سایه کرونا بر کوچ بهاره دامداران مازنی


سایه کرونا بر کوچ بهاره دامداران مازنی

ساری-ایرنا- ویروس کرونا در استان مازندران که از اواخر بهمن ماه شیوع یافت، پس از تعطیلی دانشگاهها، مدارس، واحدهای تولیدی و صنعتی و بسیاری از کسب و کارها، کوچ بهاره دامداران مازنی را نیز متوقف کرد.

به گزارش خبرنگارایرنا،براساس مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا کوچ بهاره دامداران مازنی که در سنوات گذشته به طور غیر رسمی اواخر فروردین ماه از میان بند شروع می شد، این بار این کوچ به اواخر خردادماه ماه موکل شد که با شروع فصل کشاورزی به خصوص برنجکاری در این خطه شمال کشور که نیمی از اراضی کشاورزی استانی را شامل می شود،تامین علوفه را برای این دامداران در قشلاق با مشکل مواجه می کند.
خطر کرونا برای کوچ نشینان غیر مجاز
مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مرتعداری و آبخیزداری استان مازندران می گوید : همساله کوچ دامداران ما به مراتع با برگزاری آیین قرق شکنی در اوایل خردادماه به طور رسمی شروع می شود،ولی برخی از کوچ نشینان غیر مجاز که فاقد هرگونه تاسیسات دایمی در ییلاق هستند، کوچ خود را به مراتع ییلاقی اواخر فروردین ماه بدون رعایت ضوابط شروع می کنند که به نظر می رسد این کوچ نشینان در معرض خطر کرونا قرار دارند.
محمدرضا خناری نژاد در گفت و گو با خبرنگارایرنا گفت : این گروههای کوچ نشینی بدون رعایت ضوابط منابع طبیعی هر ساله اقدام به کوچ در ییلاق می کنند و به دلیل نداشتن تشکل قانونی برای قانونمدار کردن فعالیتشان، پیش بینی می شود این دامداران ضوابط و دستورالعمل های ستاد مقابله را رعایت نکنند و باید برای این کار چاره اندیشی شود.
کمبود علوفه با تاخیر کوچ
این دامدار کوچ نشین مازنی می گوید : هر گونه تاخیر کوچ از برنامه زمان بندی می تواند تامین علوفه را برای دامداران ما در قشلاق ایجاد کند و در شرایط فعلی نیز آنها به دلیل شروع فعالیت های کشاورزی برای تامین علوفه با مشکل مواجه اند.
خناری نژاد اظهارداشت : در حال حاضر اکثر دامداران، دام های خود را در آغل ها با تامین علوفه های دستی نگهداری می کنند و هر میزانی که زمان کوچ به تاخیر بیافتد، زیان های ناشی از خرید علوفه دستی بر دامداران ما بیشتر می شود.
وی اضافه کرد : به هر حال در شرایط فعلی حفظ سلامت دامداران اولویت اول ما محسوب می شود و ما نیز همانند سایر اقشار و اشتغال های رایج در کشور خود را موظف به رعایت دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا می دانیم.
کاهش قیمت فراورده های دامی
مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مرتعداری و آبخیزداری استان مازندران گفت : با شیوع کرونا و کاهش سفرهای نوروزی و مشکلات اقتصادی دامنگیز جامعه قیمت فراورده های دامی تولیدی دامداران نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد با کاهش قیمت مواجه شد.
خناری نژاد اظهارداشت : بررسی نشان می دهد که قیمت گوشت قرمز در بازار نیز نسبت به پیش از شیوع کرونا همین میزان با کاهش روبرو شد و از حدود یک میلیون ریال در هر کیلوگرم به ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار ریال رسید و این کاهش قیمت در قصابی در محل تولید نیز تاثیر گذار است.
به گفته وی سایر فراورده های دامی از قبیل شیر ، کره و پنیر نیز متناسب با کاهش میزان مصرف افت قیمتی را تجربه می کنند.
معاینه دامداران پیش از کوچ
مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مرتعداری و آبخیزداری مازندران می گوید : در سال جاری با شیوع ویروس کرونا، پیش از شروع کوچ باید تمام دامداران ما از سوی مراکز بهداشتی از لحاظ بیماری کرونا تحت معاینه قرار گیرند.
خناری نژاد اظهارداشت : علاوه بر آن به نظر می رسد در سال جاری می بایست دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران برای معاینه دایمی دامداران در صورت وجود خطر ویروس کرونا در زمان کوچ؛ در دستور کار قرار دهد و پروتکل های بهداشتی را برای ما تدوین کند تا دامداران ما سالم بمانند.
به گفته وی تاکنون تعدادی از دامداران کوچ نشین استان مبتلا به ویروس کرونا شدند که برخی از این بیماران نیز جان خود را از دست دادند.
وی اضافه کرد : در مناطق قشلاقی تمام دامداران ما از سوی مراکز بهداشتی مورد معاینه قرار گرفتند و امیدواریم که این رویه در ییلاقات نیز ادامه یابد.
صدور مجوز کوچ براساس ستاد مقابله با کرونا
رییس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی استان مازندران ( منطقه ساری) می گوید : اگرچه در سنوات گذشته به طور رسمی کوچ بهاره دامداران این خطه شمال کشور به مناطق ییلاقی اواخر اردیبهشت ماه شروع می شود، ولی احتمال حضور زودتر برخی از این دامداران به خصوص در میان بند وجود داشت.
نعمت الله کوهستانی درگفت گو با خبرنگارایرنا گفت : در شرایط فعلی ناشی از شیوع ویروس کرونا اجازه هیچگونه نقل و انتقال به دامداران از قشلاق به ییلاق داده نمی شود و تمام فعالیت های کوچ می بایست براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا انجام شود.
وی اضافه کرد : در این استان حدود ۳۸۷ هزار هکتار اراضی مرتعی برای دامداران وجود دارد که سالانه بیش از یک میلیون واحد دامی در این اراضی دوران ییلاقی را با رعایت برخی اصول مرتعداری سر می کنند.
کوهستانی اظهارداشت: به هر حال در سال جاری دامداران کوچ نشین ما نیز باید برنامه های خود را متناسب با مصوبات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا و پروتکل وزارت بهداشت تنظیم کنند و پیش از صدور مجوز از سوی این ستاد اجازه کوچ داده نمی شود.

اواخر اردیبهشت ماه زمان احتمالی کوچ
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران از دامداران کوچ نشین مازنی خواست تا براساس مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا، زمان انجام کوچ بهاره خود را تا اواخر اردیبهشت ماه سال جاری به تاخیر بیاندازند.
مهدی رازجویان افزود : در شرایط فعلی زمان بندی کوچ برای دامداران استان مازندران اواخر اردیبهشت ماه پیش بینی شد و امیدواریم تا این زمان بتوانیم با همکاری مردم و درمانگران این ویروس را شکست دهیم و برنامه ها طبق زمان بندی انجام شود.
وی اضافه کرد : دستورالعمل ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا به تمام دامداران کوچ نشین استان مازندران ابلاغ شد و پیش بینی می شود دامداران نیز با وجود این که احتمال دشواری برای تامین علوفه در صورت افزایش زمان تاخیر کوچ برایشان ایجاد می کند، این دستورالعمل را اجرایی کنند.
بر اساس آمارهای رسمی استان مازندران با دو مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ( منطقه ساری) غرب مازندران ( نوشهر) دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع تشکیل می دهد که بیش از ۸۰ درصد از این مساحت نیز در حوزه اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری قرار دارد.
طبق آمار رسمی حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ خانوار دامدار کوچ نشین در استان مازندران ( منطقه ساری ) با یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام در قالب اتحادیه شرکت های تعاونی مرتعداری و آبخیزداری فعالیت دارند که با احتساب کوچ نشینان متفرقه این آمار به حدود ۱۴ هزار دامدار با بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دام می رسد که حدود نیمی از این واحدهای دامی بیش از ظرفیت مراتع استانی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس