باران به راه‌های عشایری کلات آسیب جدی زد


باران به راه‌های عشایری کلات آسیب جدی زد

مشهد- ایرنا- فرماندار کلات گفت: بارش‌های بهاری امروز یکشنبه در این شهرستان علاوه بر انسداد پنج راه روستایی به نیمی از راه‌های عشایری و مناطق دامداری این شهرستان خسارت وارد کرده است.

مهدی ناصری شامگاه یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: راه‌های ارتباطی روستاهای سنگانه، قلیچ آباد، قره‌تیکان، بابافرجی و مومن آباد در پی بروز سیلاب و انباشت گل و لای تا اطلاع بعدی مسدود شده و امکان تردد در آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: همچنین نیمی از راه‌های دامداری و عشایری شهرستان کلات در محلات و مناطقی که فعالیت ساکنان آن در این فصل دامداری است مسدود شده و یا آسیب جدی دیده و رفت و آمد در آنها مختل شده است.

فرماندار کلات گفت: متاسفانه اداره عشایری سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی برای رسیدگی به این راه ها پاسخگو نیست و از طرفی به دلیل این که مناطق یاد شده در بافت روستایی تعریف نمی‌شوند بنیاد مسکن و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز مسوولیتی در این خصوص قبول نمی‌کنند و در عمل هیچ دستگاهی متولی مسیرهای ارتباطی یاد شده نیست.

ناصری افزود: عشایر شهرستان کلات در دهستان پساکوه بخش زاوین مستقر هستند اما فعالان حوزه دامداری و به اصطلاح محلات دامداری در همه شهرستان توزیع شده اند و در حال حاضر یک چهارم جمعیت ۳۸ هزار نفری کلات در مناطق عشایری و دامداری زندگی می‌کنند.

وی اضافه کرد: در پی بارشهای امروز تعدادی از واحدهای مسکونی فرسوده در برخی روستاها در بخش‌های زاوین و مرکزی همچون روستاهای قلعه نو و چرم تخریب و آسفالت معابر شهری نیز دچار آب شستگی شده است.

اداره‌کل هواشناسی خراسان رضوی پیش از این با صدور اخطاریه ای اعلام کرده بود شدت بارشها طی امروز و فردا ۱۷ و ۱۸ فروردین ماه در این استان افزایش یافته که منجر به بروز روان آب، آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیلها در برخی مناطق خراسان رضوی می‌شود.
مرکز شهرستان ۳۸ هزار نفری کلات در فاصله ۱۵۵ کیلومتری شمال شرق مشهد واقع است و ۱۰ هزار نفر از جمعیت این شهرستان در مناطق شهری و بقیه در مناطق روستایی و عشایری سکونت دارند.

فروردین ماه پارسال هم وقوع سیل در شهرستان کلات به خصوص بخش مرکزی آن موجب تخریب بسیاری از زیرساختهای خدماتی، منازل مسکونی و اماکن عمومی شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش