کرونا ضرورت تخصصی شدن ماموریت سمن‌ها را نمایان‌تر کرد


کرونا ضرورت تخصصی شدن ماموریت سمن‌ها را نمایان‌تر کرد

مدیرکل اجتماعی فرهنگی استانداری ایلام گفت: مواجهه با کرونا، تخصصی‌شدن ماموریت سازمان‌های مردم نهاد را بیش از گذشته نمایان‌تر کرد.

«عهدیه طهماسبی» در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: تغییر نگاه تزاحم‌آمیز به سمن‌ها و مهیا کردن ساخت فرصت‌های نهادی و ساختاری برای فعالیت آنها در شرایط امروز از مهمترین ضروریات است که خوشبختانه در سال‌های اخیر به خوبی به وقوع پیوسته است.

وی بسط مسئولیت‌پذیری اجتماعی، تقویت همبستگی اجتماعی، تغییر فرهنگی، توانمندسازی و تاب‌آوری جامعه و ذی‌نفعان را از اصلی‌ترین کارکردها و رسالت‌های سازمانهای مردم‌نهاد در دنیای معاصر دانست و گفت : غلبه بر بحران‌های پیش‌رو، نیاز به همفکری، همدلی و همگرایی دارد.

مدیرکل اجتماعی فرهنگی استانداری ایلام تصریح کرد: در مواجه با کرونا، امروز با انواع اجتماعات در دنیای واقعی و مجازی روبرو هستیم که تخصصی‌شدن ماموریت این اجتماعات بالاخص سازمان‌های مردم نهاد از ضروریات به نظر می‌رسد.

طهماسبی ادامه داد: خود مراقبتی و قرنطینه خانگی من و شما بدون خودمراقبتی دیگران راه به جایی نخواهد برد و برای در امان ماندن از مخاطرات ویروس، هر یک از ما موظف هستیم که شرایط ماندن اطرافیان را نیز در خانه مهیا کنیم و پیش‌شرط اصلی آن، کمک به رفع نیازهای معیشتی اطرافیان، همسایه‌ها، و هم‌محله‌ای‌ها در حد توان است .

وی با تاکید بر اینکه زمان آن فرا رسیده که تا با سهیم نمودن خود در کاهش آلام همنوعان، وظیفه خطیر انسانی خود رابه انجام برسانیم، ادامه داد: سمن‌های استان در طول سال‌های اخیر با مشارکت فعال درتمامی امور، باعث تقویت زنجیره اعتمادسازی شده‌اند و خوشبختانه مردم با سمن‌ها همکاری مناسبی دارند و توانسته‌اند اعتمادسازی را گسترده‌تر کرده و با مردم و برای مردم تلاش کنند.

طهماسبی اظهار کرد: از روزهای نخست شیوع ویروس کرونا، همکاری مردم و رعایت موارد بهداشتی مطلوب نبود اما با گذشت زمان و افزایش آگاهی‌ مردم از طریق مسئولین ارشد استان، رسانه ها و سمن ها نسبت به بیماری رعایت نکات بهداشتی افزایش چشمگیری یافته است.

وی گفت: با توجه به اینکه مناطق حاشیه استان از مهم‌ترین مناطق پرخطر بیماری هستند که باید رعایت نکات بهداشتی و ملزومات آن فراهم شود و خوشبختانه باوجود دفاتر تسهیل‌گری خصوصا در مناطق حاشیه شهر ایلام که نسبت به سایر شهرستان‌ها دارای بیشترین مناطق حاشیه‌نشین است اقدامات بسیار خوبی توسط دفاترتسهیلگری و سازمان‌های مردم نهاد وخیرین عزیز صورت گرفته است.

مدیرکل اجتماعی فرهنگی استانداری ایلام افزود: باعنایت به اینکه اقدامات خوبی توسط اعضای سمن‌ها و دفاتر تسهیل‌گری صورت گرفته به خوبی توانسته‌اند منشاء خدمت باشند.

طهماسبی تصریح کرد: همکاری داوطلبانه سمن‌ها برای تذکر و رعایت نکات بهداشتی به آموزش‌ها سرعت می‌دهد و به کاهش زنجیره ابتلا دراستان کمک می‌کند.

وی گفت: ۴۷۲ سازمان مردم نهاد در بخش‌های مختلف سلامت، خیریه، فرهنگی، محیط زیست و امور اجتماعی، زنان ،جوانان و.... در نقاط مختلف استان ایلام و تعداد دو فترتسهیلگری در مناطق حاشیه شهرایلام فعال هستند.

مدیرکل اجتماعی فرهنگی استانداری ایلام ادامه داد: همه ارکان جامعه اعم از سازمان‌های مردم نهاد، خیرین و همه افراد جامعه برای همکاری با وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی باید تلاش کنند تا علاوه بر ارتقای سطح سلامت مردم که حقی همگانی است، اهداف تعیین شده در اسناد بالادستی برنامه ششم توسعه و اهداف توسعه پایدار که در سطح بین‌المللی بر اساس آن عملکرد کشورها سنجیده می‌شود محقق شود که این امر فقط با مشارکت حداکثری و پرداختن به مقوله اجتماعی شدن سلامت میسر می‌شود.

وی ادامه داد: هدف از راه‌اندازی دفاترتسهیلگری محقق کردن عدالت اجتماعی، ارتقای سطح زندگی و دانش شهروندی و رفع معضلات و آسیب های محلات حاشیه نشین است و دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی آماده خدمات‌رسانی رایگان به ساکنان محلات حاشیه نشین با بهره گیری از کارشناسان حوزه های مختلف خصوصا در راستای پیشگیری از شیوع کرونا ویروس هستند.

طهماسبی گفت: خانواده های ساکن در محلات بانبرز، بانبور، سبزی آباد و محله کارخانه نمک جهت حل مشکلات محله و خانواده می‌توانند به دفاتر تسهیلگری مراجعه نمایند.

وی از توزیع سبدهای غذایی در مناطق کم برخوردارتوسط سمن ها وخیرین خبر داد و تصریح کرد: یاریگران هر دولتی در شرایط بحرانی، سمن‌ها یا تشکل های مردم نهادی هستند که به صورت خودجوش و با بهره‌گیری از بضاعت مالی و معنوی خیرین به کمک مردم می‌شتابند و در شیوع بحران کرونا نیز سمن‌های استان با برداشتن سه گام اساسی در مقابله با کرونا ویروس خوب درخشیدند.

طهماسبی گفت: از زمانی که بحث کرونا در استان جدی شد به همه تشکل‌های مردم نهاد در استان فراخوانی مبنی بر جلب همراهی و حمایت آنها در امور پیشگیرانه و مقابله با کرونا ارسال شد و سازمان های مردم نهاد حضور خود را در میدان مبارزه با این بیماری اعلام کرده و با برنامه‌ریزی و گسترده کردن دامنه خدمات خیراندیشانه خود، سه گام اساسی را در اطلاع رسانی، تولید و توزیع اقلام بهداشتی و ملزومات پیشگیری از کرونا در استان برداشته‌اند.

مدیرکل اجتماعی فرهنگی استانداری ایلام ادامه داد: بعد از انتشار فراخوان، سازمان های مردم نهاد وخیرین در استان نسبت به انجام اقدامات مختلف حمایتی اعلام آمادگی کردند که فعالیت‌ها و تلاش‌های آنان را می‌توان در سه محور اطلاع رسانی و بازگشت آرامش به جامعه و راه‌های پیشگیری و ارتقاء خودمراقبتی نام برد.

طهماسبی اظهار کرد: تلاش سازمان‌های مردم نهاد و دفاتر تسهیلگری در قالب تولید محتوا مانند: ضبط فیلم های یک دقیقه‌ای پیرامون توصیه‌های پزشکی و خودمراقبتی و انتشار آن در فضای مجازی، ترند کردن هشتک‌های مختلف در ارتباط با کرونا در شبکه‌های اجتماعی، تهیه بروشور و کاتالوگ‌های اطلاع رسانی و توزیع آن در اماکن عمومی و فعالیتهایی از این دست باعث شد که جامعه هدف نسبت به موارد بهداشتی و شیوه شیوع و ابتلا اطلاعات کافی به دست آورند.

وی ادامه داد: فعالیتهای موثر و گسترده تشکل‌های مردم نهاد و رسانه‌ها در حوزه اطلاع‌رسانی باعث شده که فضای آرامش و اعتماد نسبت به عوامل و دستگاه‌های بهداشتی و پزشکی در استان حاکم شود و جامعه از آن حالت خوف و هراسی که در ابتدای شیوع بیماری وجود داشت خارج شود.

مدیرکل اجتماعی فرهنگی استانداری ایلام تصریح کرد: در حال حاضر ارتباط با سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه پیشگیری و مقابله با کرونا از طریق فضای مجازی برقرار است و به صورت غیرحضوری انجام می‌گیرد و آنها عملکرد خود رااز طریق این فضا اطلاع رسانی می‌کنند.

طهماسبی ادامه داد: محور دوم، فعالیت تشکل‌های مردم نهاد در قالب تامین اقلام بهداشتی است که اقدامات تشکل‌ها در این حوزه در سه بخش تامین، تولید و توزیع تقسیم بندی می‌شود و برخی تشکلهای مردم نهاد به صورت خودجوش نسبت به توزیع ملزومات بهداشتی و پیشگیری از کرونا ویروس مانند دستکش و ماسک یا مواد ضدعفونی کننده در مناطق مختلف اقدام کرده اند.

وی گفت: برخی از سازمان های مردم نهاد اقدام به ضدعفونی کردن اماکن عمومی کرده‌اند به طوری که فعالان این تشکل‌ها در برخی اماکن عمومی حضور یافته و به صورت خودجوش اماکن را با مواد ضد عفونی شست و شو داده‌اند.

مدیرکل اجتماعی فرهنگی استانداری ایلام تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد در بحرانهای مختلف پای کاربوده بودند و در بحران سیل، پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها و مراتع، زلزله و اکنون نیز در بحران کرونا ویروس به خوبی پای کار هستند و تا پایان این بحران و آمدن روزهای خوب برای کشور واستان فعالیت خواهند کرد.

طهماسبی تصریح کرد: تعداد سازمان های مردم نهاد استان به ۴۷۲ سازمان افزایش یافته که از سال گذشته تاکنون بیش از ۴۵۰ برنامه برای جامعه هدف برگزار کرده‌اند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور