تصویربرداری از ویروس کرونا توسط دانشمندان هندی

دانشمندان با استفاده از 'میکروسکوپ الکترونی عبوری'(TEM)، توانستند تصویری از ویروس کرونا به دست آورند. این تصویر از نمونه سواب گلو اولین بیمار شناسایی شده مبتلا به ویروس کرونا در هند گرفته شده است.

دانشمندان" شورای تحقیقات پزشکی هند"( Indian Council of Medical Research) در مطالعه اخیرشان توسط یک میکروسکوپ پرقدرت موفق به تصویر‌برداری از ویروس کرونا (corona) شدند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، حدود دو ماه است که افراد زیادی در دنیا به" کووید- ۱۹"( COVID- ۱۹) مبتلا شده اند و تا به حال این ویروس جان هزاران نفر را در سراسر جهان گرفته است. حال دانشمندان هندی در آخرین مطالعاتشان این ویروس مرگبار را توسط میکروسکوپ پرقدرت مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و از آن تصویر‌برداری کردند.

دانشمندان طی این مطالعه با استفاده از" میکروسکوپ الکترونی عبوری"( TEM)، توانستند تصویری از ویروس کرونا بدست آورند. این تصویر از نمونه سواب گلو اولین بیمار شناسایی شده مبتلا به ویروس کرونا در هند گرفته شده است.

میکروسکوپ الکترونی عبوری یا TEM نوعی میکروسکوپ الکترونی است که در آن پرتویی از الکترون ها از یک نمونه فوق العاده نازک عبور می کنند و در اثر تعامل الکترون های عبوری با نمونه تصویر تشکیل می شود.

بعد از آن عکس بر روی یک ابزار تصویر ساز مثل یک صفحه نمایش فلورسنت، یا یک لایه از فیلم عکاسی متمرکز و بزرگ نمایی شده، یا توسط یک حسگر مانند یک" دستگاه بارجفت شده"( Charge- coupled device, CCD) که نوعی سنسور تصویر‌برداری می باشد آشکار می گردد. میکروسکوپ الکترونی عبوری قادر به تصویربرداری با وضوح قابل توجهی بالاتر از میکروسکوپ نوری است و علت آن کوچک تر بودن طول موج الکترون ها نسبت به طول موج نور است.

دانشمندان هندی مجموعا هفت ذره" ویروس لکه دار منفی"( negative- stained virus particles) را که دارای خصوصیات ذرات کروناویروس در نمونه بودند را نیز آزمایش کردند.

تصاویر بیانگر این است که ویروس شکلی گرد دارد که ساختارهایی ساقه مانند از اطراف آن بیرون زده اند.

یافته های این مطالعه در مجله" IJMR" منتشر شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی