ساخت قوی‌ترین ابرایانه جهان با با قدرت پردازشی GPU برای درمان کرونا


ساخت قوی‌ترین ابرایانه جهان با با قدرت پردازشی GPU برای درمان کرونا
مدیران Folding@Home اعلام کردند اولین پروژه محاسباتی توزیع شده به این گستردگی برای شبیه‌سازی دینامیکی مولکولی در جهان است. اکنون، محققان این پروژه می‌توانند با قدرت پردازشی ۱ اگزافلاپی به دست آمده، روی روش‌های درمانی و مبارزه با ویروس COVID-۱۹ کار کنند.

یک میلیون کاربر اینترنت (Internet) در سراسر دنیا تصمیم گرفتند قدرت پردازشی GPU کامپیوتر خانگی خود را با هم ادغام کنند تا سریعتر شیوه های درمانی برای مبارزه با ویروس کرونا یافت شود.

این یک میلیون کاربر می خواهند تحت پروژه ای به نام Folding@ Home کامپیوتر های خود را کلاستر کنند. Folding@ Home یک پروژه توزیع شده محاسباتی برای شبیه سازی پویای پروتئین (Protein) ها است.

مدیر پروژه Folding@ Home روز ۳۱ مارس در توییتی ذکر کرد :« اینک بیش از ۱ میلیون دستگاه روی@ foldingathome در حال پردازش اطلاعات هستند.»

در این توییت به تعداد دقیق پی سی های شرکت کننده در این پروژه اشاره ای نشده است، ولی انویدیا در وبلاگ خود اشاره می کند بیش از ۴۰۰ هزار گیمر اقدام به ادغام منابع GPU خود روی پروژه ابررایانه Folding@ Home کردند.

طبق گفته شرکت انویدیا، ادغام این تعداد پردازنده گرافیکی به طور بالقوه میتواند قدرت پردازشی ابررایانه Folding@ Home را به یک اگزافلاپ برساند؛ بیش از یک quintillion( عدد یک با ۱۸ صفر به توان ۲) عملیات ممیز شناور در ثانیه که آنرا تبدیل به قوی ترین ابررایانه جهان می کند.

ساخت قوی ترین ابرایانه دنیا

برای مقایسه، ابررایانه سامیت( Summit) که در نوامبر ۲۰۱۹ بعنوان قوی ترین ابررایانه دنیا معرفی شده است؛ قدرت پردازشی معادل ۱۵۰ پتافلاپ یا ۰.۱۵ اگزافلاپ دارد.

مدیران Folding@ Home اعلام کردند اولین پروژه محاسباتی توزیع شده به این گستردگی برای شبیه سازی دینامیکی مولکولی در جهان است. اکنون، محققان این پروژه میتوانند با قدرت پردازشی ۱ اگزافلاپی به دست آمده ، روی روش های درمانی و مبارزه با ویروس COVID- ۱۹ کار کنند.

روش های درمانی و پیش بینی شده زیادی برای تعیین ساختار پروتئین ها در درمان بیماری کرونا وجود دارد. اگرچه بسیاری از ابررایانه های جهان در آزمایشگاه های تحقیقاتی قدرت پردازشی بالایی دارند، ولی فقط می توانند یک شرایط یا ایمیج از پروتئین (Protein) در حالت عادی را نمایش دهند.

پروتئین ها دارای وضعیت ها و اشکال متحرک زیادی هستند و دانشمندان می خواهند بطور عملی و واقعی شکل یک پروتئین را مشاهده کنند؛ کاری که امیدوار هستند در پروژه Folding@ Home تحقق پیدا کند.

ساخت قوی‌ترین ابرایانه جهان با با قدرت پردازشی GPU برای درمان کرونا

هر شبیه سازی مولکول های پروتئینی شبیه به خرید یک بلیط بخت آزمایی است. اگر بتوانید بلیط های بخت آزمایی بیشتری بخرید؛ شانس شما افزایش پیدا می کند.

همکاری میلیون ها کاربر برای شکست کرونا

به طور کلی پروژه Folding@ home برای شبیه سازی و تحقیق درباره مشکلات پزشکی راه اندازی شده است. این پروژه پیش تر روی بیماری هایی مانند بیماری آلزایمر (Alzheimer's disease)، سرطان و ابولا تمرکز داشت که اکنون با توجه به شیوع بیماری همه گیر کرونا بسوی COVID- ۱۹ تغییر مسیر داده است.

در این پروژه بیش از ۱۱ ازمایشگاه مختلف با هم همکاری دارند و بسیاری از سازمان ها از آنها حمایت کرده تا سریعتر به نتایج مثبت و امیدوارکننده ای در مورد درمان بیماری کرونا برسند.

این پروژه منابع سخت افزاری پردازشی خود را از میلیون ها کاربر و پی سی در سراسر دنیا عاریت گرفته است. کاربران داوطلب، نرم افزار های تخصصی مشخصی را روی پی سی خود نصب و از این طریق قدرت GPU کامپیوتر خود بسوی این پروژه گسیل می کنند.

پروژه Folding@ home تنها تلاش برای یافتن روش های درمانی بیماری کرونا نیست. اخیرا، سازمان بهداشت جهانی گزارش داده بسیاری از شرکت های غول دنیای فن آوری مثل اوراکل، آی بی ام، مایکروسافت (Microsoft) و ... نیز پلتفرم هایی توزیع شده و مبتنی بر بلاک چین منبع باز برای تحقیق روی این ویروس راه اندازی کردند.

زمان به ثمر نشستن این تحقیقات مشخص نیست، ولی قطعا انقلاب جدیدی در همکاری کاربران سراسر جهان روی اینترنت (Internet) برای یک هدف واحد شکل گرفته است. میلیون ها کاربر می خواهند نشان بدهند اگر با هم متحد شوند؛ از هر چالش و ویروسی قوی تر هستند.

bartarinha.ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در