انتظارات رانندگان اتوبوسرانی اصفهان در دوران کرونا


انتظارات رانندگان اتوبوسرانی اصفهان در دوران کرونا

رئیس شورای کارگری شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان از عقب گرد و حتی در جا زدن این شرکت در دو سال گذشته خبر داد و گفت: آمار مسافران اتوبوس ها از ماهیانه 600 هزار نفر به 350 تا 400 هزار نفر و تعداد اتوبوس ها از 800 دستگاه در سال 97 به 650 اتوبوس رسیده است.

رضا رئیسی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: کاهش ۵۰ درصدی تعداد مسافران اتوبوس های شهری در اصفهان و افزایش نارضایتی آنها نتیجه ساختارهای نادرست در شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان بوده است.

وی با اشاره به مطالبات عقب افتاده رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان، یادآور شد: اگر در شرایط کنونی نبودیم اعتراضمان را با تجمع ،علنی می کردیم، اما اکنون به خاطر شیوع ویروس کرونا نمی توانیم تجمع داشته باشیم و مجبوریم از طریق رسانه ها و گفتگو با اعضای شورای شهر پیگیر مطالباتمان باشیم.

وی با اشاره به انتخاب خود به عنوان نماینده کارگران شورای اسلامی کار اتوبوسرانی در سال ۹۷، گفت: این شورا هر دو سال یکبار و به انتخاب اعضای خود که کارگران هستند، ۸ نفر را به عنوان شورای کارگری انتخاب می کند، وظیفه شورا این است که ضمن کمک به اهداف شرکت و مدیریت، حقوق و مسایل همکاران را نیز پیگیری کند تا از این بابت متضرر نشوند.

رییس شورای کارگری شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان، سابقه حضور مدیرعامل کنونی اتوبوسرانی اصفهان را مربوط به سال ۹۷ تاکنون دانست و ادامه داد: پیش از مدیرعامل کنونی، افراد زیادی در شرکت اتوبوس فعالیت می کردند که هر یک یادگارهای مثبتی در این شرکت به جا گذاشته اند، از جمله طرح هایی مانند افزایش حقوق کارگران، خرید نزدیک به ۴۰۰ اتوبوس جدید، ایجاد پاداش ها و امتیازات خاص برای رانندگان و ...

عقب گرد در آمار مسافران و اتوبوس ها

وی از عقب گرد و حتی در جا زدن این شرکت در دو سال گذشته خبر داد و گفت: از زمان انتخاب مدیرعامل جدید از سوی شهردار، نه تنها پیشرفتی به دست نیامده، بلکه در بعضی جاها درجازده ایم و گاهی نیز به عقب برگشته ایم. مدیران شرکت مشکلات اقتصادی را دلیل شرایط کنونی می دانند، اما واقعیت این است که اتوبوسرانی به یک مدیریت قوی تر نیاز دارد تا بتواند شرکت را از شرایط کنونی نجات دهد.

رئیسی با اشاره به شروع مشکلات شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان از سال ۹۸، یادآور شد: از آن زمان تاکنون، تعداد رانندگان نسبت به سال های قبل کمتر شده، در حالی که با توجه به افزایش جمعیت باید آمار ناوگان و رانندگان آن افزایش یابد، اما این روند برعکس بوده است. همچنین سهم جابجایی مسافر درون شهری کاهش یافته، به عبارت دیگر آمار رانندگان از ۲ هزار نفر به ۱۲۰۰ نفر رسیده و تقریبا تا یک سوم کاهش یافته، چون هر سال بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر بازنشسته می شوند و تعدادی هم جذب بخش خصوصی شده اند.

وی اداره ناوگان اتوبوسرانی را برای شرکت های خصوصی سودآور ندانست و گفت: بخش خصوصی نمی تواند زیاد در حمل و نقل عمومی درون شهری سودآور و موفق باشد، چون اگر یک اتوبوس بخواهد فقط به کرایه پرداختی مسافران بسنده کند، به طور حتم ضرر می کند.

به گفته وی، شرکت خصوصی برای هر مسافر درون شهری باید ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان هزینه کند، در حالی که مسافر عملا ۵۰۰ تومان کرایه می پردازد و دولت نیز چند سالی است که سهم خود را از یارانه حمل و نقل عمومی به شهرداری ها پرداخت نمی کند.

این مقام صنفی، سرویس دهی نامرتب و نامنظم را باعث کاهش آمار مسافران دانست و ادامه داد: آمار مسافران اتوبوس ها از ماهیانه ۶۰۰ هزار نفر به ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر رسیده، از سوی دیگر افزایش فعالیت تاکسی های اینترنتی و استفاده از وسایل نقلیه شخصی و در نتیجه افزایش ترافیک شهر در سال های اخیر نتیجه همین مشکلات بوده است.

نارضایتی مسافر، راننده و بخش خصوصی

وی کاهش ۵۰ درصدی تعداد مسافران و افزایش نارضایتی مسافران را نتیجه ساختارهای نادرست در شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان بیان کرد و گفت: با توجه به افزایش جمعیت، باید هر ساله تعدادی اتوبوس به ناوگان اضافه شود، یعنی اگر در سال ۹۰ تعداد اتوبوس های فعال در شهر ۸۰۰ دستگاه بوده اکنون باید به ۹۰۰ دستگاه برسد، در حالی که این آمار برعکس است و از ۸۵۰ اتوبوس در سال ۹۷ به ۶۵۰ دستگاه در سال ۹۸ رسیده و بقیه اتوبوس ها نیز از رده خارج شدند، بدون این که جایگزینی برای آنها خریداری شود.

رئیسی با اشاره به نارضایتی مسافر، راننده و بخش خصوصی از شرایط کنونی خدمات رسانی شرکت اتوبوسرانی اصفهان، افزود: یکی از دلایل این نارضایتی، ضعف مدیریت است.

وی ادعا کرد: شهردار اصفهان در نشست های خبری خود در روزهای پایانی سال گذشته اعلام کرد که هیچ گونه بدهی به شرکت ها، سازمان ها و پیمانکاران زیرمجموعه شهرداری ندارد، در حالی که نزدیک به ۲۵۰۰ نیرو در بخش خصوصی و دولتی در اتوبوسرانی هنوز حقوق و پاداش اسفندماه خود را دریافت نکرده اند.

وی با انتقاد از فرستادن رانندگان به مرخصی اجباری آن هم در شرایطی که فشارهای روانی بیرون نیامدن از خانه را تحمل می کنند، گفت: با کاهش فعالیت ناوگان اتوبوسرانی، شرکت تصمیم گرفته که رانندگان را به مرخصی اجباری بفرستد، در حالی قانون کار هم چنین اجازه ای به اتوبوسرانی نمی دهد که یک راننده را به مرخصی اجباری بفرستد. یعنی یا باید راننده از کار معلق شود و زیر پوشش بیمه بیکاری قرار گیرد و یا سر کار حضور پیدا کند و حقوقش را دریافت کند، اما متاسفانه برای اتوبوسرانی هیچ برنامه ریزی خاصی نکرده اند. فقط نیروها به سه بخش تقسیم شده اند، یک دسته سر کار هستند، بخشی هم فقط حاضری می زنند و بخشی نیز به مرخصی اجباری فرستاده شده اند.

افزایش ۳۰ درصدی مسافران و مرخصی اجباری رانندگان

رئیسی بازگشایی تدریجی فعالیت های اقتصادی را باعث افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مسافران ناوگان اتوبوسرانی دانست و تاکید کرد: این شلوغی و افزایش مسافر باعث شد نتوانیم جوابگوی مسافران باشیم، از سوی دیگر مرخصی اجباری رانندگان آن هم در شرایطی که حقوق و پاداش آخر سال خود را دریافت نکرده اند، فشار زیادی به آنها و خانواده هایشان وارد کرده است.

وی به جز عقب افتادن حقوق و پاداش کارکنان، ساختارهای شرکت واحد را در چند سال اخیر ناکارآمد خواند و ادامه داد: یکی از دلخوشی های رانندگان و کارگران این بود که سر موقع حقوقشان را دریافت می کنند، اما متاسفانه کم کم توزیع لباس، سفرهای تفریحی اعضا، تعاونی مصرف، جشن های خانوادگی و امکانات ورزشی کارکنان شرکت حذف شد و از همه مهم تر صندون قرض الحسنه ای به نام صندوق رفاه کارگران داریم که نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان از شرکت طلبکار است.

رئیس شورای کارگری شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان گفت: مدیران قبلی برای دریافت مطالبات شرکت تلاش بیشتری می کردند، در حالی که مدیر عامل کنونی ملاحظه کار است و حتی در اواخر اسفندماه که قرارداد مدیریتی خود را به مدت دوسال تمدید کرد هیچ صحبتی از معوقات شرکت با مدیران شهرداری به میان نیاورد.

متمم ۱۰ میلیاردی بودجه جذب نشد

وی یکی دیگر از مطالبات شورای کارگری اتوبوسرانی را وصول مبلغ ۱۰میلیارد تومان از متمم بودجه ۹۸ اعلام کرد و توضیح داد: اواخر هر سال با توجه به تورم، یک متمم به ردیف بودجه مشخص شده شهرداری اضافه می کنند که این مبلغ برای بهمن ماه تایید شد و اگر مدیران شرکت پیگیر جذب این رقم بودند اکنون بسیاری از مشکلات ما حل می شد.

رئیسی خواسته دیگر رانندگان را پرداخت پاداش رهبری دانست که از زمان سفر مقام معظم رهبری به اصفهان هر سال به مبلغی به کارگران اتوبوسرانی پرداخت می شود و ادامه داد: دو سال است که این پاداش قطع شده، همچنین صندوقی داریم که هر راننده در آن ماهی ۳۰ هزار تومان سپرده گذاری می کند، اما چون موجودی این شرکت به صندوق حسابداری اتوبوسرانی واریز شده، اتوبوسرانی اکنون مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به رانندکان بدهکار است، در حالی که متولی صندوق، شورای کارگری است و اگر این سپرده ها را در اختیار داشته باشد می تواند به اعضا وام بدهد.

ضدعفونی ضعیف اتوبوس ها

این مقام صنفی از دیگر مشکلات کارگران را برقرار نشدن بیمه و مستمری بازنشستگان بیان کرد و گفت: رانندگان به دلیل سختی کار، با سابقه ۲۰ سال فعالیت بازنشسته می شوند و برای برقرار شدن بیمه و مستمری بازنشستگان باید شرکت اتوبوسرانی مبلغی به حساب تامین اجتماعی واریز کند که در اصطلاح ۴ درصد نامیده می شود. این مبلغ ماه هاست پرداخت نشده و متاسفانه رانندگانی داریم که ۶ ماه است بازنشسته شده اند، اما هنوز از سنوات و مستمری و بیمه شان خبری نیست.

رئیسی با انتقاد از بی توجهی مدیران شرکت به سلامت و ایمنی رانندگان اتوبوس ها گفت: به تازگی از سوی مدیران شرکت ۱۲۰ هزار بسته وسایل بهداشتی به مناطق محروم فرستاده شد، اما فقط در یک مرحله ۱۲۰۰ عدد دست کش بین رانندگانی که در سطح شهر رفت و آمد می کنند، توزیع شد و ضد عفونی کردن اتوبوس ها نیز بسیار ضعیف است، یعنی فقط با پاشیدن مایع آب و وایتکس انجام می شود که باعث مشکلات تنفسی رانندگان و مسافران می شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور