میوه و سبزی باید با رعایت توصیه‌های بهداشتی ضدعفونی شوند


میوه و سبزی باید با رعایت توصیه‌های بهداشتی ضدعفونی شوند

اراک - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ضدعفونی میوه و سبزی با رعایت توصیه‌های بهداشتی و استفاده مقدار مناسب از محلول‌های گندزدا در شرایط شیوع بحران کرونا ضروری است.

دکتر «جواد نظری» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برای ضدعفونی میوه و سبزی می‌توان از محلول وایتکس استفاده کرد و در این روش باید از ۲ قاشق مرباخوری یا چهار قاشق چای‌خوری از آن را در پنج لیتر آب به عنوان محلول ضدعفونی کننده برای سبزی به‌کار برد.

وی اظهار داشت: انجام مراحل آبکشی میوه و سبزی اهمیت زیادی دارد چرا که نباید اثر مواد شیمیایی که سبزی و میوه در آن غوطه‌ور شده در آن باقی بماند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برای اطمینان می‌توان سبزی و میوه‌ها را پس از آبکشی در محلول آب با چند قطره ریکا به مدت سه تا پنج دقیقه نگه داشت و پس از سشتشوی فراوان استفاده کرد.

دکتر نظری افزود: وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چهار شیوه برای شستشو سالم میوه و سبزی ارایه کرده که شامل پاک ‌سازی اولیه، انگل زدایی، میکروب‌زدایی و آبکشی است.

وی اظهار داشت: در مرحله اول غوطه‌وری سبزی‌ها و میوه‌ها در آب نمک و سرکه به‌عنوان یک ترکیب بی‌ضرر برای خروج سموم آفت‌کش توصیه می‌شود ومیوه‌ها و سبزی‌ها قبل از مصرف باید حدود ۱۰ دقیقه در آب نمک غوطه‌ور شوند.

وی اظهار داشت: میوه‌ها نیازی به انگل زدایی و ضدعفونی ندارند و تنها شستشو با آب نمک و سرکه کافی است اما سبزی‌ها نیاز به انگل زدایی دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برای پاکسازی سبزی باید تمام برگ‌های زرد، چوب‌ها و گل‌ ولای احتمالی از سبزی جدا شده و سپس آن را در آب خالص قرار داد و در مرحله دوم نیز به ازای هر لیتر آب، بین ۲ تا ۴ قطره مایع ظرفشویی اضافه کرد و برای مدت سه تا پنج دقیقه سبزی‌ها را در آن قرار داد.

نظری توضیح داد: این کار باعث می‌شود که تخم و کیست انگل‌ها لیز و لزج شود و به سطح آب بیاید در این مرحله از شست‌ و شو،باید آب روی سبزی را به آرامی تخلیه و سپسآن را از درون ظرف خارج کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سبزی‌ها به میکروب‌زدایی و ویروس‌زدایی نیز نیاز دارند و برای این منظور باید نصف قاشق چای‌خوری پودر پرکلرین در پنج لیتر آب حل شودو سبزی انگل‌زدایی شده به مدت پنج دقیقه در آن قرار بگیرد.

نظری افزود: توجه وایتکس در شرایطی که ر پودر پرکلرین برای ضدعفونی سبزی‌ها در دسترس نباشد کاربرد دارد و باید با شرایطی که توضیح داده شد استفاده شود.

کرونا، ویروس شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کووید ۱۹ نشان داده که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه،تنگی نفس، سردرد و گاهی با اسهال و استفراغ همراه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سلام...