روند تأسیس مسجد صد ساله برلین


روند تأسیس مسجد صد ساله برلین

مسجد برلین آلمان یک قرن پیش و در فاصله سال‌های 1924 تا 1928 ساخته شده و معمار این مکان مقدس،‌ آن را شبیه به تاج‌محل هند طراحی کرده است.

روند تأسیس مسجد صد ساله برلین

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مسجد برلین نزدیک به صد سال پیش در منطقه مسکونی ویلمرزدورف شهر برلین ساخته شد. کارل آگوست هرمان، معمار آلمانی این مسجد را شبیه به بنای تاج‌محل هند طراحی کرد.

ساختمان این مسجد در سال 1928 افتتاح شد. پیش از آن، در سال 1915، با حمایت سلطان عثمانی، مسجدی در منطقه ووندسدورف برلین، برای عبادت اسیران جنگی مسلمان ساخته شده بود. در آن زمان از کل اسرای مسلمان، فقط دو هزار نفر پذیرفتند که در جبهه آلمان بجنگند.

پس از پایان جنگ جهانی اول، این گروه از مسلمانان نیز به تدریج به کشورهای مبدأ خود باز گشتند. فقط 90 نفر از آنان در آلمان ماندند و با اجازه مقامات، توانستند به زندگی خود در ووندسدورف ادامه دهند.

سنگ بنای مسجدی جدید

بعدها مسلمانان در سال 1924 تصمیم گرفتند تا سنگ بنای مسجد جدیدی در منطقه ویلمرزدورف را بنا کنند. در آن زمان، انگیزه‌ای برای استفاده از مسجد ووندسدورف وجود نداشت. به همین دلیل اعضای انجمن عبادت اسلامی در سال 1927 تصمیم گرفتند که مسجد ووندسدورف را به مبلغ 10 هزار رایش مارک به دولت آلمان بفروشند.

هنگامی که ساخت مسجد ویلمرزدورف در سال 1928 به پایان رسید، تخریب ساختمان ووندسدورف در دستور کار قرار گرفت و به این ترتیب پس از 15 سال، این مسجد در سال 1930 تخریب شد. در این میان، مسجد تازه تأسیس در منطقه ویلمرزدورف با استقبال زیادی مواجه شد. مدیریت مسجد در ابتدا برعهده شخصی به نام هوگو مارکوس قرار داشت. وی از یهودیت به اسلام گرویده بود و توانست گروه‌های زیادی را به مسلمان‌ شدن ترغیب کند. در سال 1934 اولین زن و شوهر آلمانی در این مسجد به اسلام گرویدند.

تعمیر مسجد پس از جنگ با متفقین

روند تأسیس مسجد صد ساله برلین

این مسجد که دو مناره به ارتفاع 24 متر دارد، حوادث تاریخی بسیاری به خود دیده است. مسجد در زمان حکومت نازی‌ها تحت نظارت سربازان این حزب بود. در آن زمان، از روحانی مسجد خواسته شده بود تا علیه یهودیان سخنرانی کند. با این وجود، اعضای مسجد تلاش می‌کردند تا به یهودیان پناه دهند. آنها همچنین به هوگو مارکوس کمک کردند تا از کشور خارج شود.

ساختمان مسجد حتی در زمان جنگ جهانی دوم نیز در امان نماند. بنای مسجد در طول جنگ به شدت آسیب دید. حتی در پایان جنگ، ارتش اتحاد جماهیر شوروی به مسجد حمله کرد تا سربازان نازی را که در آن پناه گرفته بودند، به اسارت بگیرد. این مسجد پس از جنگ با کمک نیروهای متفقین تعمیر شد.

با این وجود، هنوز هم در داخل مسجد می‌توان آثار جنگ را به‌خوبی تشخیص داد. در سال 1993، مسجد ویلمرزدورف در فهرست بناهای مورد حفاظت آلمان قرار گرفت. امروزه از سالن‌های مسجد برای برگزاری نماز جمعه و همچنین سخنرانی‌ها استفاده می‌شود. این مسجد همچنین در برخی اعیاد اسلامی و روز درهای باز مساجد، برنامه‌های مفصلی دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان