پری بلنده بر نمی‌گردد آقای خانیکی/ احتمال ناپایدار شدن تهران در شورای شهر اصلاح‌طلبان!


زنگ خطری برای اختلافات خانوادگی و اختلالات روحی در دوران قرنطینه که نشان می‌دهد رعایت پیوست‌های لازم برای تصمیمات کرونایی یک ضرورت است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"پری بلنده" بر نمی‌گردد آقای خانیکی!

"پری بلنده" بر نمی‌گردد آقای خانیکی/ احتمال ناپایدار شدن تهران در شورای شهر اصلاح‌طلبان!

هادی خانیکی، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های این جریان خاص سیاسی، طی یادداشتی در ویژه‌نامه نوروزی روزنامه دولتی ایران، با تأکید بر اینکه جامعه فعلی ایران یک "جامعه بی‌قرار" است و از احساس ناعادلانه بودن موقعیت‌اش رنج می‌برد؛ از این می‌گوید که در این جامعه خشونت بروز می‌کند!

او نوشته است: "نابرابری منزلتی" موضوعی است که در آموزه‌های انسانی، دینی، اخلاقی ما هم به آن تذکر و توجه داده شده است...پیامد هر نوع بی‌عدالتی اعم از بی‌عدالتی در ثروت، قدرت یا منزلت، در درجه نخست نوعی "خشونت اجتماعی" بشمار می‌رود. واقعیت این است که "اضطراب" محصول موقعیت نامستقر و موقعیت نابرابر است. وقتی گروهی، صنفی یا قشری و طبقه‌ای از جامعه احساس ناامنی کند، واکنش‌های خشن، افراطی و واکنش‌هایی از سر استیصال و درماندگی از خود بروز می‌دهد.

خانیکی در ادامه تصریح می‌کند: اما "خشونت اجتماعی" تنها یک بُعد از پیامدهای اضطراب منزلت است... در کنار "خشونت اجتماعی" که بیشتر در طبقات پایین اجتماعی بروز می‌کند و "بی‌تفاوتی اجتماعی" که در طبقات متوسط شاهد هستیم، می‌توان مسائل دیگری همچون "پایین آمدن میزان اعتماد اجتماعی"، "کاهش همبستگی اجتماعی" و "نگرانی نسبت به آینده" را به‌عنوان پیامدهای "نابرابری منزلتی" برشمرد.

*منظور خانیکی از اینهمه سیاه‌نمایی بی‌مبنا درباره جامعه ایرانی، القای این مسئله است که جامعه در شرایط "عام‌البلوی" و خیزش خیابانی علیه حاکمیت قرار دارد.

بی‌مبنایی اظهارات خانیکی از آن روست که مثلا مقوله "نابرابری منزلتی" یک مفهوم انتزاعی است که بایستی رویش آنرا در کلام برخی مراجع اجتماعی و رسانه‌ها جستجو کرد نه در واقعیت.

به این معنی که بر خلاف برخی کشورهای دیگر که مراجع اجتماعی عملکردهای حکومت خود را می‌ستایند و مثلا روستاهای آن کشور را مناطقی زیبا با استعداد گردشگری معرفی می‌کنند اما ارکانی از مراجع اجتماعی در ایران که نیت "براندازی" دارند دائماً القا می‌کنند که حکومت در ایران فشل است، مردم به حکومت اعتماد ندارند و مثلا روستاهای ایران هم مناطقی محروم و در حال دست و پا زدن در فقر و گرسنگی هستند!

تفاوت این دو نوع عملکرد مراجع اجتماعی (اعم از خواص سیاسی، رسانه‌ها و...) را می‌توان در آنجا دید که محبوبیت دولت ایتالیا در روزهای مبارزه با کرونا افزایش یافته است [۱] اما در ایران شاهد انتقادات گسترده از همه تصمیمات درست و غلط دولت هستیم.

و یا مثلا شاهدیم که چطور مثبتات کشورمان از قبیل کاهش بیکاری، بهبود ضریب جینی، درمان رایگان مبتلایان کرونا و غیره که مصداق عینی منزلت‌بخشی حکومت به مردم هستند تماما از سوی همین مراجع اجتماعی انکار می‌شود!

گفتنیست، برخی تئوریسین‌های اصلاح‌طلب ۱۰ سالی هست که با آرزوی بازگشت امثال "پری بلنده" (چهره تهییج‌کننده خیابان در کودتای ۲۸ مرداد) به خیابان‌ها و براندازی نظام؛ از تمام رخدادهای ایران نتیجه اغتشاش و خشونت می‌گیرند و حتی یکی از آنها به بهانه وقوع سیل در ابتدای سال ۹۸ نیز از این گفت که مردم به مثابه سیل در خیابان‌ها جاری خواهند شد! [۲]

جالب است که سعید حجاریان حتی در این زمینه بصورت تلویحی پیشنهاد تشکیل نوعی شورای انقلاب را هم داده است!

در کنار خانیکی، احمد پورنجاتی، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز اخیراً در یک یادداشت مدعی شد که جامعه ایرانی در شرایط تکرار انقلاب ۵۷ است. [۳]

محمدجواد حق‌شناس، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران هم به تازگی در یک مصاحبه اقدام به این‌همانی بین نظام جمهوری اسلامی ایران و رژیم شاه کرد. [۴]

این نکته بدیهیست که اگر چنین اظهاراتی با پاسخ‌های تحلیلی و تئوریک مواجه نشود، توهم تبدیل به واقعیت خواهد شد...

انتشار چنین سخنانی در ارگان رسانه‌ای دولت نیز محل تأملات جدیست ... خاصّه اینکه اغتشاشات آبان ۹۸ با تصمیم غلط و غیر مسئولانه برخی چهره‌های دولتی بوقوع پیوسته است.

***

احتمال ناپایدار شدن تهران در شورای شهر اصلاح‌طلبان!

"پری بلنده" بر نمی‌گردد آقای خانیکی/ احتمال ناپایدار شدن تهران در شورای شهر اصلاح‌طلبان!

حسن رسولی، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران به تازگی در نطق خود در جلسه شورای شهر اظهار کرده است: باور دارم به پرهیز از پیش‌فرض‌های خوش‌بینانه در شرایط بحران، برخلاف آنچه بارها از سوی برخی از مقامات ارشد کشور بیان شده که بزودی مصیبت به پایان خواهد رسید. بر این اساس نیمه اول سال را دوره بحران کرونا و سپری کردن آثار و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن می‌دانم.

به گزارش جماران، او همچنین می‌گوید: فراموش نکنیم فقط برای تامین هزینه های ضروری نگهداشت شهر ماهیانه ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است. در شش ماه آینده ۲۵ درصد از هزینه های جاری و نگهداشت از طریق فعالیت های کندشده دریافت عوارض حوزه ساخت و ساز و ۷۵ درصد از محل تعاملات با دستگاه‌های حاکمیتی و سران محترم قوا باید تامین گردد. در غیر اینصورت از هم اکنون به خودم، همکاران و مسئولان ارشد کشور هشدار می‌دهم تداوم پایداری شهر فراهم نخواهد شد. [۵]

* در ستاد اصلاحات مباحثی با تأکید بر ناپایدارسازی شرایط کشور و کلانشهرهای ایران به بهانه‌های مختلف در جریان است!

اما آقای رسولی هم باید در جریان باشد که ایشان و دوستانشان نباید در رأی مردم خیانت کنند...

اساساً تأکید بر احتمال ناپایدار شدن پایتخت ایران در یک جلسه علنی شورای شهر چه وجهی داشته است!؟ چرا ناپایداری اشاره شده در دوره صدارت اصلاح‌طلبان مورد اشاره قرار گرفته است؟ و ایضاً مگر نه اینست که نامزدهای اصلاح‌طلب به شورای شهر رفتند تا همین مشکلات را برطرف کنند تا تهران هرگز روی ناپایداری را هم نبیند؟

از سوی دیگر این مسئله هم باید مد نظر باشد که چرا دیگر همکار آقای رسولی یعنی محمدجواد حق‌شناس به تازگی اظهاراتی در بحث این‌همانی بین نظام جمهوری اسلامی و رژیم شاه داشته است!؟ [۶]

ما قضاوت درباره اظهارات رسولی و تأکید خاص او بر تبعات اجتماعی کرونا در کنار اشاره‌اش بر احتمال ناپایداری تهران بزرگ را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم...

قبل از این، سعید حجاریان در اظهاراتی از این گفته بود که به دلیل کرونا، شاهد اغتشاش خواهیم بود. [۷]

***

زنگ خطری برای اختلافات خانوادگی و اختلالات روحی در دوران قرنطینه

"پری بلنده" بر نمی‌گردد آقای خانیکی/ احتمال ناپایدار شدن تهران در شورای شهر اصلاح‌طلبان!

روزنامه همشهری، در شماره یکشنبه گذشته خود گزارش مبسوطی را از اختلافات خانوادگی و اختلالات روحی در دوران قرنطینه به نقل از مقامات مدخل در امور روانشناسی کشور منتشر کرد.

در این گزارش به نقل از سیدحسن موسوی، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی می‌خوانیم: الان بیشتر از یک‌ماه است که اعضای خانواده ناچارند در کنار یکدیگر باشند که این مسئله می‌تواند تبعاتی همچون اختلاف بین زوجین و یا اختلاف بین والدین و فرزندان را به‌دنبال داشته باشد.

بهزاد وحیدنیا، معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور نیز با اشاره به افزایش ۳ برابری تماس با شماره تلفن ۱۴۸۰ صدای مشاور بهزیستی در دوران کرونا، به همشهری گفته است: روزانه ۴ هزار تماس در حوزه‌های مختلف تحصیلی، تربیتی، اختلافات خانوادگی و... با صدای مشاور بهزیستی بر قرار می‌شود که در این دوران شاهد افزایش تماس‌های مربوط به اختلافات بین زوجین بوده‌ایم و ۶۰ درصد تماس‌هایی که با شماره گرفته می‌شود مربوط به حوزه خانواده است. [۸]

*با توجه به طولانی شدن دوره مقابله با کرونا، بروز برخی آسیب‌ها از جمله آسیب‌های فوق و یا مشکلات اقتصادی برای مردم قابل پیش‌بینی بود.

از همین رو توجه به تصمیمات مربوط به قرنطینه و پیوست‌های امنیتی و اقتصادی و اجتماعی این تصمیمات یک ضرورت فوری است.

گفتنیست، رئیس‌جمهور روحانی اخیراً طی سخنانی تأکید کرده است: باید بدانیم صدمات اصلی اقتصادی کرونا متوجه اقشار ضعیف جامعه است و مردم از دولت انتظار دارند که اجازه ندهیم کرونا سلامت و معیشت آنان را نابود کند و این بدان معنا است که هم باید سلامت مردم را حفظ کنیم و هم معیشت و وضعیت اقتصادی آنان را تامین کنیم. [۹]

***

۱_ https://fararu.com/fa/news/۴۳۳۹۴۷

۲_ mshrgh.ir/۹۵۰۹۱۵

۳_ mshrgh.ir/۱۰۴۸۲۵۸

۴_ mshrgh.ir/۱۰۵۸۱۷۳

۵_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-۱۳۹۹۳۹۵

۶_mshrgh.ir/۱۰۵۸۱۷۳

۷_mshrgh.ir/۱۰۵۷۷۸۵

۸_http://newspaper.hamshahrionline.ir/id/۹۷۶۰۱

۹_mshrgh.ir/۱۰۵۸۱۷۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها