هیچ کدام از برنامه هایمان لغو نشده است/زمان قطعی بینال مجسمه سازی تا یک هفته دیگر مشخص می شود


هیچ کدام از برنامه هایمان لغو نشده است/زمان قطعی بینال مجسمه سازی تا یک هفته دیگر مشخص می شود

رییس انجمن مجسمه سازان ایران با اشاره به ضربه اقتصادی جدی شیوع کرونا به هنرمندان این عرصه، بر برگزاری حتمی بینال مجسمه سازی در زمان مناسب تاکید کرد.

عباس مجیدی، رییس انجمن مجسمه سازان ایران در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج در مورد تاثیر بیماری کرونا بر روند کار این انجمن گفت: متاسفانه در پی همه مشکلات سال گذشته با ظهور بیماری کرونا فضای کاری ما با مشکل جدی روبرو شد و تاثیرات اقتصادی این بیماری بر هنرمندان غیر قابل اغماض است. نه تنها نمایشگاه ها و بسیاری از رویدادها تحت الشعاع این اتفاق قرار گرفته، بلکه گرچه در همین ایام قرنطینه ممکن است افرادی که کارگاهی در منزل داشته باشند توانسته باشند به تولید آثار جدید بپردازند، اما آن دسته از افرادی که باید برای رسیدن به کارگاهشان مسیری را طی کنند و یا شرایط دیگری برای تولید آثار داشته اند با مشکلات اساسی روبرو شده اند.

برنامه هایمان تنها به تعویق افتاده اند

مجیدی در ادامه گفت: با توجه به اینکه جلسات شورای عالی هنرمندان در خانه هنرمندان ایران به دلیل شرایط خاص بیماری کرونا تعطیل شده بود و کلیه فعالیت های آنجا هم همینطور، جلسات و فعالیت های انجمن هم به تبع تعطیل شد اما تاکید می کنم که هیچ کدام از برنامه های ما لغو نشده و تنها متوقف شده است. یکی از این برنامه ها رویدادی به عنوان «پرچم» با میزبانی برج میلاد بود که قرار بود در پانزده فروردین انجام شود که به تعویق افتاده، همینطور رویداد «دو باغ» و برنامه روتین انجمن، «چارسوی خیال». که در اولین فرصتی که مطمئن باشیم می توانیم زمان مشخصی را اعلام کنیم برای برگزاری همه آنها برنامه ریزی کرده و زمان قطعی برگزاری شان را اعلام خواهیم کرد.

وی در مورد آخرین تصمیمات در مورد برگزاری بینال مجسمه سازی افزود: ما در انجمن در آخرین جلسه ای که پیش از عید داشتیم به موضوع دوسالانه پرداختیم و از آنجایی که کلیات سیاست های برگزاری بینال مشخص شده بود و تنها به دلیل انصراف دبیر این دوره، کار با تاخیر روبرو شده بود، تصمیم گرفتیم که برگزاری بینال را به خرداد ماه موکول کنیم. بر این اساس و با توجه به اینکه دبیر اجرایی کماکان به همراهی و همکاری خود با این دوسالانه ادامه می دهد و گروهی از هنرمندان حاضر در بینال، از میان متقاضیان انتخاب شده بودند و عده ای هم به این دوسالانه دعوت شده بودند، در این زمینه مشکلی وجود نداشت.

شاید بینال یک شورای دبیری داشته باشد

مجیدی ادامه داد: در مورد دبیر هم به این موضوع پرداختیم که دو گزینه داریم؛ یکی انتخاب یک دبیر جدید است و یا اینکه احتمالا کار دبیر را به صورت شورایی و توسط اعضای هیات مدیره انجمن پیگیری کنیم.به هر حال تصمیم نهایی در این مورد و حتی در مورد تغییر احتمالی زمان برگزاری در اولین جلسه ای که پس از 23 فروردین و آغاز روند عادی تر کارها برگزار کنیم مشخص می شود.

دوست نداریم در ابتلای مردم به کرونا سهیم باشیم

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه قرار بود بینال در فضای باز باغ کتاب برگزار شود، آیا نیازی به تعطیلی این رویداد هست، اظهار داشت: البته در بینال ما فضای بسته هم خواهیم داشت و تنها بخشی از کارها در فضای باز به نمایش در خواهند آمد؛ ولی به هر حال استقرار آثار در همان فضای باز هم باعث ایجاد تجمعاتی می شود که ممکن است بر ابتلای افراد به بیماری موثر باشد و ما دوست نداریم که در این کار سهیم باشیم و ترجیح می دهیم که با توجه به پروتکل های بهداشتی اعلام شده رسمی فعالیت کنیم.

هنرمندان به خوبی شرایط را درک کرده اند

رییس انجمن مجسمه سازان ایران در پاسخ به این سوال که آیا تهیه فیلم های روند تولید آثار هنری که برای اولین بار بنا بود در این بینال تولید و عرضه شود هم متوقف شده است گفت: برای نمایش روند تولید اثر هنری به دو شکل برنامه ریزی شده بود. یکی از آنها انجام بخشی از کار در محل نصب مجسمه بود البته نه شبیه آنچه که در سمپوزیوم ها رخ می دهد بلکه اسمبل کردن قطعاتی که از پیش آماده شده در حضور مردم بود و دیگری، ضبط تصاویر خلق اثر در آتلیه ها و کارگاه ها بود که فعلا با توجه به شرایط بوجود آمده متوقف شده است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه تا جایی که ما درجریان هستیم هنرمندان هم به خوبی شرایط را درک کرده و با صبوری با ما برخورد کرده اند و احتمالا در ادامه مسیر مشکلی نخواهیم داشت.

مجیدی در پاسخ به این سوال که آیا اسپانسرهای بینال کماکان بر سر وعده های خود هستند گفت: خوشبختانه تا امروز کسی عقب نکشیده و حرف خود را پس نگرفته است و امیدواریم که در آینده هم مشکلی پیش نیاید.

تا کنون حمایت خاصی از اعضای ما در مقابل کرونا نشده است

رییس انجمن مجسمه سازان ایران در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات حمایتی خاصی برای اعضا از طریق انجمن انجام شده گفت: ما انجمن مستقلی هستیم که برخی از کارها همچون تمدید عضویت ها و تبادلات و مطالباتی از سازمانهایی همچون شهرداری و ارشاد را پیگیری می کنیم؛ اما اینکه بتوانیم در قالب یک حمایت یا سوبسید ویژه این ایام برای اعضا کار خاصی انجام دهیم، تا کنون میسر نشده و کسی حمایتی از ما نداشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق