آخرین شب از پویش معرفی ده‌کتاب با بانوی شاعری که بستری کرونا است


آخرین شب از پویش معرفی ده‌کتاب با بانوی شاعری که بستری کرونا است

کرونا سریع آمد و فراگیر شد و دنیارا به هم ریخت. آنقدر بی‌رحم بود که به بانوی شاعر امشب ما هم رحم نکرد و او را به اسارت برد و مارا مجبور کرد تا در بیمارستان و زیر سرم از او مصاحبه بگیریم.

با هدف مبارزه با افزایش شیوع کرونا و بهره‌مندی از ایام قرنطینه و همچنین جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی و تبدیل این تهدید به فرصت، ما در ایسنا پویش معرفی ده کتاب‌را راه انداختیم و از ابتدای سال جدید، هر روز به سراغ یکی از نویسندگان و شاعران مطرح و توانای قمی رفتیم و از آن‌ها خواستیم تا ده کتاب از میان بهترین کتاب‌هایی که خوانده‌اند را با توضیحی کوتاه معرفی کنند و اولویت خودرا در معرفی کتب، به آثار معاصر اختصاص دهند که طی روزهای گذشته ۱۲ مورد معرفی داشتیم و امشب، آخرین معرفی کتاب‌را با بانوی شاعری که در بیمارستان فرقانی قم، بستری این ویروس منحوس است، به سر خواهیم برد.

در شب آخر از این پویش سراغ یکی از بانوان مطرح شاعر این دیار رفتیم. سیده تُکتَم حسینی متولد ۶ بهمن 69 و صاحب دو کتاب چاپ‌شده به نام های «دوشنبه های کوهی» از نشر سوره مهر و برگزیده جشنواره شعر فجر؛ و همچنین «نارنج مویه‌ها» از نشر فصل پنجم که برگزیده جشنواره کتاب قیصر امین پور شد.

کتاب سوم او با نام «لَیلَت» به هما انتشارات دل در دست چاپ است. وی همچنین کار گزینش اشعار محمد انور بسمل، شاعر فقید افغانستانی در مجموعه شعری با نام «در کوچه‌ی زلف یار»را در کارنامه ادبی خود دارد.

ادامه فهرست ده‌گانه کتب منتخب این بانوی شاعر که در گفت‌وگو با ایسنا معرفی کرد، به اطلاع‌تان می‌رسد؛ حسینی پیش از معرفی کتب تاکید کرد: کتاب خوب بسیار است اما چند کتاب از میان آن‌هایی که خوانده‌ام و آدم‌های آن همیشه با من بوده‌اندرا معرفی می‌کنم.

اول؛ کلید اثر محمود دولت آبادی: که مجموعه‌ای ۱۰ جلدی و بسیار قدرتمند با نثری شاعرانه است. یکی از بزرگترین و معتبرترین کتاب‌های ادبی است و به زبان‌های بسیاری ترجمه شده. داستانی واقعی درباره ی گل‌محمدهاست که بی شک دولت آبادی شاخ و برگ بسیاری به آن بخشیده و به زیبایی آن را روایت کرده است.

دوم؛ سال‌های ابری از علی اشرف درویشیان: مشغول خواندن جلد چهارمش هستم و بسیار دوستش دارم.
قهرمان داستان پسر بچه ایست که در خانواده‌ای فقیر، سنتی و خرافاتی به دنیا می‌آید. در این کتاب با رنج و ترس کودکی تا بزرگسالی «شریف»، همراه می‌شویم.

سوم و چهارم؛ «ترس‌ولرز» و «عزاداران بیل» اثر از غلامحسین ساعدی: فضای این دو کتاب روایت‌هایی به هم متصل است درباره ی اهالی یک روستا. فضای روستایی در اکثر کارهای ساعدی حاکم است. لحن و فضای خاص خودش را دارد و نقدی اجتماعی زیر پوست داستان هایش در حرکت است.
داستان گاو یکی از داستان‌های کتاب عزاداران بیل است که فیلم آن نیز به خوبی و هنرمندی ساخته شده‌است.

پنجم؛ مرگ یزدگرد اثر بهرام بیضایی: «مرگ یزدگرد» یکی از نمایشنامه هایی ست که دوستش دارم و اتفاقا فیلم آن هم ساخته شده. بیضایی قلم توانمند و نقد برنده و زیبایی دارد. از بیضایی باید بسیار خواند.

ششم؛ آوازهای روسی اثر احمد مدقق: زبانی شیرین دارد و داستان جنگ و عشق است. یعقوب جوان شاعری که در راستای جنگ و زندگی تغییر می‌کند و روایت تغییر او مارا با خود همراه می‌کند.

هفتم؛ خاطرات صددرصد واقعی یک سرخ پوست پاره‌وقت، به قلم شرمن الکسی: از نوجوانی می‌گوید که‌ در اردوگاه زندگی می‌کند. کتاب، طنزی روان و خواندنی، و تلخ‌وشیرین دارد.

هشتم؛ بابا لنگ‌دراز اثر جین وبستر: کتابی که همه حداقل به واسطه تماشای کارتون‌های سریالی‌اش می‌شناسید و به شخصه در اندوه فراوان و شادی‌های بیهوده حالم را خوب کرده است.

نهم؛ پیرمرد و دریا به قلم همینگوی: خلسه‌ای که این کتاب دارد را بسیار دوست دارم.

دهم؛ برتری خفیف اثر جف اولسون: این کتاب متفاوت که معرفی می‌کنم داستانی نیست بلکه یاری دهنده‌ی خوبی است برای ذهن و تلاش و برنامه‌ریزی!

طی این ۱۳ شب، مرضیه نفری، حامد حجتی، فاطمه دولتی، علی‌اصغر عزتی‌پاک، محبوبه حاجی ‌مرتضایی، حامد اشتری،سمیه عالمی، محمدغفاری، زهرا کاردانی، حامد جلالی، معصومه میرابوطالبی و اعظم سعادتمند فهرست‌های ده‌گانه خودرا معرفی کردند؛ مجموعه‌هایی که راهنمای مفیدی برای خرید کتاب در نمایشگاه‌ها و مطالعه به شمار می‌آیند و بعضی از آن‌ها چندین بار در در چندین لیست معرفی شد.

خبرگزاری ایسنا، برای سلامتی این بانوی شاعر و تمامی مبتلایان به این ویروس منحوس از درگاه خداوند طلب عافیت می‌کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)