ویروس کرونا؛ فرصت شناسایی بیشتر زمین لرزه‌ها با کاهش سروصدای انسانی


ویروس کرونا؛ فرصت شناسایی بیشتر زمین لرزه‌ها با کاهش سروصدای انسانی

دانشمندانی که بر روی ارتعاشات سطح زمین مطالعه می‌کنند قرنطینه را فرصتی برای شناسایی زمین لرزه‌های بیشتر عنوان کردند.

ویروس کرونا؛ فرصت شناسایی بیشتر زمین لرزه‌ها با کاهش سروصدای انسانی

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، داده‌های جمع آوری شده توسط سازمان زمین شناسی انگلیس از لرزه نگار‌ها در لندن کاهش میزان سر و صدا با کاهش فعالیت‌های انسانی را نشان می‌دهد.

به گفته کارشناسان این تغییر در سطح ارتعاشات پس زمینه نتیجه مستقیم اقداماتی از قبیل ماندن در خانه و قرنطینه است. دستگاه‌های ثبت امواج لرزه‌ای، ارتعاشات را در پوسته زمین شناسایی می‌کنند و همینطور صدای ناشی فعالیت و تکاپوی صنایع و ترافیک را که معمولا در این موارد میزان فرکانس صدای بالاتری را نشان می‌دهند. روند‌های مشابهی هم در پاریس، بروکسل، لس آنجلس و اوکلند مشاهده شده است.

ویروس کرونا؛ فرصت شناسایی بیشتر زمین لرزه‌ها با کاهش سروصدای انسانی

طبق داده‌های این دستگاه‌ها در این مرکز طی چند هفته گذشته در جریان اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در کشور‌های مختلف جهان، میزان سر و صدای ثبت شده بسیار کمتر از حالت عادی بوده است.

دانستن این نکته شاید خالی از لطف نباشد که دستگاه‌های لرزه نگار در زمان‌های متفاوت امواج متفاوتی را ثبت می‌کنند مثلا هنگام باران این صدا‌ها در پایین‌ترین حالت ممکن خود قرار دارند، اما مثلا هنگام برگزاری یک مسابقه دو، به خوبی می‌توان صدا‌های ناشی از دویدن را در سطح زمین ثبت کرد که طبق گزارش استفان هیکس یکی از دانشمندان این حوزه، در هفته اخیر زمین شاهد کاهش متوسط سر و صدا‌های لرزه‌ای در طول روز بوده است.

بیشتر بخوانید: تعجیل کشور‌ها در لغو قرنطینه موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا می‌شود

به اعتقاد این کارشناس، اجرای طرح فاصله اجتماعی می‌تواند امکان شناسایی زمین لرزه‌ها در مقایسه سطح صوتی بدون فعالیت‌های انسانی را فراهم کنند. با شناسایی نقاط صوتی ایجاد شده از سوی انسان‌ها و حذف آن از داده‌ها می‌توان زمین لرزه‌های ضعیف‌تر و دوردست را بهتر شناسایی کرد. البته تنها صدای انسان نیست، باد و اقیانوس نیز باعث ایجاد سر و صدا می‌شوند و با جدا کردن انسان از معادله می‌توان صدا‌های طبیعی دیگر را نیز طبقه بندی کرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل