معاون علوم پزشکی ایلام: سرانجام کرونا به رفتارهای ما بستگی دارد


معاون علوم پزشکی ایلام: سرانجام کرونا به رفتارهای ما بستگی دارد

ایلام - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: سرانجام و وضعیت بیماری کرونا و کنترل این اپیدمی تا حدود زیادی به چگونگی رفتارهای ما بستگی دارد.

جمیل صادقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اولین مبتلایان این بیماری در استان از اوایل اسفند ۹۸ شناسایی شدند و هم اکنون این بیماری تعداد زیادی از مردم استان را مبتلا کرده و تعدادی نیز فوت شده اند.

وی با بیان اینکه ۲ عامل مهم در کنترل این همه گیری تاثیر دارد، افزود: بیمارانی که دارای علایم می‌شوند با رعایت مسائل بهداشتی، شستن مرتب دست ها و ماسک زدن بیماری خود را پنهان نکنند چرا که این بیماری هیچ انگی ندارد و شبیه یک سرماخوردگی است.

شناسایی بیماران نخستین گام در مبارزه با کرونا

وی تاکید کرد: اگر افراد دارای علامت، سریعتر تشخیص داده شوند و درمان و ایزوله در خانه (یا همان قرنطینه در دیدگاه مردم) انجام شود، باعث کاهش انتقال بیماری به خانواده و دوستان خود خواهند شد و این بزرگترین خدمت به است.

صادقی فر یادآور شد: لازم به ذکر است با شروع همه گیری این بیماری، اقدامات لازم برای شناسایی بیماران و قرنطینه کردن افراد در تماس با این بیماران شروع شده است و تعداد قابل توجهی از این افراد در قرنطینه خانگی به سر می‌برند که امیدواریم این افراد به خاطر خانواده، دوستان و سایر مردم، قرنطینه خانگی را رعایت کنند.

گام دوم رعایت فاصله اجتماعی توسط افراد سالم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رییس مرکز بهداشت ایلام گفت: عامل دوم اینکه مردم و افراد غیر مبتلا نیز فاصله در اجتماع را رعایت کنند چرا که برخی افراد علائم خفیفی دارند و ممکن است خود را بیمار ندانند، لذا در میهمانی ها، مغازه ها و سایر اجتماعات حاضر می‌شوند و ناخواسته باعث آلوده کردن دیگران می شوند.

وی تاکید کرد: با رعایت فاصله فیزیکی در خانه و در صورت خروج از خانه برای کار ضروری، با عدم لمس محیط و شستن دستها با آب و صابون تا حدود زیادی سلامتی فرد و خانواده تضمین می شود.

شدت همه گیری کاهش می یابد اما خاموش نمی شود/بازگشت همه گیری طی سه هفته

دکتر صادقی فر افزود: این اقدامات می تواند شدت همه گیری را کاهش دهد اما خاموش نمی کند و به محض بازگشت رفتارهای ما به حالت عادی طی سه هفته، مجددا همه گیری شدید خواهد شد، پس این اقدامات باید به مدت چند هفته به صورت کامل و ادامه دار توسط همه ما رعایت شود تا چرخه انتقال ویروس مختل شود.

دکتر صادقی فر یادآور شد: با رعایت افراد طی این مدت بخش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سراسر استان مشغول به غربالگری جمعیت، ارائه آموزش های لازم، پیگیری اطرافیان و افراد در تماس با بیماران و ویزیت افراد دارای علائم در مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته سراسر استان خواهد بود و بخش درمان نیز با سرعت بخشیدن به تشخیص بیماران و بستری و درمان موارد مبتلا تلاش می کند تا منبع عفونت کاهش یابد.

مشاوره به مردم از طریق سامانه ۴۰۳۰

وی تاکیدکرد: شهروندان می توانند با شماره گیری ۴۰۳۰ یا مراجعه به سامانه www.salamat.gov.ir علائم خود را ذکر کنند تا همکاران سیستم بهداشتی در صورت نیاز با آنها تماس گرفته و بدون نیاز به خروج از منزل به آنها مشاوره بدهند.

به گفته دکتر صادقی فر، تنها با جامع عمل کردن و رفتار درست می توان سرعت انتشار این ویروس خطرناک را کاهش داد، کنترل این همه گیری به همدلی، همبستگی و رعایت اصول بهداشتی توسط همه ما بستگی دارد چرا که هم اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم تا مسوولیت پذیری و تعهد خود را به عنوان یک ایلامی صاحب ریشه و پیشینه بلند به همگان نشان دهیم و در آینده نزدیک و در فصل بهار شکست کرونا را با هم جشن بگیریم.

بیماری کرونای جدید (کووید ۱۹) از طریق تماس با بیمار و ذرات تنفسی او به دیگران منتقل می‌شود.

علائم آن سرفه خشک، گلودرد، تنگی نفس، تب، سردرد، خستگی و درد بدن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها