شکل گیری بسیج عمومی برای مبارزه با کرونا


شکل گیری بسیج عمومی برای مبارزه با کرونا

یک بسیج عمومی و مشارکت برای مقابله با کرونا ویروس و قطع زنجیره انتقال این بیماری شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، عصمت پناهی: فراگیری و شیوع کووید ۱۹ در سطح کشورهای دنیا و ایران، اعلام روزانه تعداد مبتلایان به کرونا ویروس، سرعت شیوع بیماری، نحوه ابتلا و تعطیلی بسیاری از مشاغل و کسب و کارها، خانه نشینی،‌ اجرای طرح قرنطیه یا فاصله گذاری اجتماعی و اختصاص حجم زیادی از اخبار و برنامه های رسانه ها به موضوع اپیدمی ویروس کرونا باعث شده است تا ترس و استرس افراد جامعه را دربر بگیرد. این درحالیست که بنا به توصیه و تاکید جامعه شناسان، پزشکان و رفتارشناسان حفظ آرامش و امید و تقویت روحیه می تواند نقش مهم و کاربردی در کاهش آسیب های اپیدمی کرونا ویروس به دنبال داشته باشد.

در کنار برنامه های آموزشی برای مقابله با کرونا ویروس،‌ طرح ها و اقداماتی در فضای مجازی برای تقویت روحیه امید و نشاط توسط سازمان ها و نهادهای مختلفی نظیر شهرداری ها، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال انجام است. برگزاری گردشگری مجازی، بازی های آنلاین، آموزش آنلاین، راه اندازی چالش ها و پویش های مختلف با رویکرد ماندن در خانه و معرفی فعالیت هایی که می توان با خانه ماندن انجام داد. همه بیانگر آن است که یک بسیج عمومی و مشارکت برای مقابله با کرونا ویروس و قطع زنجیره انتقال این بیماری شکل گرفته است.

«الهام ارجمند» جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با ارائه راهکارهایی برای ماندن در خانه می گوید: سرگرمی هایی که می توان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی در دوران فاصله گذاری اجتماعی برای اعضای خانواده ایجاد کرد بی شمار است.

به گفته این جامعه شناس، مطالعه کتاب، گفتگو با اعضای خانواده، بازی های دسته جمعی در خانه، تماشای تلویزیون و برنامه های مورد علاقه شان، انجام کارهای عقب افتاده،‌ اختصاص زمان بیشتر برای گفتگو با دیگر اعضای خانواده و دور همی های والدین و فرزندان از جمله کارهایی است که خانواده ها می توانند در دوره فاصله گذاری اجتماعی به آنها بپردازند.

امید و آرامش در کنار مدیریت زمان برای خانه ماندن لازم است

در کنار مدیریت زمان و برنامه برای ماندن در خانه، داشتن روحیه امید و آرامش نقش مهمی در مقابله با ویروس کرونا دارد. آرامش و امنیت خاطری که به گفته «امیرحسین ابراهیمی نیا» روانشناس و مشاور خانواده می تواند با همدلی، ‌مشارکت،‌ ایجاد ارتقا سطح آگاهی،‌ تقویت روحیه امید و احساس مسئولیت در قبال همنوع، پرهیز از رفتارها و اقدامات افراطی و تفریطی، پیگیری اخبار و اطلاعات مربوط به کرونا ویروس از طریق منابع موثق و معتبر همراه باشد.

مشاور خانواده که در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان بر کاربرد و نقش آرامش و امنیت خاطر در مقابله با کرونا تاکید کرده است، راهکارهایی نیز ارائه می کند تا روحیه امید و روحیه مسئولیت اجتماعی و افزایش مشارکت را در میان افراد جامعه تقویت کرد.

توجه به مسائل معنوی و داشتن روحیه توکل مولفه دیگری است که به اعتقاد کارشناسان می تواند به خانواده ها و افراد جامعه روحیه و امید بدهد. خوش بینی، داشتن مسئولیت و تعهد در قبال همنوع،‌ رعایت اصول بهداشت فردی در کنار توجه به توصیه های کارشناسان و پزشکان می تواند در کاهش آسیب ها و پیامدهای اپیدمی ویروس کرونا موثر باشد. کاهش تعداد و کوتاه شدن زنجیره اپیدمی کرونا ویروس می تواند امید و امنیت روانی را برای افراد جامعه به ارمغان آورد.

البته نباید از این نکته غافل شد که هیچ اقدامی در راستای قطع زنجیره اپیدمی کرونا ویروس به ثمر نمی رسد مگر با مشارکت، همدلی و اعتماد بین مردم و مسئولان. جریان سازی هایی که رسانه ها در سطوح مختلف می توانند انجام دهند نیز می تواند به تقویت روحیه امید و نشاط در جامعه و کاهش تنش و استرس افراد کمک کند. ارتقا سطح آگاهی افراد در خصوص مقابله با شیوع کرونا، ارائه برنامه های آموزشی، ‌ترویجی و تشویقی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ارائه برنامه هایی با رویکرد سرگرمی، تفریحی و نشاط آور می تواند در تقویت روحیه افراد جامعه کمک کند و آنها را برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا همراه تر سازد.

از طرفی باید طرح ها و برنامه های ویژه ای برای زمان پس از پایان اپیدمی کرونا در حوزه های مختلف فرهنگی،‌ اجتماعی و اقتصادی، روانشناسی باید ارائه شود تا شرایط جامعه را از فضای بیماری، تنش ها و مشکلات پیش آمده به واسطه بیماری کرونا خارج کند و این اقدام نیز به مشارکت و همراهی آحاد جامعه نیاز دارد.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403