کرونا و نگرشی نو به تقویت تاب‌آوری اجتماعی


کرونا و نگرشی نو به تقویت تاب‌آوری اجتماعی

اراک - ایرنا - شیوع ویروس کرونا این روزها به یکی از دغدغه‌های مهم سلامت تبدیل شده و در این حین رفتار آگاهانه در رعایت مسایل بهداشت فردی و لزوم توجه به تاب‌آوری اجتماعی از مباحثی است که باید با درایت و برنامه موثر مدنظر باشد.

مسوولان اجرایی و درمانی کشور توصیه می‌کنند که به‌منظور قطع زنجیره انتقال کووید ۱۹ نیاز است که پویش در خانه ماندن رعایت شود و این مهم به معنای تغییر رویه‌های رفتاری و ارتباطی است تا بتوان در سایه گفتمانی هدفمند در بازه زمانی کوتاه‌تر این بحران سلامت را مهار کرد.

کارشناسان و دست اندرکاران امور اجتماعی و روانشناسی بر این باورند که تاب‌آوری ظرفیت بازگشتن از دشواری پایدار و ادامه‌دار و توانایی در ترمیم خویشتن است که در مواقع بحران و خطرباید به عنوان تصمیم محوری ملاک قرار گیرد.

تاب‌آوری به‌عنوان ظرفیت مهم می‌تواند باعث شود تا گروه‌های جمعیتی در کالبد یک جامعه بحران زده رویدادهای ناگوار را آگاهانه درک کرده و توان مدیریت آن را بیابند و با دایره مخاطرات کمتری از آن عبور کنند.

تکیه بر تاب‌آوری سبب می‌شود که شهروندان با وجود قرار گرفتن در معرض تنش های شدید بتوانند راه برون‌رفت از معضل را بیابند و با انعطاف در رفتار، تفکر و کردار و شایستگی‌های اجتماعی، تحصیلی و شغلی همگرایی مثبت و امید ایجاد کنند.

اگرچه گروه‌های جمعیتی متنوع در کالبد یک جامعه کنش‌ها و ارتباطات متفاوتی با هم دارند اما، نیاز است که در شرایط شیوع ویروس کرونا با تکیه بر گفتمانی موثر و حضور مداخله‌گر گروه‌های مرجع فکری و نخبگان و هسته خانواده اعتماد اجتماعی بیش از پیش تقویت شده و با بهبود انعطاف پذیری، تقویت درک مشترک و گسترش تعاون و همیاری، مقوله تاب‌آوری به عنوان سرمایه‌ای لازم و گرانقدر جامعه رشد کند.

کرونا و نگرشی نو به تقویت تاب‌آوری اجتماعی

تاب‌آوری سفیر نجات بخش مواقع بحران

استاد علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اراک و رییس انجمن جامعه شناسی استان مرکزی گفت: تاب‌آوری اجتماعی تکنیکی کارآ برای مواقع بحرانی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که می‌تواند به عنوان سفیر نجات بخش در گروه‌های جمعیتی، سطحی از انعطاف پذیری و تطابق با مشکل را ایجاد کند و قدرت تفکر و گذر از بحران را تسهیل و بهبود می‌بخشد.

دکتر «مریم توسکی» افزود: توسعه متوازن و رشد موثر هر جامعه با میران سرمایه اجتماعی آن ارتباط تنگاتنگی دارد و نیاز است در شرایطی که بحران کرونا وضعیت ویژه برای کشور ایجاد کرده تمامی گروه‌های مردمی فارغ از هر دیدگاه و نگرش خاص اعتماد اجتماعی در سطح روابط ملت و دولت، سمن ها با مردم و مردم با مردم را محور قرار داده و با تاب‌آوری اجتماعی بکوشند صدمات ناشی از تهدید کرونا را به حداقل برسانند و در این دشورای دوام بیاورند.

وی عنوان کرد: تاب‌آوری در مراتب فردی، خانوادگی و کشوری مطرح است و باید بتوان با درک صحیح این موضوع و شناخت ابعاد آن پیله حفاظتی موثر را درمقابله با این بحران سلامتی ایجاد کرد و آسیب ‌ها به حداقل رساند.

رییس انجمن جامعه شناسی استان مرکزی خاطرنشان کرد: پویش در خانه ماندن را نباید با عنوان یک عمل زوری نام برد بلکه این مسئله تجربه‌ای برای بهبود مسئولیت‌پذیری خود در قبال سلامت فردی؛ خانوادگی و سایر شهروندان است که با سطح فکری و وجدان هر فرد ارتباط دارد و باید از این فرصت به بهترین شکل در تنظیم مناسبات خانوادگی و همبستگی و مشارکت اجتماعی بهره برد.

دکتر توسکی اظهار داشت: محدودیت‌های ناشی از در خانه ماندن نباید به فرسایش روحی و جسمی بیانجامد بلکه رسانه‌ها، سمن‌ها و گروه‌های مرجع فکری در چنین شرایطی باید با استفاده از قابلیت‌های مجازی و ظرفیت‌های تصویری، شنیداری و نوشتاری و چند رسانه‌ای به کمک شهروندان آمده و تغییر نگرش فردی در ابعاد احساسی، تفکری و رفتاری را برای شهروندان فراهم کنند.

وی توضیح داد: شاید محوریت آموزش افراد در شرایط عادی بر مدار انتقال مهارت قرار گیرد اما در شرایط تاب‌آوری اجتماعی نیاز است آموزش‌ها در حوزه شکوفایی استعدادها باشد و باید بهترین شیوه انعطاف افراد با محدودیت‌ها و تطابق منطقی با شرایط خاص ملاک باشد.

استاد علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی اراک خاطرنشان کرد: افراد باید در فرصت پویش در خانه ماندن، خود را با انواع کارهای خلاق، مطالعه، توجه به علایقی که هرگز فرصت بروز آن را نداشته‌اندتطبیق دهند و رعایت بهداشت فردی را با جدیت در دستور کارشان قرار دهند.

دکتر توسکی عنوان کرد: تاب‌آوری در سطح خانوادگی نیز اهمیت زیادی دارد و باید در ایام خانه نشینی وجدانی بکوشند تا آگاهانه گپ بین نسلی و فقدان گفت‌وگو اعضای خانواده را ترمیم کنند و به صورت هدفمند علاوه بر توسعه ارتباطات بین فردی، آستانه تحمل افراد از هم نیز بالاتر رفته و کنش ارتباطی مناسب‌تری بین اعضای خانواده حاکم شود.

وی یادآور شد: برای بهبود مناسبات درون خانواده و تقویت صمیمت و مشارکت جمعی می‌توان از امور ساده فیزیکی و تقسیم کارها در خانه شروع کرد و آن را با روابط عمیق‌تر احساسی و تفکری بسط داد و کلنی‌های کوچک پویش در خانه ماندن را به زنجیره‌های انسجام و آگاهی تبدیل کرد.

رییس انجمن جامعه شناسی استان مرکزی خاطرنشان کرد: اگرچه کرونا محدودیت‌های روابط جمعی را با در خانه ماندن ایجاد کرده اما، این مقوله که انسان تازمانی که زنده است فرآیند اجتماعی بودن را تجربه می‌کند موضوعی مهم است و باید با انعطاف در شرایط سخت کرونا بتوان سطح بالاتری از رشد فردی، خانوادگی و اجتماعی را ایجاد کرده و با بازتعریف کارکردها سرمایه اجتماعی را تقویت کنیم.

کرونا و نگرشی نو به تقویت تاب‌آوری اجتماعی

کرونا را با آگاهی و خودمراقبتی باید شکست داد

یک دانشجوی دکترای جامعه شناسی در استان مرکزی گفت: حوادث و اتفاقات ناگوار مانند سیل و زلزله و شیوع بیماری‌ها مسایلی هستند که ناغافل جامعه را درگیر می‌کنند و به‌دلیل آنکه برنامه‌پیش ‌بینی شده برای آن‌ها وجود ندارد ممکن است سطحی از سردرگمی را سبب شوند.

«مریم خان‌محمدی» افزود: افراد در جامعه بحران زده ممکن است با مشکلات و صدمات جسمی و روحی مواجه شوند و سطحی از درماندگی، ناامیدی، اضطراب، خشم و ترس را تجربه کنند و در چنین شرایطی این تاب‌آوری اجتماعی و معیارهای عملی آن است که می‌تواند به‌عنوان منجی و اصلاح‌گر به یاری مردم بشتابد.

وی عنوان کرد: تاب‌آوری معیاری از توانایی سیستم اجتماعی برای جذب تغییرات است، یعنی افراد جامعه در مقابل مخاطرات و حوادث ناگوار بتوانند با تکیه بر تفکر، آگاهی و انعطاف پذیری دوام بیاورند و بعد از شرایط بحران نیز با روحیه بهتری آسیب‌ها را ترمیم کرده و به حالت تعادل برسند.

این دانشجوی دکترای جامعه شناسی گفت: تاب‌آوری نوعی خودمراقبتی فعال است که فرد با تکیه بر داشته‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی بر محمل آن سوار می‌شود و مخاطرات بحران را هرچند سنگین تحمل کرده و می‌کوشد با قدرت و روحیه بهتر مصائب را از سر بگذراند.

کرونا و نگرشی نو به تقویت تاب‌آوری اجتماعی

تاب‌آوری و اهمیت جامعه شناسی مردم مدار

یک استاد جامعه شناسی دانشگاه‌های اراک نیز گفت: تکیه بر جامعه شناسی مردم‌مدار در مهار آسیب ویروس کرونا اهمیت زیادی دارد و شیوع این ویروس نشان داد که ضعف‌ها و سیستم‌های ناکارآمد و غفلت‌ها کجاست و چطور باید با تکیه بر سرمایه اجتماعی و ظرفیت‌های مردمی در حوادث سخت تاب آورد و با فهم خطاها و مشارکت جمعی کوشش کرد تا مشکلات سپری شود.

دکتر «فرزاد نوابخش » افزود: شیوع ویروس کرونا در بیشتر کشورهای جهان مشکلات وسیع اقتصادی ، روحی و اجتماعی ایجاد کرده اما،این بحران با همه ابعاد دشوارش درس‌های زیادی در خود دارد که یکی از آن‌ها امیت رشد احساسی و رفتاری مردم است که بتوانند انعطاف در برابر تهدید داشته باشند و بر مبنای داشته‌هاقدرت تصمیم گیری را تقویت کرده و آگاهانه پیوندهای بین فردی و خانوادگی را در التیام مصائب بسط دهند.

وی یادآور شد: پویش در خانه ماندن ممکن است فشارهای روحی و محدودیت‌های ارتباطی داشته باشد و اینجاست که ارزش گفتمان و تربیت فردی و جمعی برجسته می‌شود، سمن‌ها و رسانه‌ها اکنون می‌دانند که آموزش‌های تاب‌آوری اجتماعی چه اهمیتی دارد و نیاز است که همه طیف‌های مردمی سطحی از آموزش برای تاب‌آوری در موقعیت‌های سخت را بدانند.

کرونا و نگرشی نو به تقویت تاب‌آوری اجتماعی

مشارکت مردمی راهبردی محوری در تاب‌آوری اجتماعی

فرماندار شهرستان اراک نیز گفت: تعامل و همراهی دستگاه‌های اجرایی، مردم و مدافعان سلامت در معضل شیوع ویروس کرونا در این استان مثال زدنی است و نشان می‌دهد که مشارکت جمعی و حس هم ‌نوع دوستی در مواقع دشوار تا چه میزان کمک کننده و راهگشا است.

« حسین بختیاری» افزود: در سال‌های اخیر به گواه آمار سرمایه‌ اجتماعی آسیب‌هایی دیده است و امروز که شرایط سخت مقابله با کووید ۱۹ در جریان است با مشاهده صحنه‌های همدلی مردم برای تهیه اقلام بهداشتی و مایحتاج حفاظتی مدافعان سلامت، تعهد به پویش در خانه ماندن و کمک به افراد سالمند و ضعیفی که این روزها در تهیه مایحتاج مشکل دارند و از نظر اقتصادی لطمه جدی دیده‌اند می‌توان ترمیم سرمایه اجتماعی را شاهد بود و این اتفاق مبارکی است که باید پس از مهار کرونا نیز تداوم یابد.

وی اظهار داشت: مردم ایران در سال‌های قبل تجربه جنگ، مهار سیل و زلزله و مشکلات دیگر را داشته‌اند و در تمامی آن‌ها مشارکت جویی و فهم بالای خود را از مسایل به نمایش گذاشته‌اند و در بحران کرونا نیز خوش درخشیده‌اند و رفتارهای منطقی آنان سرمایه ارزشمندی در تاب‌آوری اجتماعی برای کشور است.

کرونا و نگرشی نو به تقویت تاب‌آوری اجتماعی

فعالیت‌های اجتماعی جلوه موفقی از تاب‌آوری در کرونا

رییس مجمع سمن‌های جوانان استان مرکزی گفت: کرونا آزمون بزرگ مشارکت اجتماعی است و فعالیت‌های داوطلبانه مردمی جلوه‌های موفقی از تاب‌آوری در این شرایط را به نمایش گذاشته است.

«فرهاد نجفی» افزود: کرونا به مردم و مسئولان آموخت که سلامت هر فرد با سلامت با جامعه گره خورده و برای بهره‌مندی از امنیت، آرامش باید همه نیازهای مشترک و حرکت آگاهانه داشته باشیم.

وی توضیح داد: سمن‌ها و گروه‌های داوطلب با اقدامات عام المنفعه ، بی مزد و انسان‌دوستانه در جای جای استان و کشور نشان دادند که هر آنچه دارند به میدان آورده‌اند تا بتوانند سطحی از اعتماد جمعی را برای عبور از خطر فراهم کنند.

کرونا و نگرشی نو به تقویت تاب‌آوری اجتماعی

مدافعان سلامت در آینه تاب‌آوری

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: کادر درمانی و مدافعان سلامت در مقوله بحران کرونا با رفتارشان تعهد در کار و سطح بالای همنوع دوستی را به نمایش گذاشتند که این موضوع بسیار ارزشمند است و نشان می‌دهد که سرمایه‌های انسانی و اخلاقی در ایران تا چه حد بالا است.

دکتر سید «محمد جمالیان» افزود: تاب‌آوری در موقعیت دشوار کنونی برای کادر درمان بسیار مهم است چرا که هم باید دشواری‌های استفاده از لباس حفاظتی، ماسک و عینک را تحمل کنند و هم از خانواده و استراحت به دور هستند و این در شرایطی است که با وجود همه کمبودها و مسایل ایثارگرانه به بیماران خدمت می‌دهند و دم بر نمی‌آورند.

وی گفت: انتظار است که مردم با درک این ایثار کادر درمانی به پویش در خانه ماندن متعهد باشند و بکوشند به سهم خود در قطع زنجیره انتقال بیماری کمک کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: دستاورد بزرگ تاب‌آوری اجتماعی روزی است که اعلام شود ویروس کرونا را شکست داده‌ایم و این با همراهی همه بخش‌های جامعه و مردم و مسئولان امکان پذیر است.

کرونا و نگرشی نو به تقویت تاب‌آوری اجتماعی

کرونا، ویروس شایعی است که با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کووید ۱۹ نشان داده که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه،تنگی نفس، سردرد و گاهی با اسهال و استفراغ همراه است.
نخستین مورد مثبت به ویروس کرونا در استان مرکزی پس از استان قم در اول اسفندماه سال ۹۸ مشاهده شد و اکنون بسیاری از کشورهای جهان با توجه به گسترش دامنه شیوع آن برنامه‌های پیشگیرانه و درمانی متعددی را اعمال کرده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج