باغداران سمیرمی بهداشت را در شرایط کرونایی رعایت کنند


باغداران سمیرمی بهداشت را در شرایط کرونایی رعایت کنند

اصفهان- ایرنا- دبیر خانه کشاورز سمیرم از باغداران و کشاورزان این شهرستان خواست پروتکل‌های بهداشتی و حفاظتی را در شرایط کرونایی رعایت کنند.

سید محمود داودی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: همزمان با فروردین ماه فعالیت‌هایی اولیه باغی و کشاورزی آغاز می‌شود اما امسال با شیوع ویروس کرونا این فعالیت‌ها باید محدود شده و به رعایت بهداشت انجام گیرند.

به گفته وی فعالیت‌های تجمعی و گروهی برای کاشت نهال، هرس، پاکنی درختان و دیگر کارهای کشاورزی خطر آفرین است و کشاورزان باید با رعایت فاصله در حین انجام کار این موارد را در نظر

بگیرند.

دبیر خانه کشاور سمیرم با بیان اینکه باغدارانی که نیاز به چند کارگر دارند باید کارهای کشاورزی با به گونه ای مدیریت کنند که بین کارگران و روزهای کاری تقسیم کار شود و برای زمینها و باغهای وسیع و بزرگ نیز فاصله هر کارگر با کارگر بعدی بیشتر از دو تا سه متر باشد.

داودی با بیان اینکه باغداران حتی‌المقدور ماسک و دستکش برای کارگرها تهیه کنند، ادامه داد: ضد عفونی کردن ابزار و لوازم کشاورزی مانند بیل، کلنگ، اره، تیلر و تراکتورها در این روزها ضروری است.

وی تصریح کرد: مسیرهای دسترسی تعدادی از مزارع و باغ‌های سمیرم با توجه به شیوع کرونا مسدود شده‌اند و دسترسی به آنها با خودرو ممکن نیست.

فعال بخش کشاورزی سمیرم با اشاره به تعدد طبیعت گاه‌ها، باغ‌ها و کوه‌های اطراف این خطه کوهستانی، افزود: بهار فصل برچیدن علف‌ها و سبزی‌های کوهی است اما مردم در این شرایط بهتر است در خانه بمانند و صبر کنند تا شرایط بهتر شود.

داودی خاطرنشان کرد: علاوه بر این جمعیت عشایر و دام‌هایشان به مرور وارد شهرستان می‌شوند و در مراتع و دامنه کوه‌ها اتراق می‌کنند که همین امر اگر با تردد و رفت و آمد مردم عادی به کوه، دشت و بیابان همراه شود یک هشدار برای این ایام است.

دبیر خانه کشاورز سمیرم گفت: با وجود بارندگی‌های هفته گذشته زمین همچنان خیس و نمدار است و حرکت در کوهساران به مراتع و پوشش گیاهی آسیب می‌رساند، بنابراین باید صبور بود و در این شرایط تا حد امکان رفت و آمد نکرد.

رییس اداره منابع طبیعی سمیرم از مردم سمیرم خواست، با توجه به اینکه فصل کشاورزی و نوبرانه‌های کوهی در راه است برای استفاده از این علف‌ها و انجام امور کشاورزی عجله نداشته و برنامه های خود را به بعد از عبور از بحران شیوع ویروس کرونا موکول کنند.

هر سال در فصل بهار گروه‌هایی از مردم و حتی افراد و گروه‌هایی از روستاها و شهرهای استان‌های همجوار سمیرم برای جمع‌آوری علف‌های کوهی و داروهای گیاهی به سمت ارتفاعات و کوهستان های این خطه حرکت می‌کنند و اداره منابع طبیعی نیز با وجود وسعت و پراکندگی زیاد طبیعت و دشت‌های سمیرم، با بخشی از این متخلفان و آسیب زنندگان به پوشش گیاهی و مرتعی برخورد می‌کند.

۲۰ نفر تا به امروز در سمیرم به کووید ۱۹ مبتلا شده اند. در ۴۸ ساعت اخیر هیچ مورد جدید و مشکوکی در این شهرستان ثبت نشده و ۱۰ نفر مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در بخش و آی سی یو بیمارستان سیدالشهدا(ع) این شهر بستری هستند که تست کرونای ۲ نفر از آنها منفی اعلام شده است.

شهرستان سمیرم با چهار محدوده مطالعاتی(دشت) قبر کیخا، سمیرم، وردشت و کُمه جزو حوضه آبریز کارون بزرگ در جنوب کشور محسوب می‌شود.

این خطه کوهستانی، دارای ۱۸ هزار هکتار باغ، ۱۵ هزار هکتار زمین زراعی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل های طبیعی است.

شهرستان سمیرم با اشتغال ۹۶ درصدی مردم در بخش کشاورزی، در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان در ضلع شمالی ارتفاعات دنا و زاگرس میانی واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات تازه از مرگ 6 کارگر در آتش سوزی شرق تهران