بیمارستان سیار سپاه در غرب آسیا بدیل ندارد


بیمارستان سیار سپاه در غرب آسیا بدیل ندارد

بیمارستان سیار نیروی زمینی سپاه از نظر تامین امکانات بهداشتی، تخصصی، فنی و لجستیکی و پشتیبانی تا یک ماه نیازی به حمایت مجموعه بیرونی خود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دکتر علیرضا زالی در حاشیه بازدید از بیمارستان سیار ۵۰۰ تختخوابی آیت الله صدوقی نیروی زمینی سپاه پاسداران که برای درمان بیماران کرونایی در منطقه شرق تهران مستقر شده است در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: از نظر سرعت استقرار این بیمارستان شاهد رکوردی جدید بوده ایم و کمتر از ۲۴ ساعت همه تشکیلات این بیمارستان برپا شده است.

وی گفت: مجموعه تخت‌های اختصاص یافته بیمارستانی و بخش‌های مراقبتی و بینابینی بالغ بر ۵۰۰ تخت است که ۳۰ مورد از تخت‌ها به بخش مراقبت‌های ویژه اختصاص دارد.
رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران، انعطاف پذیری فضا‌های درونی بیمارستان‌ را از دیگر ویژگی‌های این بیمارستان سیار خواند و افزود: متناسب با نیاز بیماران می‌توان در این بیمارستان تغییر کاربری داد و ما اکنون که در بحث عفونت حاد تنفسی مرتبط با بیماری کرونا هستیم شاهدیم که این بیمارستان در تطابق با نیاز بیماران حاد تنفسی فراهم شده و تقریباً همه نیاز‌های یک بیمارستان عمومی در اینجا لحاظ شده است و حتی سی تی اسکن و ام آر آی سیار و رادیولوژی پرتال هم دارد.
دکتر زالی گفت: درون این بیمارستان سیار سیستم هوشمندی استفاده می‌شود که به دلیل حمایتی که از سیستم مخابراتی ویژه بیمارستان فراهم شده است همه فرآیند‌های درون بیمارستانی به صورت دیجیتال و الکترونیک قابل ردیابی است و نیازی به کار فیزیکی نیست.

رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران افزود: این بیمارستان با توجه به امکاناتی که دارد می‌تواند امکانات پزشکی از راه دور را فراهم کند و بیمارستان طوری طراحی شده است که از نظر نیاز‌های بهداشتی، تخصصی، فنی و لجستیکی و پشتیبانی تا یک ماه نیازی به حمایت مجموعه بیرونی خود از جمله بیمارستان‌های مادر و پشتیبان‌ها ندارد.
دکتر زالی با اشاره به این که همه استاندارد‌های اعتباربخشی در این بیمارستان لحاظ شده است، گفت: در این بیمارستان شاهد داروخانه، آزمایشگاه و رادیولوژی و همچنین سی تی اسکن و ام آر آی هستیم که همزمان همه نیاز‌های بیماران تنفسی را فراهم می‌کند.
وی افزود: وجه ممتاز این بیمارستان اختصاص ۳۰ تخت به بخش مراقبت‌های ویژه است که از شرایط استاندارد و کیفیت بالایی برخوردار است و کاملاً می‌تواند بیماران بدحال را هم ارائه خدمت دهد.
رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران، سرعت عمل، دقت و نیروی انسانی آموزش دیده را از دیگر ویژگی‌های این بیمارستان سیار خواند و گفت: این بیمارستان علاوه بر بخش لجستیکی در زمینه تأمین نیروی انسانی و تخصصی خودکفاست و اگر چه بیمارستانی سیار است، اما قواره و شخصیت یک بیمارستان جنرال را به خود گرفته است و از نظر نیروی انسانی و سرعت عمل، کارآیی، اثربخشی، وجود فضا‌های پشتیبان و ارائه خدمات با کیفیت بالا در منطقه غرب آسیا بدیل ندارد.
فرمانده بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه پاسداران هم در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: از آغاز شیوع بیماری کرونا همه توانمندی‌های تخصصی نیروی زمینی سپاه در اختیار مردم قرار گرفت که از جمله آن بیمارستان‌های سیار است که از نظر نیروی انسانی، تجهیزات و تعداد تخت بستری و انعطاف پذیری سامانه‌ها می‌توان به همین بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی شهید آیت الله صدوقی اشاره کرد.
سردار سرتیپ احمد اخوان مهدوی افزود: ما در راهبردی که تعریف کرده ایم در افق ۱۴۰۴ جزو ۵ کشور برتر دنیا در دقت، سرعت و بهره برداری از سامانه‌های سیار خواهیم بود.
وی گفت: این بیمارستان سیار که براساس نیاز، عملیاتی می‌شود هم اکنون برای درمان بیماران کرونایی طراحی شده است و توانستیم ۳۰ تخت مراقبت‌های ویژه را در این بیمارستان تجهیز کنیم و همه نیرو‌های این بیمارستان آموزش‌های لازم را دیده اند و همه پروتکل‌های تخصصی وزارت بهداشت در این بیمارستان کاملاً پیاده شده است.
فرمانده بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه پاسداران افزود: فعلاً شرایط به گونه‌ای است که تخت‌های بیمارستان‌های عمومی تهران جوابگوی بیماران کرونا هست، اما هر زمان که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نیاز کند ما آماده پذیرش بیماران در این بیمارستان سیار هستیم.
سردار اخوان گفت: در کنار این بیمارستان سیار ۳ نقاهتگاه نیز در نظر گرفته شده است که همین ظرفیت می‌تواند به افزایش ظرفیت پذیرش بیماران کمک کند و با این اقدام در این بیمارستان سیار ۳ مرحله پیش بیمارستانی، بیمارستانی و پس بیمارستانی محقق شده است.

بازدید دکتر زالی از بیمارستان سیار نیروی زمینی سپاه

رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران از بخش‌های مختلف بیمارستان سیار ۵۰۰ تختخوابی شهید آیت الله صدوقی نیروی زمینی سپاه بازدید کرد.

این بیمارستان در حوادث غیر مترقبه از جمله سیل و زلزله خدمات رسانی می‌کرده است که این بار برای خدمت رسانی به بیماران مبتلا به کرونا استقرار یافت.
علاوه بر این بیمارستان، بخش پیش بیمارستانی و همچنین پس بیمارستانی هم که شامل سه نقاهتگاه است از بدو ورود بیماران کرونایی تا گذراندن دوره نقاهت پس از بهبودی را پوشش می‌دهد.
با شیوع بیماری کرونا در استان قم این بیمارستان سیار در این استان مستقر شد و هم اکنون به تهران برای خدمت رسانی به بیماران کرونایی منتقل شده است.
این بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی، ۳۰ تخت مراقبت‌های ویژه هم دارد که شامل ۲ اتاق عمل، سی تی اسکن سیار، ام آی آر سیار، رادیولوژی، آزمایشگاه و داروخانه است که همه این بیمارستان به صورت تمام کانکسی است.
رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران پس از بازدید از بخش‌های مختلف این بیمارستان گفت: همه استاندارد‌های یک بیمارستان ثابت در این بیمارستان سیار وجود دارد و بسیاری از اقدامات آن به صورت دیجیتالی انجام می‌شود.
دکتر علیرضا زالی افزود: این بیمارستان به لحاظ امکانات و تجهیزات تا یک ماه نیاز به هیچ گونه پشتیبانی ندارد و همه خدمات مورد نیاز بیماران کرونایی در آن قابل ارائه است.
معاون بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه هم با اشاره به ویژگی‌های سیار این بیمارستان گفت: سی تی اسکن سیاری که در این مکان تعبیه شده است هیچ مشابهی در کشور ندارد.
سردار سرتیپ احمد اخوان مهدوی افزود: ما جدای از این بیمارستان ۳ نقاهتگاه ویژه خواهران و برادران هم در همین مکان مستقر کرده ایم که بعد از ترخیص بیماران از این بیمارستان سیار در این نقاهتگاه‌ها دوره نقاهت خود را می‌گذرانند.
وی گفت: هر زمان که ستاد مقابله با کرونا استان تهران اعلام نیاز کنند آماده پذیرش بیماران کرونایی هستیم، اما ظاهراً خوشبختانه هنوز وضعیت تخت‌های بیمارستانی تهران تکمیل نشده است.
این بیمارستان سیار به لحاظ این که برای حوادث غیر مترقبه طراحی شده است حتی از امکاناتی همچون نانوایی و آشپزخانه هم برخوردار است.
هم اکنون مشابه این بیمارستان سیار، اما با ظرفیت تخت کمتر در شهرستان‌های گرگان، کاشان و بابل آماده خدمت رسانی به بیماران کرونایی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در