ویتنام یادداشتی اعتراضی به سفارت چین درباره غرق کشتی ویتنامی تسلیم کرد


ویتنام یادداشتی اعتراضی به سفارت چین درباره غرق کشتی ویتنامی تسلیم کرد

تهران – ایرنا – یک نماینده وزارت امور خارجه ویتنام روز سه شنبه در دیدار با نماینده سفارت چین در هانوی ، یادداشتی اعتراضی درباره اقدام گارد ساحلی چین در غرق کردن یک کشتی ماهیگیری ویتنامی را تسلیم او کرد.

به گزارش پایگاه خبری ویتنام نیوز ، وزارت امور خارجه ویتنام در این یادداشت دیپلماتیک از کشور چین خواسته که تحقیقات کاملی درباره این رویداد و ایجاد مزاحمت گارد ساحلی چین برای ماهیگیران ویتنامی انجام داده و اطمینان دهد که حوادث مشابه تکرار نخواهد شد. وزارت خارجه ویتنام همچنین از کشور چین خواستار جبران خسارات وارد شده به ماهیگران ویتنامی شد.

"لو تای تو هانگ" ( Lê Thị Thu Hằng ) سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام روز سوم آوریل (جمعه ۱۵ فروردین) اعلام کرد که یک شناور ویتنامی یک روز پیش از آن با هشت ماهیگیر در حال ماهیگیری در نزدیکی جزیره "فو لام" از مجمع الجزایر "هوانگ سا" بود که یک کشتی گارد ساحلی چین به این شناور حمله و آن را غرق کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ویتنام تاکید کرد که این کشور دلایل حقوقی کافی و مدارک تاریخی مبنی بر تعلق داشتن مجمع الجزایر یادشده به کشور ویتنام در اختیار دارد. این سخنگو همچنین تاکید کرد که این اقدام چین موجب پیچیده شدن اوضاع شده و کمکی به بهبود روابط دوجانبه و حفظ صلح و ثبات و همکاری در دریای شرقی نمی‌کند.

در همین ارتباط ، آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که درباره اقدام گزارش شده چین در غرق کردن یک شناور ماهیگیری ویتنام در دریای شرقی "بطور جدی نگران" است. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای ادعا کرد این اقدام تازه ترین مورد از یک رشته اقدامات کشور چین در دریای شرقی (دریای چین جنوبی در عرف بین المللی) در بحبوحه شیوع کرونا است. آمریکا از چین خواست که بجای این اقدامات تمرکز خود را بر حمایت از تلاشهای بین المللی برای مبارزه با شیوع کرونا قرار دهد.

این در حالی است که نیروهای هوایی و دریایی چین همزمان با حضور فزاینده آمریکا در دریای جنوبی و رزمایش های این کشور در دریای فیلیپین، رزمایش هایشان را در منطقه افزایش داده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه