مرمت 100 قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال 98


مرمت 100 قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال 98

مسئول آزمایشگاه و کارگاه حفاظت و مرمت موزه بزرگ خراسان رضوی گفت: 100 قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال 98 در آزمایشگاه این موزه مرمت شده است.

مژگان موسی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: جنس این ۱۰۰ قطعه کاشی و سفال لعاب‌دار است که براساس اهداف طرح محتوایی و همچنین به منظور نمایش گونه‌های مختلف از تیپ، سبک‌شناسی و فن‌شناسی تزئینات معماری مرتبط با خراسان بزرگ تعداد زیادی از سفال و کاشی‌های زرین‌فام موجود در بانک مطالعاتی سفال و مخزن موزه بزرگ خراسان بررسی و شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به پاک‌سازی، مرمت، آنالیز، استحکام‌بخشی و طبقه‌بندی این ۱۰۰ قطعه افزود: در این طبقه‌بندی علاوه‌بر تیپوگرافی و سبک‌شناسی قطعات ذکر شده، تمام مفاهیم مرتبط به میراث ملموس و ناملوس آثار از جمله مفاهیم مرتبط با خط‌شناسی و ریشه‌های شکل‌گیری با هویت خراسان، براساس مطالعات کتابخانه‌ای و آزمایشگاهی مورد توجه قرار گرفت.

مسئول آزمایشگاه و کارگاه حفاظت و مرمت موزه بزرگ خراسان عنوان کرد: بخشی از اهداف طرح محتوایی موزه بزرگ خراسان، شناسنامه‌دار کردن آثار دارای اصالت به‌منظور معرفی آن‌ها است. شناسایی ذات اثر، همراه با نتایج مطالعات آزمایشگاهی به‌صورت نمودار در قالب مفاهیم ساده، به‌طوری که درک مطالب برای اکثر بازدیدکنندگان ممکن باشد، به نمایش گذاشته می‌شود و همچنین بخشی از نتایج حاصل از مطالعات ذکر شده، در قالب مقاله‌ای که توسط مسئول واحد تهیه و تنظیم شده است، در نشریه تخصصی ایکوم ایران به چاپ خواهد رسید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !