه امکان مبتلا شدن به ویروس کرونا را دارد. مستندساز فیلم می‌سازد و اطلاع‌رسانی می‌کند و از همه مهم‌تر اسناد بسیار مهمی را برای آیندگان جمع‌آوری می‌کنند».

این کارگردان ضمن اشاره به اهمیت ثبت این لحظات، اضافه کرد: «بسیاری از دوستان ما هم‌اکنون مشغول فیلم‌برداری در این شرایط ویژه کرونایی هستند و با جان و دل کار می‌کنند. مگر در هر قرن چندبار این اتفاق خاص می‌افتد. این شرایط حتی با اتفاقاتی هم‌چون سیل و زلزله که امکان وقوع‌شان در سال وجود دارد، خیلی متفاوت‌تر است و برای همه ما این اولین‌بار است که این اتفاق می‌افتد و شاید تا ۱۰۰سال دیگر هم شاهد این شرایط در دنیا نباشیم. در این شرایط خاص بعضی از مردم هم رعایت مسائل بهداشتی را نمی‌کنند و تردد غیرضروری دارند و به مسافرت می‌روند و مستندساز همه این‌ها به زبان فیلم می‌آورد تا حداقل آگاهی به آیندگانی بدهد که از این‌گونه شرایط به سلامت عبور کنند»؛ و در ادامه گفت: «بسیاری از جشنواره‌های دنیا بخشی را اختصاص داده‌اند به ثبت این واقعه که هر کشوری که درگیر کرونا است با این موضوع فیلم بسازد و آن‌ها حمایت و پخش می‌کنند».

کارگردان «آزاد راه» با اشاره به این‌که فعالیت مستندسازان در شرایط کرونایی جامعه همانند حضور در مناطق جنگی است، تاکید کرد: «فعالیت مستندسازان در شرایط کرونایی جامعه همانند حضور در مناطق جنگی است و حضور در خط مقدم است. مصاحبه‌ای از مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محمد حمیدی‌مقدم می‌خواندم که گفته بودند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از طرح‌ها و پروژه‌هایی که در ارتباط با کرونا باشند حمایت می‌کند و رسیدگی به آن‌ها را در اولویت قرار داده است. حرف مهم و درستی است که مرکز گسترش، مستندسازان را اجبار به ساخت فیلم نمی‌کنند، ولی از آن‌هایی که تمایل به ساخت فیلم دارند حمایت می‌کنند».

خان‌جهانی ادامه داد: «قطعا مستندسازان از این شرایط خاص پیش‌آمده نکته‌ها و دریافت‌هایی دارند که امکان دیدن آن‌ها برای بسیاری میسر و نشدنی است».

این کارگردان با اشاره به این‌که این‌روز‌ها به دلیل شیوع کروناویروس بیشتر اوقات را در خانه هستیم و امکان بیشتری برای فیلم دیدن و کتاب خواندن و … داریم، گفت: «این‌روز‌ها سریال «ال چاپو» که ۴۰ قسمت را دیده‌ام و سریال بسیار جذابی برای دیدن در این روز‌ها است. خواکین گوزمن لوئرا معروف به ال چاپو که در اسپانیایی به معنی کوتوله است، بزرگ‌ترین تاجر مواد مخدر در مکزیک است که در ۲۰۱۴ میلادی، طی عملیات مشترک اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا، پلیس فدرال مکزیک و کماندو‌های نیروی دریایی مکزیک در هتلی در شهر ساحلی مازالتان در مکزیک به دام افتاد که در این سریال دیدنی روایت می‌شود».

او درباره فعالیت‌های این روز‌های خود هم توضیح داد: «در حال حاضر مشغول تدوین فیلم «بر سر خاک» به همراه آرش زاهدی‌اصل هستم که از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. البته همزمان تدوین فیلم دیگری را هم که ساخته‌ام، انجام می‌دهیم».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا