بیماران مبتلا به کرونا ممکن است دچار آسیب مغزی نیز شوند


بیماران مبتلا به کرونا ممکن است دچار آسیب مغزی نیز شوند
در مطالعه های اخیر پژوهشگران اظهار کرده اند که کروناویروس (Coronaviruses) میتواند سبب آسیب مغزی در بیماران شود زیرا این بیماری التهاب خطرناکی را ایجاد می کند که میتواند باعث خونریزی و مرگ سلول شود.

به گزارش ایسنا به نقل از تک تایمز، دو بیمار در آمریکا من جمله بیمارانی بودند که در نتیجه ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ دچار مشکلات عصبی شدند. اسکن های مغزی آن ها نشان داد که مغز آن ها چگالی خود را از دست داده و دچار خونریزی شده است.

طبیبان در سراسر دنیا اینک نگران این موضوع هستند که بیماران مبتلا به بیماری کووید- ۱۹، امکان دارد بعد از مدتی دچار آسیب مغزی نیز شوند.

نیویورک تایمز گزارش داده است که یک مریض حدود ۷۰ ساله مبتلا به بیماری کووید- ۱۹ در فلوریدا توانایی حرف زدن را از دست داده است. موردی دیگر یک زن حدود ۵۰ ساله مبتلا به این بیماری در آمریکا بود که اسکن مغزی آن نشان داده بود بعضی از سلول های مغزی او در نتیجه یک عارضه نادر از بین رفته است. موارد مشابه دیگر نیز در کشور چین و ایتالیا مشاهده شده است. در حالیکه بنظر می رسد این عوارض عصبی، مجموعه کوچکی از اشخاص آلوده در سرتاسر دنیا را مورد هدف قرار می دهد، این گزارشات تصویری بسیار نگران کننده از اثرها احتمالی این بیماری را نشان داده اند.

زن آمریکایی ۵۰ ساله که سلول های مغزی وی آسیب دیده بود هنگام مراجعه به کلینیک هنری فورد آمریکا علایمی مانند تب، سرفه، بی حالی و حالت هایی شبیه سرگیجه داشت. پزشکان مجموعه آزمایشات تشخیصی را بر روی او انجام دادند که سپس تست کرونای او مثبت درآمد.

از آن جا که این علائم عصبی برای کروناویروس عادی نیست، پزشکان مغز او را توسط سی‌ تی اسکن (Computed tomography) مورد بررسی قرار دادند. اسکن ها نقاط تاریکی را نشان دادند که این نقاط نمایانگر عملکرد غیرمعمولی که بعضی از بخش های مغز او در قیاس با مغز یک شخص سالم است.

آن ها متوجه شدند بعضی از سلول های مغزی او از بین رفته بود و تالاموس این بیمار نیز آسیب دیده بود. این بخش از مغز اطلاعات حسی حیاتی را از بدن به قشر مغز می فرستد که سیگنال ها را پردازش می کند. اسکن های دیگر نشان داد که بخش لوب های تمپورال مغز نیز دچار خونریزی شده بود که این بخش مسوول حافظه و هوشیاری و همینطور احساسات در بدن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی