تعبیر انتظار به بی‌تحرکی و بی‌عاری، برداشت انحرافی است


تعبیر انتظار  به   بی‌تحرکی و بی‌عاری، برداشت انحرافی است

حجت‌الاسلام جعفری با بیان‌اینکه برخی جاهلانه و برخی عامدانه از مفهوم انتظار برداشت‌های انحرافی دارند، گفت: این مفهوم که انتظار را به معنای بی‌تحرکی، بی‌عاری و بیکاری و عدم فعالیت‌های اجتماعی بدانیم، انحرافی و از دایره مهدویت اصیل خارج است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام جعفری در طرح نوروزی «ربیع‌الانام» درباره آسیب هایی که مهدویت را تهدید می کند، اظهار کرد: یکی از مهمترین آسیب هایی که مهدویت با آن مواجه است، برداشت های انحرافی از مفهوم «انتظار» است، به عبارت دیگر، برخی از انتظار که به معنای حرکت، تلاش و مجاهدت خستگی ناپذیر است، برداشت های انحرافی دارند که گاه جاهلانه رخ می دهد و گاه عامدانه و از سوی دشمنان آگاه پایه ریزی می شود.

این کارشناس مهدوی ادامه داد: از این رو، اینکه بگوییم انتظار یعنی عدم حرکت و باید امام زمان(عج) خودشان بیایند و کارها را انجام دهند و هر حرکت و قیامی قبل از ظهور باطل است و یا اینکه بگوییم باید در مقابل گناهان بی تفاوت باشیم یا فراتر از آن، به گناهان دامن بزنیم تا ظهور رخ بدهد، یک آسیب و انحراف است که به دلیل عدم معرفت درست به دین رخ می دهد.

وی تصریح کرد: آیات و روایات در هیچ استثنایی به ما اجازه نداده اند که با ظلم همراهی کنیم یا با ظلم معاونت داشته باشیم بلکه در مقابل در روایات تصریح شده که در حداقل ها هم نباید ظالم را کمک کرد.

حجت الاسلام جعفری در ادامه ابراز کرد: وقتی شخصی به نام «صفوان» که شترهای بسیار داشت و شترهای خود را در خدمت هارون الرشید قرار داد، امام کاظم(ع) از وی گله کردند و وی در پاسخ عرضه داشت: من شترها را برای ظلم در اختیار او قرار ندادم بلکه برای انجام حج به وی کمک کردم. امام کاظم(ع) فرمودند: آیا به همین اندازه که هارون از حج سالم بازگردد تا مزد شترهای تو را دهد، برای او آرزوی صحت نمی کنی؟، صفوان عرض کرد: بله.

وی افزود: سپس حضرت موسی بن جعفر(ع) فرمودند: کسی که آرزوی بقای ظالمان را می کند از آنها است و کسی که با ظالمان باشد با آنها محشور می شود.

حجت الاسلام جعفری تاکید کرد: در این برخورد، امام(ع) حتی چنین نگاهی را انحرافی می دانند. همچنین است نگاهی که می گوید هر قیامی قبل از ظهور باطل است، چراکه در روایات برخی قیام ها تایید شده اند مثل اینکه در روایت است مردی از قم قیام می کند و افرادی همچون پاره های فولاد او را یاری می کنند و حوادث آنها را از راه به در نمی کند.

این کارشناس مهدوی بیان کرد: همچنین، در روایتی دیگر از معصوم(ع) آمده: افرادی برای حق قیام می کنند که کشته های آنها شهید هستند. این یعنی هر قیامی قبل از ظهور، باطل نیست. اساسا دین به دلیل ارتباط با فطرت انسان و واقعیت های اجتماعی، نمی تواند هر قیامی را باطل یا هر قیامی را صحیح بداند. بلکه اگر قیام اهداف و شرایط و عِدّه و عُدّه اش درست باشد، صحیح محسوب می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این مفهوم که انتظار را به مفهوم بی تحرکی، بی عاری و بیکاری و عدم فعالیت های اجتماعی بدانیم، برداشت و معنای انحرافی است و با مبنای دین و آیات و روایات مرتبط که بر مبارزه با منکر تاکید دارند، ناسازگار بوده و از هویت انتظار خارج است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه