کلیدهای پیشبرد جهش تولید


کلیدهای پیشبرد  جهش تولید

جهش تولید ادامه راه رونق تولید و یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی است و رهبر معظم انقلاب بر مبنای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی 14 سال را با تاکید بر حوزه اقتصاد نام‌گذاری کرده‌اند، مسئله‌ای که بسیار جای تامل دارد چرا که دشمنان انقلاب با حربه اقتصادی و اعمال تحریم‌ها قصد درهم شکستن ستون انقلاب را دارند و طبق فرموده ایشان، در تهدیدها فرصت است همان گونه که...

احادیث فراوانی از پیامبر گرامی اسلام (ص) در مورد اهمیت به علم و دانش، تولید و کار در دنیا برای سربلندی و پیشرفت جامعه وجود دارد و طبق حدیث پیامبر اسلام (ص) یادگیری دانش و توسعه علم لازمه هر انسان مسلمان و حمایت، رونق و جهش تولید سبب توسعه، پیشرفت، اشتغال‌زایی و حل مشکلات کنونی کشور می‌شود.

بهمن قدمی دمابی، مدرس علوم اقتصادی در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نامگذاری امسال به نام جهش تولید اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب شعار سال، چند سال اخیر را به موضوعات اقتصادی اختصاص داده‌اند و جهش تولید ادامه راه رونق تولید است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه تکرار موضوع اقتصاد به نوعی نشان‌دهنده انجام اقدامات مثبت در سال اخیر است، گفت: این حرکات هنوز نتوانسته جامعه ایران را به اهدافی که مد نظر سیاست‌مداران حوزه اقتصاد است، برساند.

وی با بیان اینکه واژه تولید به معنای تهیه کالاها و خدمات مورد نیاز با استفاده از منابع و امکانات موجود است، افزود: هر اقتصادی که کالاهای خود را با کیفیت بیشتر و با هزینه کمتر تولید کند، توانمندتر است و اگر بخواهیم به بخش تولید توجه کنیم باید به نوعی به سیاست اقتصاد مقاومتی رجوع کنیم.

قدمی با اشاره به اینکه تکرار واژه تولید برای دو سال پیاپی نوعی تلنگر به مسئولان برای توجه بیشتر است، گفت: در صحبت‌های رهبر انقلاب نوعی گلایه‌مندی و دغدغه دیده می‌شود چرا که در بحث اقتصاد مقاومتی هنوز نتوانسته‌ایم بازدهی بالا داشته باشیم و اگر بخواهیم به جهش تولید دست پیدا کنیم، نیازمند اصلاح در زیرساخت‌ها هستیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، تولید باید به گونه‌ای عمل کند که تاثیر آن در زندگی افراد و جامعه ملموس باشد.

ضرورت اصلاح صحیح قوانین حوزه اقتصاد

قدمی اصلاح صحیح قوانین در حوزه اقتصاد را بسیار مهم دانست و ادامه داد: به عنوان مثال قوانین حوزه گمرک، فضای کسب و کار، مباحث بانکی و مباحث ارزی و ریالی مربوط به دهه ۴۰ یا ۵۰ است که به نوعی این قوانین منسوخ هستند یا نتوانسته‌اند همپای کارآفرینان پیش بروند و لازم است در حوزه قوانین اصلاح صورت بگیرد.

وی در ادمه سیاست‌گذاری‌ حوزه‌های مختلف از جمله علم، فرهنگ، حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی جهت جذب سرمایه و حمایت از تولیدکنندگان داخلی در بخش خرد و کلان را مهم ارزیابی کرد و افزود: تقویت بنگاه‌های خرد و زودبازده و در سطح کلان تقویت شرکت‌هایی نظیر خودرو و فولادسازی مهم است.

این مدرس دانشگاه شفاف‌سازی در فعالیت بانک‌ها و تراکنش‌های مالی، سیاست‌گذاری صحیح در حوزه مالیات از جمله فرار مالیاتی را حائز اهمیت دانست.

قدمی توجه بیشتر به کارآفرینان، جوانان و افراد محرک چرخه اقتصاد، جلوگیری از خام فروشی، فرآوری و تبدیل مواد خام به کالاهای مصرفی در داخل کشور را برای اقتصاد کشور مهم و ضروری برشمرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: توجه به قابلیت‌های حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری، صنایع دستی، معادن مختلف (با توجه به جایگاه ایران که جز ۱۰ کشور برتر در این حوزه است)، مواد معدنی و ... می‌تواند ارزش افزوده بالایی را برای کشور به ارمغان آورد.

وی توجه به بازار گسترده در منطقه را یادآور شد و تصریح کرد: کشور ما به آب‌های آزاد دسترسی دارد و با کشورهای مختلفی از شمال، شرق، غرب و جنوب همسایه است که آن‌ها می‌توانند بازار گسترده‌ای برای ما فراهم کنند که با تمرکز بر این بازارها می‌توان کالاهای بیشتر را تولید و در نهایت به این مناطق صادر کرد.

به علم اقتصاد توجه بیشتری شود

این مدرس دانشگاه با تاکید بر توجه بیشتر به علم اقتصاد، گفت: این علم همانند سایر علوم برای پاسخ به مشکلات و معضلات دلیل، منطق و قانون دارد، پس با تدبیر می‌توان جلوی سلیقه‌ای عمل کردن را گرفت.

قدمی با گوشزد کردن فرهنگ‌سازی در حوزه اقتصاد، خاطرنشان کرد: مصرف کالاهای داخل، اطلاع‌رسانی مفید و افزایش روحیه امید در مردم، کار و تلاش چند برابری از دیگر راهکارهای پیشبرد شعار جهش تولید است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روسیه بزرگترین صادرکننده نفت به چین ماند