جهش تولید نیازمند تحول در تکنولوژی و افزایش بهره وری است


جهش تولید نیازمند تحول در تکنولوژی و افزایش بهره وری است

باقری تودشکی با بیان این که جهش تولید نیازمند تحول در تکنولوژی و افزایش بهره وری است، گفت: البته باید ظرفیت های خالی تولید از جمله کارخانه های تعطیل شده و جوانان مستعد نیز به کار گرفته شود.

دکتر «مجتبی باقری تودشکی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با بیان این که نام گذاری سال جدید به عنوان «جهش تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب بجا و شایسته بود، اظهار داشت: برای ایجاد جهش در تولید عوامل زیادی تأثیر گذار است که از مهمترین آنها عامل تکنولوژی و عامل بهره وری است.

عضو هیأت علمی دپارتمان اقتصاد دانشگاه مفید افزود: افزایش سرمایه در تولید و افزایش سطح بهره وری نیروی کار در جهش تولید بسیار مؤثر است، هرچند نباید از نقش تکنولوژی خاص در این عرصه غافل بود چراکه بحث جهش به معنای تحول و دگرگونی است و هرگاه بهره وری و تکنولوژی به یک باره تغییر کند جهش نیز صورت می گیرد.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال در سطح کلان کشور ما خیلی از ظرفیت های تولید خالی است، بسیاری از صاحبان ایده و جوان بیکار هستند و کارخانه های زیادی نیز به حالت نیمه تعطیلی یا تعطیلی کامل درآمده اند، حال اگر یک اتفاقی بیافتد که این ظرفیت های سه گانه به حالت اولیه خود برگردند، بی شک جهش در تولید صورت می گیرد.

باقری تودشکی با اشاره به نقش افزایش ظرفیت های سرمایه ای در تولید و کار در تحقق «جهش تولید» خاطرنشان کرد: ما در ارتباط با تولید یک منحنی داریم که وقتی مجموع این ظرفیت هایی که گفتیم، فعال شود این منحنی به سمت بالا می رود، یعنی وقتی نیروی کار ما تلاش خود را چند برابر کند، بیش از قبل انرژی خرج کند و علم و صنعت نیز رشد داشته باشد، تولید نیز رشد خوبی پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: یک مثال ساده در ارتباط با علم و صنعت و تکنولوژی به خوبی این بحث را جا می اندازد، در گذشته برای شخم زدن زمین ها و در نتیجه کاشت و برداشت محصول از ابزار آلات دستی استفاده می شد، اما امروز تراکتور و ماشین های صعنتی در این جهت به کمک انسان آمده که میزان تولید را چند برابر کرده است.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم در پایان تصریح کرد: نیروی انسانی قوی نقش ویژه ای در جهش تولید دارد مثل اختراع کامپیوتر که با فکر انسان درست شد ولی توانست بسیاری از مسائل را حل کرده و کارها را پیش ببرد، امروزه نیز برای رسیدن به خواسته رهبر معظم انقلاب نیازمند کار و تلاش جهادی، افزایش بهره وری و افزایش تکنولوژی های روز داریم.

پایان پیام/694

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !