در فضا صدا معنا ندارد


در فضا صدا معنا ندارد

صوت به کمک ذرات ماده منتقل می‎شود و در فضا ماده‎ای نیست که بتواند موج صوتی را منتقل کند. در نتیجه صدایی شنیده نخواهد شد.

در فضا صدا معنا ندارد

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، تا اکنون به این فکر کرده اید اگر صدای محیط اطراف خود را نشنوید چه احساسی پیدا می کنید؟ حال فکر کنید سفری هیجان انگیزی دارید که صدایی را نمی شنوید این موضوع حتما برای برخی از افراد جذاب یا عذاب آور خواهد بود.

اما در فضا صدای شنیده نمی شود؛ چراکه صدا یک موج صوتی است، این امواج برای شنیده شدن باید در محیطی منتشر شوند که در آن ماده وجود داشته‌باشد. فرقی هم نمی‎کند این ماده از چه جنسی باشد. می توان گفت: یک سکوت مطلق تمام فضا را فرا گرفته است.

صوت به کمک ذرات ماده منتقل می‎شود یعنی جایی که هیچ ماده‌‏ای وجود ندارد موج صوتی نمی‎تواند حرکت کند و در نتیجه شنیده نخواهدشد. مثل این است که شما و دوستان‎تان صفی تشکیل بدهید و یک توپ را از اول صف تا آخر صف دست‌به‎دست کنید.

بیشتر بخوانید: چالشی سخت، پیش پای ماموریت بازگشت به کره ماه

توپ می‏‌تواند نماینده صوت باشد که از جایی منتشرشده و به وسیله دوستان شما که همان ذره‎های محیط مادی هستید، دست‌به‌دست می‌شود. با این تفاوت که صوت، شکلی از انرژی است و هر چقه جلوتر برود انرژی‌اش کمتر می‎شود؛ برای همین صدای تلویزیون داخل خانه‏‌یتان را خیلی خوب و دقیق می‎شنوید، ولی صدای صحبت‌‏های افراد داخل خیابان برای‎تان واضح نیست.

در فضا خلأ وجود دارد یعنی ماده‎ای نیست که بتواند موج صوتی را منتقل کند. شاید بپرسید پس این همه ستاره و سیاره که در فضا هستند چه؟ مگر آن‎ها ماده نیستند؟ در پاسخ باید گفت: چون فضا بسیار بزرگ و فاصله ستاره‏ ها و سیاره‌ها از هم خیلی زیاد است، محیط‌‏های بین آن‎ها به طور کامل خالی از هر ماده‎ای است و به اصطلاح می‎گویند در فضا خلأ وجود دارد.

در نتیجه موج صوتی نمی‎تواند توسط ذرات ماده دست‌به‌دست شود و هرگز شنیده نمی‎شود، البته این شانس بزرگی است؛ چراکه اگر قرار بود صوت در فضا شنیده شود، به احتمال زیاد همه ما تا کنون از شنیدن صدای انفجار‌های هسته‌ای داخل خورشید کَر شده‌بودیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا