دره تخت ، روستایی پر از جاذبه های طبیعی


روستای دره تخت در استان لرستان از توابع بخش مرکزی شهرستان ازنا و 10 کیلومتری جنوب این شهرستان، منتهی‎الیه جنوب غربی منطقه حفاظت شده اشترانکوه قرار دارد .دره تخت یکی از ییلاق‌های عشایر است. این منطقه در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا در دامنه جنوبی قله 4150 متری “سن بران” در میان دره‎ای به […] نوشته دره تخت ، روستایی پر از جاذبه های طبیعی اولین بار...

روستای دره تخت در استان لرستان از توابع بخش مرکزی شهرستان ازنا و ۱۰ کیلومتری جنوب این شهرستان، منتهی‎الیه جنوب غربی منطقه حفاظت شده اشترانکوه قرار دارد .دره تخت یکی از ییلاق‌های عشایر است. این منطقه در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا در دامنه جنوبی قله ۴۱۵۰ متری “سن بران” در میان دره‎ای به همین نام به فاصله تقریبی ۱۰۰ متر از روستای دره تخت واقع شده است.

دره تخت ، روستایی پر از جاذبه های طبیعی

این روستا نامزد توسعه گردشگری سازمان گردشگری ایران قرار گرفته است. دره تخت به علت قرار گرفتن در کوهپایه اشترانکوه و بهره مندی از آب دائم و روان در ارتفاع، نیروگاه تولید برق دارد که علاوه بر تامین برق روستاهای همجوار به شبکه سراسری برق نیز وارد می شود.همچنین این روستا دارای مزرعه های متعدد پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان با ظرفیت‌های گوناگون است.

نواحی کوهستانی آن زیستگاه مناسبی را برای پستانداران بزرگ چون کل و پازن، قوچ و میش، خرس قهوه‎ای و پلنگ ایجاد کرده و از دیرباز مورد توجه علاقه‎مندان به شکار به ویژه اشراف و عشایر منطقه قرار گرفته است. روستا دارای حدود ۸۳۰ نفر جمعیت می‌باشد که ساکنان آن از ایل بختیاری و غالباً از طایفه سالاروند هستند.

دره تخت ، روستایی پر از جاذبه های طبیعی

پوشش گیاهی

درختچه‎های انجیر، زرشک کوهی، بادام کوهی، بیدهای وحشی، پسته و دشت لاله‎های واژگون زرد و سرخ

جاهای دیدنی دره تخت

طبیعت زیبای این روستا و قرار گیری آن در مجاورت بلندترین قله های اشترانکوه از جمله سن بران، گل گل، کول جنو و میرزایی سبب محبوبیت آن در بین طبیعت گردان و کوهنوردان شده و هر ساله طیف وسیعی از مردم سراسر ایران و حتی خارج از ایران را جذب خود می کند.
در ضلع شمالی دره تخت رشته کوه سفید کوه کوچک که از جمله مناطق حفاظت شده محسوب می شود قرار دارد، و ضلع جنوبی توسط کوههای اشترانکوه محصور شده است.رودخانه مابره از این روستا سرچشمه میگیرد که پس از پیوستن به رودخانه سزار در شهرستان دورود و پس از آن رودخانه بختیاری به رود دز می ریزد.
این روستا یکی از زیباترین روستاهای طبیعی منطقه و نزدیک‎ترین و آسان‎ترین مسیر دسترسی به منطقه حفاظت شده اشترانکوه است.
دشت لاله‎های واژگون زرد و سرخ نیز از دیگر جاذبه های این روستا برای گردشگران خوش ذوق می باشد.

دره تخت ، روستایی پر از جاذبه های طبیعی

ریزش و تجمع برف نیز در ماه‎های سرد سال در کف دره، آن را به یخچال تبدیل می‎کند که یکی از چشم اندازهای زیبا و مورد توجه مردم دیار لرستان و دیگر استان‎های کشور است. در فصل تابستان وجود این یخچال‎ها، رودها و سراب‎های ناشی از ذوب برف‎ها آن را به یکی از کانون‎های آبگیر دائمی منطقه تبدیل کرده که علاوه بر رونق کشاورزی جلوه خاصی به این منطقه داده است.
به دلیل قرار گرفتن روستا در مسیر دسترسی به منطقه گردشگری کمندان و تونل برفی و سدی تحت این عنوان می‎تواند یکی از قطب‎های گردشگری این ناحیه و حتی استان لرستان باشد.

دره تخت ، روستایی پر از جاذبه های طبیعی
از جمله دیدنی‌های این روستا می‌توان به سراب‌ها گوناگون که به رودخانه ماربره ختم می‌شوند نیز اشاره کرد.
دره تخت منطقه ای جذاب برای همه طبیعت گردان ، گردشگران و کوه نوردان به حساب می آید . هم چنین این روستا دارای کندوهای عسل فراوان و گل های زیبای صادراتی می باشد .

دره تخت ، روستایی پر از جاذبه های طبیعی
دره تخت ، روستایی پر از جاذبه های طبیعی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن