احیای خانه‌های تاریخی آران‌وبیدگل در برنامه‌ دولت است


احیای خانه‌های تاریخی آران‌وبیدگل در برنامه‌ دولت است

کاشان- ایرنا- فرماندار آران‌وبیدگل گفت: خانه‌های تاریخی یکی از ظرفیت‌های مهم این شهرستان هستند که می‌توانند توسعه و اشتغال پایدار به همراه داشته باشند و از این رو احیای آنها جزو برنامه‌های دولت است.

اسماعیل بایبوردی روز سه‌شنبه در نشست بررسی یک طرح عمرانی در آران‌وبیدگل بیان کرد: احیای خانه‌های تاریخی با کمک به حفظ هویت مردمان سختکوش و باهوش این شهرستان، زمینه‌های حضور هر چه بیشتر گردشگران را فراهم می‌کند.

وی به نگرانی فعالان گردشگری و میراث فرهنگی نسبت به احتمال تخریب چند خانه تاریخی برای ایجاد یک خیابان جدید اشاره کرد و افزود: این نگرانی‌ها بجاست؛ همه بدانند مجموعه دولت مخالف تخریب خانه‌ها و بناهای تاریخی است و در این شهرستان هم تلاش‌ها در راستای احیای بناهای تاریخی خواهد بود و با تخریب‌کنندگان اثرها برخورد قانونی خواهد شد.

فرماندار آران‌وبیدگل تصریح کرد: مرمت و حفاظت از خانه‌های تاریخی می‌تواند به رشد حوزه گردشگری در این شهرستان کمک شایانی کند که در این راستا بازسازی خانه‌های تاریخی با هدف احیای هویت شهری از اولویت‌های مهم حوزه گردشگری است.

وی اضافه کرد: ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی و ارتقای زیرساخت‌های آن در آران‌وبیدگل می‌تواند به تولید و اشتغال پایدار در این شهرستان کمک کند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران‌وبیدگل نیز ادامه داد: حفظ بناهای تاریخی به ویژه ثبتی این شهرستان خط قرمز است و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد شد.

سید حسین چاکری گفت: صحبت‌هایی بین فعالان گردشگری در چند وقت گذشته مبنی بر احتمال تخریب چند خانه تاریخی ثبتی این شهرستان وجود داشت که میراث فرهنگی به موضوع ورود کرد و نامه‌نگاری‌هایی با شهرداری و فرمانداری صورت گرفت تا در صورت درستی موضوع، اقدام‌های قانونی برای جلوگیری از این اقدام انجام شود.

وی به وجود سه اثر ثبتی در مسیر ساخت خیابان جدید آران‌وبیدگل اشاره کرد و افزود: این اثرهای ثبتی از لحاظ میراثی بسیار ارزشمند هستند و ظرفیت تبدیل شدن به اقامتگاه یا موزه را دارند که در این راستا میراث فرهنگی شهرستان برای امسال اعتباری نزدیک به یک میلیارد ریال در نظر گرفته است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران‌وبیدگل تاکید کرد: باید در این زمینه راهکاری اندیشیده شود و شهرداری با تغییر مسیر خیابان به نگرانی‌های مربوط به احتمال تخریب این خانه‌های ثبتی پایان دهد؛ چنان که تا کنون نیز در کنار میراث فرهنگی به احیای بناهای تاریخی کمک کرده است.

شهردار آران‌وبیدگل نیز در این زمینه تصریح کرد: حفظ و احیای بناهای تاریخی از اولویت‌های شهرداری است و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد شد.

احسان کوزه‌گر تشریح کرد: سال ۹۶ در تدوین طرح جامع شهر آران‌وبیدگل خیابانی ۱۶ متری در بافت تاریخی دیده شد که شاید به اشتباه در نشست‌های مختلف استانی هم مورد تایید قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در مسیر این خیابان سه باب خانه تاریخی هاشمی، مسعودی و شیخ الاسلام قرار دارد که اهالی محل هم با توجه به تایید این خیابان در طرح جامع اصرار بر ساخت آن داشتند و از این رو باید با راه سومی در این زمینه توافق شود.

شهردار آران‌وبیدگل گفت: اجرای این طرح از اولویت‌های سال ۹۹ نیست و بر این اساس می‌توان به رایزنی برای ساخت خیابانی جایگزین اقدام کرد.

ساخت خیابان افتخارالاسلام در محور تاریخی آران‌وبیدگل واکنش‌هایی را از سوی فعالان فرهنگی و مردم این شهرستان به همراه داشته است.

قرار بود این خیابان جدید ۱۶ متری پس از ساخت، خیابان حضرت ابوالفضل (ع) آران‌وبیدگل را به خیابان محمد هلال (ع) متصل کند.

نزدیک به ۱۵۰ خانه تاریخی ارزشمند تا کنون در شهرستان ۱۰۳ هزار نفری آران‌وبیدگل شناسایی شده است که تنها ۳۹ باب در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آران‌وبیدگل در فاصله نزدیک به ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا