8500 هکتار از اراضی قیروکارزین برای مبارزه با آفت ملخ پایش شد


8500 هکتار از اراضی قیروکارزین برای مبارزه با آفت ملخ پایش شد

شیراز-ایرنا-مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین،گفت: اکیپ‌های ردیابی و مبارزه با ملخ صحرایی با هدف شناسایی و مقابله با این آفت، مبادرت به پایش بیش از هشت هزار و 500 هکتار از اراضی ملی و قابل کشت این شهرستان کردند.

مهدی همتی، روز شنبه با اشاره به هجوم ملخ صحرایی از دوازدهم اسفندماه ۹۸ به شهرستان قیروکارزین ،افزود: با توجه به ارزیابی‌های انجام شده، ۲۱۲ هکتار از اراضی پایش شده این شهرستان نیاز به مبارزه شیمیایی با ملخ صحرایی بالغ را داشته که به خوبی اقدامات لازم در این زمینه انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه سمپاشی‌ها با مشارکت فعالانه باغداران و کشاورزان مناطق آلوده انجام شده است، اظهار داشت: بیش از ۲۰۰ لیتر سم "دلتامترین" مورد نیاز تهیه و برای مبارزه به صورت رایگان در اختیار اکیپ‌های سمپاشی قرار گرفت که با نظارت کارشناسان مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته همتی، چهار منطقه حاجی آباد، دشتک سیاه، رودخانه باز و زاخرویه قیروکارزین در پنج مرحله از ملخ‌های مهاجم پاکسازی شده‌اند که با بررسی‌های انجام شده، مبارزه با این آقت موفقیت‌آمیز بوده است.

همتی، با اشاره به اینکه بعد از آخرین مرحله مبارزه با ملخ صحرایی در اواخر اسفندماه ۹۸، ریزش جدیدی در قیروکارزین گزارش نشده،است، گفت: مناطق مستعد احتمالی برای ظهور پوره‌های ملخ از جمله حاشیه رودخانه و اراضی با خاک‌های بافت سبک به طور مستمر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه در پی هجوم ملخ‌ها خسارتی به اراضی زراعی و باغی این شهرستان وارد نشده، بیان داشت: با برنامه ریزی‌های منسجم ابلاغی از طرف سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و مدیریت حفظ نباتات، مبارزه علیه این آفت به خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: به دستور فرماندار شهرستان قیروکارزین نیز با تمام توان نیروی انسانی، ادوات سمپاشی و امکانات خودرویی سبک و سنگین دستگاه‌های دولتی برای مبارزه با هجوم گسترده احتمالی ملخ صحرایی در آماده باش کامل قرار دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین اضافه کرد: اکیپ‌های ردیابی ملخ صحرایی به صورت ویژه نقاط حساس شهرستان را رصد می‌کنند و در صورت مشاهده هر گونه وضعیت غیر عادی از ملخ، سریعا اطلاع رسانی می‌کنند و اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

همتی افزود: هیچ محصول زراعی یا باغی از خطر هجوم و خسارت ملخ صحرایی مصون نیست، از این رو کشاورزان و باغداران باید نسبت به بازدید مزارع و باغ‌های خود، دستکم در ۲ نوبت صبح و عصر اقدام کنند.

وی همچنین تاکید کرد: عموم مردم نیز در صورت مشاهده دسته‌های ملخ صحرایی با شماره تلفن ۱۵۰۴ تماس گرفته و یا به نزدیک‌ترین مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

شهرستان قیروکارزین به مرکزیت قیر در فاصله ۱۶۹ کیلومتری جنوب غرب شیراز واقع است.

موج جدید ملخ‌های صحرایی از شامگاه دوم اسفند ۹۸ وارد جنوب فارس شد که بنابر اعلام مسوولان جهاد کشاورزی این استان، حجم آن ۱۰ برابر حمله پارسال ملخ‌های صحرایی به کشور است.

ملخ‌های زرد رنگ صحرایی (دریایی)، گروهی از ملخ‌های پرنده هستند که بزرگی آنها به ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد و در زمره مضرترین حشرات به شمار می‌آیند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(اینفوگرافیک) تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی